صادرات پراید به اسپانیا/ خودروی ایرانی به ۹ کشور صادر می شود

گروه اقتصادی الف،   3990902131 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از ۵.۷ میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصدهای این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.

صادرات پراید به اسپانیا/ خودروی ایرانی به ۹ کشور صادر می شود

به گزارش ایسنا، گرچه واردات خودرو حدود سه سالی است که ممنوع شده و امکان ورود آن به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد ولی صادرات خودرو از ایران صورت می گیرد.

این در حالی است که تازه ترین اعلام مسئولان گمرک ایران از وضعیت صادرات خودرو از این حکایت دارد که در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است.

طبق اعلام سید روح اله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - وزن خودروهای صادراتی حدود ۱۵۷۳تن  به کشورهای هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین،عراق و ترکیه بوده است.

عراق با سه میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با ۱۱۶هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶هزار و ۳۶۲دلار، تایوان با ۷۹هزار و ۵۲۱دلار، چین با ۳۶هزار و ۶۰۰ دلار ، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.

خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد  صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا،کوئیک، سمند،پارس،۲۰۷،هایما، دنا و ...مابقی سهمی کمتر از۱۰درصد را در بر می‌گیرند.

این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی  با خودروهای‌ تیبا،ساینا،کوئیک،وانت‌آریسان،پژو پارس، پراید۱۳۱و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

به گزارش ایسنا، صادرات خودرو از ایران و محصولات ایران خودرو و سایپا در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه به ویژه در شورای رقابت بارها تاکید کرده‌اند که از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کمبود عرضه در مقابل تقاضا است و تا هنگامی که تولید افزایش نیافته و عرضه بیشتر نشود وضعیت بازار چندان بهبود پیدا نخواهد کرد.

این در شرایطی است که حتی شیوا رییس شورای رقابت چندی پیش پیشنهاد واردات خودروهای وارداتی را مطرح کرد که بتوانند با واردات بدون انتقال ارز و خودروهایی که امکان خرید آن برای مردم وجود داشته باشد تا حدودی به وضعیت بازار سامان دهند.