کرونا و اضافه وزن ایرانی‌ها

گروه سلامت الف،   3990810054

ویروس کرونا در حال رقم زدن فاجعه‌ای بزرگ به نام چاقی در کشور بوده و به معنای واقعی کلمه به یک دردسر بزرگ برای مردم تبدیل شده است. در حال حاضر ما در زمره کشور‌هایی قرار گرفته ایم که درصد چاقی در آن نسبت به جمعیت بسیار بالا است.

کرونا و اضافه وزن ایرانی‌ها

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ۹ ماه تاخت و تاز، هنوز عوارض خودش را دارد و توانسته حسابی در زندگی و حتی ظاهر افراد رخنه کند. حرف بر سر ویروسی است که نه تنها افراد را خانه نشین کرده، بلکه توانسته در عرض چند ماه قدرت نمایی کند و موجب راهی شدن بسیاری به بیمارستان ها شود.

خطری که ماه‌ها و سال‌ها افراد برای رفع آن نیاز به زمان دارند زیرا عارضه ای است که به همین راحتی ها درمان نخواهد شد. یکی از تبعات خطرناک کرونا چاقی است و باید به دنبال راه چاره باشیم و با تغییر دادن سبک زندگیمان  مانع از اضافه وزن شویم.

۲۹ میلیون  نفر در ایران اضافه وزن و چاقی دارند

محمدحسین عزیزی مدیر کل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، درباره روند صعودی اضافه وزن در افراد اظهار کرد: در سال ۱۳۵۹ حدود ۲ میلیون نفر گرفتار  اضافه وزن و چاقی بودند در حالی که امروزه این آمار به ۲۹ میلیون هم رسیده و تقریبا ۱۵ برابر شده است. این آمار نگران کننده‌ است و در جامعه ما را تهدید می کند. در حال حاضر  ما در زمره کشور‌هایی قرار گرفته ایم که درصد چاقی در آن نسبت به جمعیت بسیار بالا است. 

او گفت: چاقی در مردان و زنان، کودکان و نوجوانان متفاوت است. اکنون خانواده ها آپارتمان نشین شده اند و با افزایش بازی‌های کامپیوتری و تلفن همراه آمار  بی تحرکی و پرخوری کودکان و نوجوانان بیشتر شده است.در حال حاضر هم با شیوع بیشتر کرونا کودکان و نوجوانان بیش از پیش مجبور هستند در خانه بمانند. همچنین مصرف تنقلات در کودکان و نوجوانان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا

عزیزی بیان کرد: باید توجه داشت ارتباط تنگاتنگی بین ایمنی و سلامت مصرف کننده وجود دارد. این موضوع نه تنها با بیماری‌های غیر واگیر بلکه با بیماری‌های مرتبط با کرونا نیز ارتباط دارد. ما یک پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا در سازمان غذا و دارو راه اندازی کرده ایم تا به افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری‌های واگیر و کرونا کمک کنیم. باید دانست که حوزه سلامت عمومی باید حمایت شود تا مصرف کنندگان در برابر مسمومیت غذا و بیماری‌های مرتبط حفظ شوند.

او اظهار کرد: در تلاش هستیم ضمن تعامل با تولید کنندگان و وارد کنندگان با رفع موانع جهش تولید از طریق شفاف سازی و تسهیل فرایند‌های امور اجرائی، مخصوصا در شرایط کنونی در ارتقا و حفظ سلامت مصرف کننده مسئولیت پذیر باشیم. در این راستا اداره کل غذا به منظور تسهیل در روند اخذ مجوز‌های بهداشتی و به منظور اجرایی کردن و پیشبرد تکالیف باقی مانده قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  نسبت به راه اندازی سامانه‌های ثبت منبع و فرآورده در سامانه TTAC، انجام کلیه امور فرآیند‌ها به صورت الکترونیک، آموزش کارشناسان، انجام شناسه گذاری فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی وارداتی و تولیدی اقدام کرده است. از همه واحد‌های تولیدی می‌خواهیم با هدف حفظ و ارتقاء سلامت مصرف کننده، میزان قند و نمک و چربی محصولات را کاهش دهند.

عزیزی بیان کرد: پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا راه اندازی شده است. کاهش مصرف قند، نمک و چربی در محصولات تولیدی و اطلاع رسانی میزان آنها از طریق نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای از برنامه‌های اداره کل غذا و معاونت‌های غذا و داروست. توصیه ما برای آحاد مردم کاهش مصرف چربی ها، نمک و قند‌هاست.

توصیه های تغذیه ای در دوران کرونا

نرگس جوزدانی مشاور تغذیه، درباره اهمیت بشقاب غذایی اظهار کرد: با آمدن کرونا چاقی و اضافه وزن در افراد بیشتر شده است، حتی  افرادی هستند که طی چند ماه اخیر ۵ الی ۱۰ کیلو اضافه وزن پیدا کرده اند. به همین دلیل افراد باید سبک زندگی را تغییر دهند و راهکار‌هایی را برای تناسب اندام و حفظ سلامتی در پیش بگیرند، زیرا کرونا حالا حالا با ما همراه خواهد بود.

افراد باید مصرف قند‌های ساده را به صفر برسانند. اگر فردی هستید که بیسکویت یا شکلات و شیرینی زیاد مصرف می‌کنید، این موارد را کم کم حذف کنید. تحرک بدنی را با توجه به اپلیکیشن‌ها یا با کمک نرمش‌های ساده در منزل افزایش دهیدتا وزنتان را ثابت نگه دارید.

یکی از موارد دیگری که در شیوع کرونا اهمیت دارد، افزایش سیستم ایمنی بدن است. تمام افراد باید به مقدار کافی ویتامین C و D دریافت کنند. سبزیجات رنگارنگ را حتما در بشقاب غذایی خود قرار دهند و لبنیات کم چرب را به برنامه روزانه غذایی خود اضافه کنند، همچنین میزان چربی‌های مصرفی  را کاهش دهند و مواد غذایی را به صورت آبپز بخورند تا بتوانند در شرایط فعلی راحت‌تر و بدون افزایش وزن زندگی کنند.