چرا ترامپ دعوت به اغتشاش نکرده است؟

علیرضا بازارگان، گروه تعاملی الف،   3990830027 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا ترامپ دعوت به اغتشاش نکرده است؟

در روزهای اخیر بسیاری سوال کرده اند که چرا ترامپ با اینکه ادعای تقلب در انتخابات دارد از طرفدارانش نخواسته است که به خیابان ها بریزند و آشوب کنند؟

به نظر می‌رسد جواب این سوال در اهداف ترامپ مستتر است. ادعای تقلب از طرف ترامپ یک حرکت حساب شده برای افزایش شور و شوق طرفدارانش و جمع کردن سرمایه سیاسی بوده است، نه یک حرکت انتحاری. او نمی‌خواهد با یک تصمیم محاسبه نشده خودش را از بازی سیاسی آینده آمریکا محو کند.

ترامپ فکر می‌کند که یک رئیس‌جمهور شکست خورده و ضعیف برای کسی در آینده جذابیت ندارد، ولی یک رئیس‌جمهور که به ناحق مورد تقلب قرار گرفته و به دنبال دادخواهی است، جذاب است. او می‌خواهد یک چهره مظلوم و دادخواه از خودش ارائه دهد تا در آینده از این سرمایه استفاده کند. چه بسا در آینده یک شبکه خبری پرطرفدار بزند. یا مثلا دخترش یا دامادش یا پسرش را با ادعای دادخواهی و مظلومیت وارد سیاست کند و کاندید کنگره یا حتی ریاست جمهوری کند.

با وضعیت کنونی، اگر ترامپ دعوت به اغتشاش کند، این سرمایه تضعیف می‌شود چون درصد زیادی از طرفدارانش احساس خواهند کرد که مساله را از حد به در کرده است. اگر روزی برسد که طبق محاسبات اغتشاش به نفعش باشد، مطمئن باشید این کار را خواهد کرد. ولی فعلا چنین اقدامی به ضررش خواهد بود.

به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی تاکید او بر مظلوم بودن و دفاع از آرای مردم بهترین روش برای جمع آبرو در میان طرفدارانش است. شکی نیست در نهایت در دادگاه شکست خواهد خورد و رئیس جمهور آینده بایدن است چون ترامپ چیزی در چنته ندارد و همه این اقدامات فیلم بازی کردن برای جمع سرمایه اجتماعی و سیاسی است.

در پرده آخرِ این نمایش هم مجبور می‌شود، کاخ سفید را ترک کند. چه با اخم و تخم و داد و فریاد، چه با هر حرکت دراماتیک و هیجان انگیز دیگر مانند استعفا از سمت ریاست جمهوری به نشانه اعتراض در روزهای آخر. به نظر می‌رسد این احتمالات برای کسی که می‌خواهد سرمایه سیاسی‌اش را افزایش دهد از دعوت به اغتشاش منطقی‌تر باشد.