ترکی الفیصل: در دوران ترامپ در رابطه با ایران توافق نظر خوبی با آمریکا داشتیم

گروه جهان الف،   3990819061

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان گفت که کشورش در زمان ریاست جمهوری ترامپ در رابطه با ایران اتفاق نظر خوبی با آمریکا داشته است.

ترکی الفیصل: در دوران ترامپ در رابطه با ایران توافق نظر خوبی با آمریکا داشتیم

به گزارش ایسنا، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عربی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران در زمان ریاست جمهوری کارتر در آمریکا اتفاق افتاد، مدعی شد که اسناد و مدارک آمریکایی نشان می‌دهد که  بعد از رفتن شاه، کارتر در تلاش بوده است که با ایران توافقی ایجاد کند اما بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران همه چیز عوض شد و شبح دشمنی میان دو کشور به وجود آمد.

وی همچنین ادعا کرد که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، عربستان نیز تلاش کرد که با ایران روابطی طبیعی برقرار کند، اما متاسفانه موفق نشد .

ترکی الفیصل تاکید کرد که عربستان در زمان ریاست جمهوری تمام روسای آمریکا در برخی موارد با آن ها توافق نظر و در برخی موارد اختلافاتی داشته است.

سفیر پیشین عربستان در واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ماه عسل عربستان و آمریکا بود گفت: نمی‌توانم بگویم ماه عسل ما بود زیرا ما در رابطه با مساله ایران توافق نظر خوبی با آمریکا داشتیم اما در رابطه با مساله فلسطین با آن اختلاف داشتیم و شما شاهد بودید وقتی که ترامپ اعلام کرد که سفارتشان را به قدس منتقل می کند عربستان با این مساله مخالفت کرد و شخص ملک سلمان بیانیه صادر کرد و حتی نشست سران عربی را " نشست قدس" نام گذاری کرد. بنابراین نمی‌توان آن را ماه عسل نامید و روابط مان فراز و نشیب داشت.

ترکی الفیصل در رابطه با روی کار آمدن جو بایدن نیز گفت که عربستان و آمریکا همیشه منافع مشترکی باهم داشتند و جو بایدن نیز با توجه به اینکه عضو مجلس سنا و همچنین معاون باراک اوباما بود از امور منطقه مطلع است ، بنابراین علیرغم فراز و نشیب ها در روابط دو کشور ، روابط راهبردی آمریکا و عربستان با توجه به تلاش برای ایجاد صلح در منطقه، ایجاد راه حل برای مساله فلسطین و همچنین ایجاد راه حل برای فعالیت های ایران در منطقه ، مستحکم ماند.