انتقاد علی مطهری از بی‌تدبیری دولت در آبان ۹۸/ طبری: در منزل آملی لاریجانی بازداشت شدم/ روایت قوچانی از دیدار با کروبی/ منصوبان رهبری از نامزدی در انتخابات منع شده‌اند؟

گروه سیاسی الف،   3990827076 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد علی مطهری از بی‌تدبیری دولت در آبان ۹۸/ طبری: در منزل آملی لاریجانی بازداشت شدم/ روایت قوچانی از دیدار با کروبی/ منصوبان رهبری از نامزدی در انتخابات منع شده‌اند؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری امروز سه‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۹ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسید.

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: این آخرین فرصت تاب آوری نظام سلامت است و اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های 4 رقمی می‌رسیم. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است. با بمب ویروس مواجه هستم و قدرت سرایت ویروس 10 برابر شده است و ابتلا خانوادگی شده است. عزیزان در اجرای پروتکل‌ها قاطع باشید و هرگونه کتمان و گذشت یعنی اضرار به غیر و ضرر زدن به سایر شهروندان.

وی افزود: طرح گسترده بیماریابی بر مبنای کار محله محور کار آموزش را انجام خواهیم داد و با کمک بسیج و هلال احمر سطح آگاهی عموم را بالا می‌بریم. تعداد تست‌های ما به صدهزار تست در روز خواهد رسید و افزایش تعداد بیماران روزانه به دلیل افزایش شناسایی بیماران است. تست‌های سریع توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد همانطور که داروهای درمان کرونا را ساختیم، کیت‌هایی که در داخل کشور تولید کردیم به مراتب از کیت‌های کرونای کره‌ای بهتر است و روزانه صد و هفتاد هزار کیت تولید خواهیم کرد.

***

تدوین مانیفست اصلاح‌طلبان به کجا رسید؟

اعتماد نوشت: «تدوين مانيفست آنگونه كه برخي از اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مي‌گويند اقدامي زمان‌بر است و باتوجه به فرصت اندك چندماهه باقي مانده تا انتخابات 1400 احتمال تدوين چنين سندي در اين بازه زماني كوتاه بعيد به نظر مي‌رسد... هرچند همچنان برخي اعضاي اين شورا تأكيد دارند كه تدوين مانيفست براي جريان اصلاحات ضروري است، اما با توجه به فشردگي زماني حالا شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات راهي ميانه‌ را برگزيده است... پس اين شورا به‌جاي آن‌چه اين مدت اخير به عنوان «مانيفست اصلاحات»، قرار بود سندي راهبردي در تعريف اين گفتمان سياسي باشد، محورهايي را تدوين كرده‌اند كه قرار است پس از دريافت نظر و ديدگاه همه احزاب اصلاح‌طلب، چارچوب و حدود كلي مسير پيش‌روي اين جريان سياسي را تا بزنگاه حساس انتخابات 1400 روشن كند و آنها بتوانند در اين مسير، همزمان به سوي تدوين مانيفست و سند نهايي موردنظر گام بردارند.

محمد سالاري، رييس شوراي مركزي حزب همبستگي و دبير كميته سياسي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با تاكيد بر اينكه اگرچه اولويت اصلاح‌طلبان تدوين مانيفست بود اما در ادامه باتوجه به گستردگي اين مساله و ناممكن بودن جمع‌بندي در اين رابطه حتي در يك بازه زماني ميان‌مدت، اين كميته تصميم گرفته با اولويت‌بندي مسائل، ابتدا در راهبردها به نتيجه برسد و آن‌گاه با تمركز در بحث انتخابات، روي اين موضوع متمركز شود كه «اگر انتخابات رقابتي بود، چه اقدامي انجام دهيم و اگر نه، چه واكنشي داشته باشيم؛ چون به هر حال همه مولفه‌ها در اختيار جريان اصلاحات نيست و نحوه نگاه جريان مقابل و حاكميت نيز تأثير جدي بر اصلاحات دارد.»

آنگونه كه سالاري مي‌گويد براي تدوين و جمع‌بندي درباره راهبردها محدوديت زماني مشخصي نيز تعيين شده و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات احتمالا تا 2 هفته آينده وارد بحث و بررسي نهايي در ارتباط با تدوين اين راهبردها خواهد شد. سالاري همچنين در تشريح برنامه پيش‌روي شوراي هماهنگي در اين راستا، گفته كه «2 هفته پيش اين راهبرد‌ها در همان 3 فصل به احزاب ارسال شده و احزاب اصلاح‌طلب متعهد شدند كه تا يك هفته آينده نقطه‌نظرات خود را در اين باره به شوراي هماهنگي بفرستند و بر اين اساس مي‌توان گفت به احتمال زياد تا 2 هفته آينده شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات وارد بحث جمع‌بندي ديدگاه‌هاي دريافتي از احزاب شود.» حالا به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان بالاخره پس از ماه‌ها بلاتكليفي گام نخست را بر زمين محكم كرده و كورسوي اميدي در خانه اصلاحات روشن شده است.»

***

طبری: در منزل آملی لاریجانی بازداشت شدم

روزنامه شرق در یکی از شماه های اخیر خود در مطلبی به نقش اکبر طبری در پرونده کلاک اشاره کرده بود که این مطلب با جوابیه وی همراه شد. در بخشی از این جوابیه آمده است: «در این پرونده راجع به این‌جانب هیچ جرمی اتفاق نیفتاده یا محقق نگردیده، لذا همان‌گونه که این‌جانب به شرح لایحه دفاعیه 19 صفحه‌ای مورخه 14/5/99 در جلسه دادگاه قرائت و در بعضی از سایت‌های داخلی و خارجی آمده است، در این بین قرعه قربانی‌شدن به نام بنده اصابت کرده، این‌جانب از بدو بازداشت (درحالی‌که در خارج از حوزه قضائی تهران و در شهرستان آمل بدون دریافت نیابت قضائی از شهرستان آمل ناهار میهمان منزل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و منصوب مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی بودم، در منزل ایشان توسط گروه پنجاه‌نفره - که موجب درگیری با نیروهای حفاظتی حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی قرار گرفت - بازداشت و در ساعت سه‌ونیم شب توسط بازپرس رسیدگی‌کننده پرونده که در آن شب در بند 2 الف بازداشتگاه منتظرم بود، تفهیم اتهام نموده که در تاریخ تشکیل بیش از یکصدساله عدلیه در آن ساعت شب سابقه نداشته است) روانه سلول انفرادی نموده لذا شاکی عمومی و سازمان اطلاعات سپاه پس از پانزده ماه (...) هیچ‌یک از ادله اثبات اتهام یا جرم را ارائه ننمودند. بلکه تنها گناه این‌جانب این است که بیست سال خدمت صادقانه در قوه قضائیه، مدیری لایق، توانمند و پاکدست بوده‌ام...

اجازه ساخت بنیاد زمین کلاک لواسان براساس فرمان حکومتی شماره 538/3/50 مورخه 12/8/95 صادره از سوی رئیس کل دادگستری وقت تهران جناب آقای غلامحسین اسماعیلی... به‌عنوان آقای مرادی شهردار وقت لواسان آمده است، اعلام گردیده و تصمیم صادره از سوی ریاست معظم قوه قضائیه با عنایت به ابلاغیه مقام معظم رهبری یک تصمیم قضائی قطعی و برای تمامی نهادها، ادارات، سازمان‌ها و اطراف پرونده لازم‌الاتباع و لازم‌الاجرا بوده و هرگونه استنکاف از اجرای مصوبه مذکور و دستورات قضائی صادره بر مبنای آن وفق ضوابط و مقررات قانونی قابل تعقیب کیفری خواهد بود.»

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از تصویب توزیع قیر رایگان در مجلس

روزنامه فرهیختگان با انتقاد از تصویب طرح قیر رایگان در مجلس و شورای نگهبان نوشت: «در ظاهر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات قبلی را حل کرده‌اند؛ چراکه 1- اولا تهاتر و فروش قیر را ممنوع کرده‌اند، 2- به‌جای 4 میلیون تن قیر رایگان، مقدار قیر یارانه‌ای را به یک میلیون تن در سال رسانده‌اند، 3- قرار است قیر صرفا به مصرف پروژه‌های عمرانی برسد، 4- گزارش عملکرد مصرف قیر به مجلس ارائه شود.

اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که با همه این اصلاحاتی که انجام شده، مگر جای نقد هم به این طرح وجود دارد. پاسخ این است که با همه زحماتی که نمایندگان محترم مجلس از روی خیرخواهی و دلسوزی متقبل شده‌اند و با همه رفع ابهام‌ها، اما به چند دلیل باید گفت این اقدامات کافی نیست و هنوز شائبه رانت و فساد در این طرح وجود دارد.

1- گفته شد که از طریق این طرح، یک رانت 36 درصدی برای قیرساز‌ها به‌وجود می‌آید. این موضوعی است که در طرح مجلس به آن توجهی نشده است. 2- با توجه به اینکه هر تن قیر درحال حاضر حدود 5 تا 5/5 میلیون تومان است، اختصاص 5 تا 5/5 هزار میلیارد تومان  از بودجه عمرانی کشور (محل تامین بودجه قیر رایگان) که خود هیچ وقت کفاف پروژه‌های عمرانی تعریف شده را نداده، می‌تواند پروژه‌های اولویت‌دار را از رده خارج کرده و بخش قابل توجهی از این بودجه را به‌سمت پروژه‌های فاقد اولویت هدایت کند. 3- هیچ تضمینی نیست که با مصوبه اخیر مجلس با وجود رانت چشمگیر در این طرح، فسادی رخ ندهد. این فساد می‌تواند در واگذاری پروژه‌های عمرانی به افراد نزدیک به مدیران دولتی رخ دهد و همچنین افراد را به کاهش کیفیت قیر مصرفی و همچنین مصرف کم آن در پروژه‌های عمرانی وادارد.

در همین زمینه دولت (دو وزارتخانه نفت و شهرسازی) نیز در سال جاری مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. همچنین به گفته جواد نیک‌بین نماینده کاشمر، با فسادی که در توزیع قیر وجود دارد؛ وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات هم با آن مخالفت کردند. اینکه گفته می‌شود هیچ تضمینی نیست با این همه رانت قیمتی فسادی رخ ندهد، به این دلیل است که برای نمونه در سال‌جاری واردات و توزیع نهاده‌های دامی به دستگاه‌های دولتی سپرده شد، اما به‌رغم راه‌اندازی چندین سامانه و اختصاص چندین میلیارد دلار ارز 4200 تومانی (وجود رانت) بازهم اغلب تولیدکنندگان از عدم‌دسترسی به نهاده‌های دامی شاکی بوده و قیمت محصولات دامی نیز سر به فلک کشیده است. فساد و رانت نهاده‌های دامی موضوعی است که در همین هفته اخیر در مجلس قرائت شده است. حال اینکه مجلس چگونه تضمین می‌کند مصوبه قیر رایگان نیز به سرنوشت نهاده‌های دامی گرفتار نشود، موضوعی است که پاسخ آن را نمایندگان مجلس باید بدهند.»

***

انتقاد علی مطهری از بی‌تدبیری دولت روحانی در آبان 98

علی مطهری، نماینده سابق مجلس درباره حوادث آبان 98 به انصاف نیوز گفت: «ماجرا از آنجا آغاز شد که مصرف بی‌حساب و ارزان بنزین در کشور قابل دوام نبود و ادامه آن موجب واردات بنزین می‌شد که با توجه به تحریم‌ها کار مشکلی بود. دولت چند سال فرصت داشت که درباره افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن تصمیم بگیرد و این اجازه را از طرف مجلس داشت ولی تعلل می‌کرد و فرصت را از دست داد تا به شرایط سخت اقتصادی رسیدیم.

مجلس هم تعلل می‌کرد و خلاصه هیچ کدام تصمیم نگرفتند و دلیل مهم آن هم مسائل سیاسی و در پیش بودن انتخابات‌های مختلف بود. از طرف رهبر انقلاب هم این مسئله دنبال می‌شد و چند بار از دولت سؤال کرده بودند چرا کاری نکرده‌اید. دولت هم آن تصمیم عجولانه را گرفت و در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کرد و آنجا هم تأیید شد و سپس بسیار بد و بدون ایجاد مقدمات لازم آن را اجرا کرد و دیدیم که چه شد.

در این میان ضدانقلاب هم از فرصت استفاده کرد و اعتراضات را تبدیل به آشوب کرد. از آن طرف هم برای فرونشاندن آشوب از افراد غیرحرفه‌ای و آموزش ندیده نیز استفاده شد، در نتیجه عده‌ای کشته شدند و کاری که نباید می‌شد و قابل پیشگیری بود، به خاطر بی‌تدبیری دولت انجام شد. قبلا باید اقلا یک ماه با مردم صحبت می‌شد و حکمت این کار بیان می‌شد ولی نشد. در واقع به مردم بی‌احترامی شد. در دولت قبلی برای افزایش قیمت بنزین با مردم به طور طولانی صحبت شد. خود آقای احمدی‌نژاد چند بار با مردم صحبت کرد، ولی این بار این کارها نشد و موضوع را خیلی ساده تلقی کردند.

نمایندگان بعد از تصمیم دولت و تأیید در شورای سران طرح دو فوریتی آوردند که آن را اصلاح کنند ولی به آنها اجازه داده نشد و خلاصه این کار بدون اطلاع مجلس انجام شد و یکی از نتایج تصمیمات شورای سران برای دور زدن مجلس بود...

به نظر من نظام در مقابل گستردگی اعتراضات غافلگیر شد، لذا نتوانست خوب مدیریت کند. همه احتمال اعتراض را می‌دادند اما نه به این گستردگی. ضد انقلاب هم آماده بود و وارد شد. خشونتی که به کار رفت به خاطر غافلگیری بود و فکر نمی‌کنم در آینده تکرار شود...

هم اصلاح‌طلبان و هم اصول‌گرایان به بی‌تدبیری دولت اعتراض داشتند و اعتراض‌شان هم وارد است. کار دولت یک خطای بزرگ بود. مخالفان نظام هم که همیشه دنبال بهره‌برداری برای ساقط کردن جمهوری اسلامی هستند و طبیعی است که از این فرصت استفاده کردند.»

***

احتمال نامزدی رئیسی در 1400 بسیار کم است

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال نامزدی رئیسی در انتخابات سال آینده به نامه‌نیوز گفت: «من تصور می‌کنم که ورود آقای رئیسی به انتخابات1400 بسیار بعید است. او اکنون مسئولیتی مهم در اختیار دارد و تازه ابتدای کارش هم هست و بعید به نظر می‌رسد که تمایل به شرکت در انتخابات داشته باشد و حتی بعید است رهبری هم با ورود او به انتخابات موافقت کنند اما درباره آقای قالیباف موضوع قدری متفاوت است. آقای قالیباف تا اینجای کار بنای حضور در انتخابات را ندارد مگر آنکه آرایش نیروهای سیاسی به گونه‌ای شود که او احساس ضرورت برای نامزدشدن کند».

 او ادامه داد: «واقعیت این است که انتخابات1400 از جهات مختلف بسیار بااهمیت‌تر از انتخابات‌های پیشین است زیرا هم از نظر داخلی مشکلات زیادی وجود دارد و هم از جهت رخدادهای خارجی دولت آینده ایران بسیار مهم خواهد بود. در حال حاضر به زعم من آقای قالیباف تمایلی به نامزدشدن ندارد مگر آنکه نامزد چشم‌گیری که بتواند برای منافع ملی مفید باشد، حضور پیدا نکند و در آن شرایط قالیباف از سر ضرورت حاضر شود اما با همه این‌ها بسیار بعید است که آقای رئیسی بیاید».

***

موسوی لاری، نامزد جدید اصلاح طلبان

رویداد 24 نوشت: «از میان وزرای کشور جمهوری اسلامی، دو نفر جلسات مستمر خود را با استاندارانشان حفظ کردند؛ یکی ناطق نوری و دیگری موسوی لاری. هرچند ناطق نوری چند سالی است از حوزه رسمی سیاست کناره‌گیری کرده، اما موسوی لاری حالا به درخواست همان استانداران دعوت شده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور یابد. این جدیدترین خبر انتخاباتی است که این روزها شنیده شده است.

موسوی لاری چند سال نائب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده و به اعتبار همین موضوع و البته به امید نفوذ استانداران دوران وزارتش حالا قرار است بخت خود را در انتخابات ریاست جمهوری بیازماید. موسوی لاری البته دوران موفقی در شورای عالی نداشت و این نهاد که جایگزین شورای هماهنگی اصلاح طلبان شده بود، نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و در نهایت هم موسوی لاری از نایب رییسی شورا کناره‌گیری کرد تا ماجرای قهر او با سفره خالی ورد زبان‌ها شود.

موسوی لاری وزیر کشور دولت خاتمی بود. سال ۷۷ و بعد از فشار‌های فراوان، وقتی عبدالله نوری توسط مجلس اصولگرای پنجم استیضاح و برکنار شد، گفته شد خاتمی برای انتخاب وزیر کشور بین دو موسوی سرگردان است؛ یکی میرحسین موسوی و دیگری موسوی لاری. سرانجام قرعه به نام موسوی لاری افتاد تا در سال‌های پرتنش دهه هفتاد، وزیر کشور ایران باشد.»

***

اصلاح طلبان با رهبری گفتگو کنند

محمد سالاری رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی در خصوص ضرورت تشکیل شورای گفتگوی با حاکمیت به جماران گفت: اصلاحات یکی از جریانات سیاسی ریشه دار کشور و نماینده طیف گسترده ای از جامعه است که بهبود شرایط زندگی مردم و اعتلای کشور را از طریق اصلاح رویکردها، آن هم در چارچوب قانون اساسی و نظام دنبال می کند، لذا فاصله میان این جریان تحول خواه با مجموعه حاکمیت و مقام معظم رهبری پذیرفتنی نیست .

محمد سالاری ایجاد این شکاف ناخواسته میان جریان اصلاحات و حاکمیت را یکی از موانع شکل گیری گفتگوی ملی و انسجام داخلی دانست و ادامه داد: گفتگوی بدون واسطه اصلاح طلبان با مقام معظم رهبری برای اداره بهتر کشور و کاهش تنش ها میان جریانات سیاسی بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه این گفت وگو با موانعی روبه رو شده و باید برای برطرف شدن این موانع چاره اندیشی کرد وساز وکاری تعریف کرد و اعتماد سازی نمود .

سالاری اضافه کرد: حزب همبستگی ایران اسلامی پیشنهاد مبنی بر تشکیل شورای گفتگوی با حاکمیت که نظر بسیاری از اصلاح طلبان هم است را به شورای هماهنگی جریان اصلاحات رسما اعلام خواهد کرد. هرچند در جلسات با احزاب، این موضوع مطرح شده است و از نظر ما باید نهاد اجماع ساز و تصمیم گیر عالی جریان اصلاحات در خصوص این راهبرد تصمیم گیری و اعلام رسمی کند.

***

منصوبان رهبری از نامزدی در انتخابات منع شده‌اند؟

عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه کاندیداتوری آقای قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر منطقی است؟ به نامه نیوز گفت: «وضعیت آقای قالیباف فرق می‌کند. او چند ماه است که در راس یک قوه قرار گرفته و اینگونه نیست که مثلا تجربیات بسیار زیادی درباره قوه مقننه داشته باشند و ما نادیده گرفتن این تجربیات را خلاف عقل و منطق بدانیم. آقای قالیباف یک مدتی در قوه بوده‌اند و این ضرورت احساس شود، درباره ایشان منعی نست. البته اگر فرد توانمندتر و لایق‌تر از آقای قالیباف باشد، قطعا ماندن قالیباف در قوه مقننه ضروری خواهد بود. اما اگر فرد توانمندتری نداشتیم خیلی خلاف منطق نیست که اواز قوه مقننه بیاید و در قوه مجریه قرار بگیرد».

سلیمی‌نمین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اخباری که درباره منع برخی از گزینه‌های احتمالی از کاندیداتوری چقدر جدی و ریشه‌دار است؟ گفت: «ریشه‌ای دارد که ظاهرا به مقام معظم رهبری می‌رسد. البته من هم شنیدم که مقام معظم رهبری کسانی که از ایشان حکم داشتند و دارند را از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منع کرده‌اند».

وی اخبار منتشر شده درباره منع شدن قالیباف از کاندیداتوری را صحیح ندانست و گفت: «قطعا صحت ندارد. این منع به جا‌هایی مثل بنیاد مستضعفان و مثل آن مربوط است و گفته شده که این آقایان اگر می‌خواهند کاندیدا شوند اول باید استعفا دهند و نمی‌توانند که همزمان حکم رهبری را دارند، کاندیدای ریاست جمهوری شوند».

***

درخواست عجیب یک نماینده مجلس 

ایلنا نوشت: مهندس رمضانعلی سنگدوینی ( نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس) طی نامه‌ای به مدیرعامل دخانیات ایران، خواستار حقوق و مزایای بالای ۱۰ میلیون تومان برای مشاور خود از جیب ملت شده است؟!

 در این نامه؛ مهندس سنگدوینی برای مشاور خود که از شرکت دخانیات گلستان مامور به خدمت در دفتر وی شده است درخواست ۱۷۰ ساعت اضافه کاری و ۵ روز ماموریت در ماه داشته است که مجموع پرداختی به این فرد بالغ بر ۱۰ میلیون تومان می شود.

شنیده ها حاکی است؛ مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، درخواست مهندس سنگدوینی مبنی بر محاسبه ۱۷۰ ساعت اضافه کاری و ۵ روز ماموریت در ماه برای مشاورش را نپذیرفته است.

سنگدونی

***

قوچانی: کروبی بر مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات تاکید دارد

محمد قوچانی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در شماره نخست مجله جدید الانتشار خود به نام «آگاهی نو» مقاله ای درباره مهدی گروبی نگاشته است که در بخش هایی از آن به روایت دیدار اخیر خود با کروبی می پردازد. قوچانی نوشته است: «دقیقاً ده سال پس از آخرین دیدار با آقای کروبی در شب آغاز چهل‌و‌چهارسالگی‌ام در سی و یکم شهریورماه 1399 بار دیگر او را دیدم. ظاهراً دیدارمان غیرمنتظره بود و ساعتی قبل از ورود من و آقای کرباسچی به خانه‌اش در جماران به ایشان گفته بودند ما به دیدارش می‌رویم...کروبی ریش‌سفید بود و میانجی و شگفتا که پس از 10 سال از آخرین دیدار و پس از 20 سال پس از نخستین دیدار همچنان همان ریش‌سفید و شیخ اصلاحات به معنای دقیق کلمه است:

به آرامی سخن می‌گوید نه به خشم. با امید حرف می‌زند، نه کینه. قوه خاطره‌اش زنده است نه برای انتقام که برای بازسازی آینده و زنده است نه فقط به معنای فیزیکی و طبیعی که به معنای سیاسی و اجتماعی. همچنان یک سیاستمدار حرفه‌ای است، نه مردی انقلابی اما ذره‌ای از اعتقادش به انقلاب اسلامی کاسته نشده است و هنوز از جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی و امام خمینی به عنوان رهبری انقلابی دفاع می‌کند. هرچند به کارنامه حاکمیت انتقاداتی دارد اما اصل انقلاب و اصل نظام را قبول دارد. او که خود عضو شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال 1368 بوده است اصلاحات را در چارچوب قانون اساسی قابل تداوم می‌داند اما کلمه جمهوری اسلامی برایش با عالی‌ترین اهداف اصلاح‌طلبی برابر است: جمهوریت و اسلامیت. کروبی این روزها بیش از همه نگران دو چیز است: اول ایرانیت که آن را در معرض خطر تهدید بیگانگان می‌بیند و دوم اصلاحات که آن را در آستانه‌ی تکرار خطاهای گذشته می‌پندارد.

کروبی تعجب می‌کرد که چرا هنگامی که در انتخابات مجلس یازدهم از ضرورت مشارکت اصلاحات در انتخابات حرف می‌زد و پیام می‌داد، پیام‌های تند و تلخی از سوی اصلاح‌طلبان به او مخابره می‌شد و می‌پرسید مگر اصلاح‌طلبی جز تلاش برای اصلاح امور از طریق انتخابات است؟ کروبی به یاد می‌آورد که در سال 1388 هم موضع اصلاحات مشارکت در انتخابات بود تا فردی چون محمود احمدی‌نژاد رای نیاورد و کشور را به بحران نکشاند. به همین علت هم همچنان از رای به حسن روحانی در سال 1392 و 1396 دفاع می‌کند و معتقد است در سال 1400 هم باید کاری کرد که یک احمدی‌نژاد دیگر ظهور نکند.

نه از آن جهت که او فقط رقیب اصلاحات است که کروبی به صراحت می‌بیند که هشدار یک دهه قبل او اکنون از اردوی اصولگرایان هم شنیده می‌شود که احمدی‌نژاد رقیب همه حاکمیت است.

کروبی بر همین مبناست که به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند نامزدی انتخاب کنند که هم بتواند رای ملت را به دست آورد و هم با حاکمیت کار کند، چراکه بدون همکاری حاکمیت امکان تاسیس دولتی برای پیشبرد اصلاحات و از آن خیلی مهم‌تر اداره امور ملت وجود ندارد. ملتی که سخت‌ترین روزها را در معیشت سپری می‌کنند و درد و رنج عظیمی از تحریم‌ها می‌کشند.

مساله کروبی مساله همین مردم است و اگر معتقد است پیش از حاکمیت باید اصلاحات را سامان داد به همین جهت است که فکر می‌کند اصلاح‌طلبان از همان سال 1376 فرصت‌های زیادی را از دست دادند...

کروبی برای اصلاح‌طلبان دو پیام بیشتر نداشت: اول – تنها راه بقای کشور در اصلاحات است. دوم – تنها راه تداوم اصلاحات، شرکت در انتخابات است، پس اصلاحات را بازسازی کنید تا بتوانید اصلاحات را در کشور اجرا کنند.

روایت آقای کروبی از اصلاحات (چه در خاطرات و چه در مخاطراتی که نسبت به ظهور آن در آینده هشدار می‌دهد) «خرج انتخابات» (1400) نیست، حرف‌های کروبی درباره انتخابات تفاوت چندانی با حرف‌های اصلاح‌طلبانی (مانند آقای موسوی‌خوئینی‌ها) که دست کم در ظاهر سخن از اهمیت انتخابات 1400 می‌گویند ندارد، بنابراین جبهه اصلاحات برای ورود به انتخابات شاید اصلاً نیازی به خرج از سرمایه کروبی ندارد، بلکه باید به فکر دو جریان رقیب اصولگرایان در داخل و انحلال‌طلبان در خارج از کشور باشد که گروه اخیر مقدم بر حاکمیت، مبارزه با اصلاحات را در دستور کار قرار داده است و تحریم انتخابات اسم رمز این مبارزه است که ظاهراً اصلاحات را از حاکمیت بیرون می‌کند اما در واقع در نهایت به سود اصولگرایان تمام می‌شود که مانند مجلس یازدهم بار دیگر به اکثریت در حاکمیت بدل می‌شوند. کروبی گرچه از تکرار این وضعیت نگران است اما نگرانی اصلی او تهدیداتی است که کیان کشور را تهدید و ملت را ناامید می‌کند. مساله‌ای که از انتخابات و اصلاحات هم مهم‌تر است: ایران... و ایرانیانی که هر روز زندگی‌شان سخت‌تر می‌شود.»