تایم: ترامپ در موج جدید کرونا "ناپدید شده است"

گروه جهان الف،   3990829094
تایم: ترامپ در موج جدید کرونا "ناپدید شده است"

به گزارش الف نشریه آمریکایی تایم می نویسد در شرایطی که موج جدید کرونا این کشور را درنوردیده و تعداد قربانیان آن روز به روز افزایش می یابد، دونالد ترامپ ترجیح می دهد در ملاء عام ظاهر نشود. 

به نوشته تایم، به نظر نمی رسد ترامپ وظایف خود را به عنون رئیس جمهور انجام دهد.

<< در شرایطی که موج جدید کرونا 46 ایالت را فراگرفته، رئیس جمهور دونالد ترامپ از چند ماه گذشته تاکنون در نشست های گروه ویژه کووید شرکت نکرده است. رئیس جمهور عمدتا در خصوص محدودیت هایی که بیمارستان ها تحمل می کنند، سکوت کرده است. او برای الزام استفاده از ماسک و رعایت فواصل اجتماعی، فرمانداران را تحت فشار بیشتر قرار نداده است در حالی که مقامات بهداشتی خودِ ترامپ می گویند این اقدامات می تواند جان هزاران فرد را در شرایطی نجات دهند که پیش از توزیع کافی واکسن، "زمستان سیاهی" پیش رو است. مایک پنس معاون رئیس جمهور در 17 نوامبر با فرمانداران ایالتی در خصوص چگونگی واکنش به موج کرونا گفت و گو کرد، اما ترامپ در آن حضور نداشت.

ترامپ به عنوان کسی که تا دو ماه دیگر رئیس جمهوری کشور است و به اشتباه اصرار می کند در انتخابات پیروز شده است، علاقه چندانی برای عمل کردن به وظایف ریاست جمهوری نشان نمی دهد. یک مقام سابق کاخ سفید که با حلقه درونی مقامات دولت ارتباط نزدیک دارد، می گوید، "وی هرگز از این موضوع خوشش نمی آمده، وی آنجا نشسته و می داند به آن دلیل است که در انتخابات شکست خورده است. طوری که او فکر می کند فقط به خاطر کووید است که نتایج انتخابات را واگذار کرد."  

در دو هفته پس از روز انتخابات، ترامپ به ندرت در ملاء عام ظاهر شده است. در بحبوحه اتهامات تقلب انتخاباتی، با یک توییت وزیر دفاعش را برکنار کرد و مسئول ارشد امور سایبری خود را که این ادعاها را تایید نکرده بود، کنار گذاشت... به ارتش دستور داد تا نیمه ژانویه هزاران نظامی آمریکایی را از عراق و افغانستان خارج کند، و دیگر در چند روز اخیر در هیچ برنامه عمومی برنامه ریزی شده، شرکت نکرده است...  

"میشل بوشلاس" مورخ، می گوید، "میان ادعای ترامپ برای حضور چهار ساله بیشتر در کاخ سفید و ناپدید شدنش، قدری تناقض وجود دارد. هیچ علامتی نیست که چندان نشان دهد دونالد ترامپ رئیس جمهور است، حتی اگر اصرار کند دور دوم ریاست جمهوری را نیز برنده شده است."

ترامپ در 13 نوامبر، پس از یک هفته برای نخستین بار در جمع عموم حاضر شد، و  در باغ گل رُز کاخ سفید، حمایت های دولتش را از تلاش برای تولید واکسن کرونا اعلام کرد. وی اجازه طرح هیچ سوالی را نداد، و (برخلاف معمول) تاکید نکرد که آمریکا می تواند پیش از تولید واکسن، گام هایی بردارد تا جان هزاران نفر را نجات دهد. وی گفت تجارت کشور را به خاطر قرنطینه سراسری تعطیل نخواهد کرد اما تقریبا پذیرفت که عمر دولتش به سر آمده است... 

کاخ سفید می گوید رئیس جمهور دائما از آخرین تحولات مرتبط با کرونا اطلاع می یابد، اما کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. دولت فدرال پول خرید میلیون ها دوز واکسن را پرداخته ولی با چالش گسترده تدارکاتی روبرو است زیرا باید تا چند ماه آینده با وزارت خانه های ایالتی و مراکز بهداشتی محلی هماهنگی صورت گیرد تا واکسن ها توزیع شوند. اما برای تامین ایمنی همه افراد جامعه، ماه ها و یا بیشتر زمان نیاز است. در عین حال ویروس بار دیگر در حال گسترش در کشور است و آن را با کمبود شدید بیمارستان و تجهیزات مواجه کرده است. 

در شرایطی که رئیس جمهور عمدتا درگیر مبارزه با کویید-19 است، "دبرو برکس" هماهنگ کننده امور کرونا در کاخ سفید و دیگران هشدار می دهند در هفته های آینده شاهد افزایش شدید شیوع این ویروس خواهیم بود. " رابرت اوبرین" مشاور امنیت ملی ترامپ روز دوشنبه بیانیه ای صادر کرد و از همه خواست  "ماسک بپوشند، فواصل اجتماعی را رعایت کنند و دایما دست هایشان را بشویند." شورای امنیت ملی روز دوشنبه، در تلاش برای کاهش شیوع کرونا، پنج توییت در خصوص استفاده از ماسک منتشر کرد. 

یک مقام ارشد دولت ترامپ می گوید، برکس و سایرین تلاش می کنند " افرادی را که شدت اوضاع را منکر می شوند" متقاعد کنند اوضاع بسیار بد است تا برای کاهش شیوع کرونا اقدام کنند. بخشی از این کار، شامل ارسال این پیام از طریق رسانه های محافظه کار در خصوص "فایده اقداماتی نظیر استفاده از ماسک است." اما یکی از موانع آنها سخنان خودِ ترامپ بوده است. رئیس جمهور بارها درباره استفاده از ماسک به طرفدارانِ اطلاعات غلط پیوسته و حتی در 15 اکتبر به اشتباه مدعی شد که پوشیدن ماسک باعث می شود انتقال ویروس با شدت بیشتری صورت گیرد! 

مقامات کاخ سفید تلاش می کنند رهبران محافظه کار را با تشویق به استفاده از ماسک متقاعد کنند. آنها برای این منظور به تحقیقات جدید مرکز کنترل و پیش گیری بیماری ها استناد می کنند که حاکی است پوشیدن گسترده ماسک، از کسانی که از آن استفاده می کنند و همچنین از دیگران محافظت می کند، شدت انتقال ویروس را کاهش می دهد و می تواند مانع از قرنطینه در آینده شود. برکس فرمانداران ایالت هایی را که شیوع کرونا در آنها در حال افزایش است، تشویق می کند استفاده از ماسک را اجباری کرده، مانع از برگزاری تجمعات شلوغ شوند.  

برکس در 12 نوامبر در مصاحبه با یک شبکه خبری محلی در سالت لیک سیتی، در ایالت یوتا گفت خانواده ها نباید در تعطیلات عید شکرگزاری و کریسمس دور هم جمع شوند... 

چند روز پس از آن که برکس، فرماندار جمهوری خواه یوتا، "گری هربرت"، را از اطلاعات ویرانگر مربوط به آلودگی در یوتا مطلع کرد، هربرت نیز استفاده از ماسک را در آن ایالت اجباری کرد.>>