پیشنهاد سه گانه چین برای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس

گروه جهان الف،   3990804014 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه چین در نشست مجازی شورای امنیت که به ابتکار روسیه درباره بررسی جامع وضعیت خلیج فارس برگزار شد تاکید کرد که اوضاع متشنج خلیج فارس به شدت صلح و امنیت منطقه حتی اوضاع بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. اعضای شورای امنیت و کشورهای این منطقه باید با اخلاص و حسن نیت، برای یافتن کلیدی برای باز کردن در صلح تلاش کرده و به طور فعال به انتظارات جامعه بین‌المللی به ویژه مردم کشورهای این منطقه پاسخ دهند.

پیشنهاد سه گانه چین برای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس

 به گزارش ایسنا به نقل از وزرات خارجه چین،  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در این نشست گفت: چین در این مورد پیشنهاد سه گانه ای را مطرح می کند:

نخست: پایبندی بر حاکمیت  قانون برای مشارکت در برقراری صلح در منطقه خلیج فارس. تمامی طرفین باید از این پیشنهادات و اصول اعلام شده در منشور سازمان ملل تبعیت کرده، معیارهای اصولی برای برقراری روابط بین الملل را رعایت کنند؛ از جمله احترام کامل به حاکمیت و حل و فصل صلح آمیز مناقشات، مخالفت با تحریم های یک جانبه و استفاده از  زور برای اعمال فشار  و کنار گذاشتن استاندارهای دوگانه. سازمان ملل باید نقش خود را در میانجی گری و تسهیل مذاکرات بصورت کامل اجرا کند و از تلاش های  منطقه ای نظیر شورای همکاری خلیج فارس حمایت کند. تمامی طرفین باید صادقانه  قطع نامه های شورای امنیت را اجرا کرده و به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند.

دوم: با پایبندی بر دوستی همسایگان، بطور مشترک خلیج فارس امن را بسازیم. هیچ کشوری نمی تواند همسایه خود را انتخاب کند بنابراین همزیستی متعادل تنها راه درست است. همه طرفین باید هدفی مشترک داشته و اختلافات و شکاف های قومی را کنار بگذارند و به مذاکره و رایزنی متعهد شوند و شرایط لازم برای ایجاد امنیت منطقه ای را ایجاد کنند. 

سوم: با پایبندی بر انصاف و عدالت، خلیج فارس با ثبات بنا شود. خلیج فارس متعلق به تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس است. کشورهایی که در این حوزه قرار ندارند در صورت ارائه کمک سازنده نباید به دنبال اهداف شخصی خود باشند. کشورهای غیر عضو باید موضعی صادقانه و متعادل اتخاذ کرده و تلاش های صادقانه ای برای گسترش مذاکرات صلح و ثبات شرایط منطقه داشته باشند. 

وانگ یی تصریح کرد: مسئله هسته‌ای ایران مسئله حائز اهمیتی برای امنیت منطقه است. با سرکوب غیرعادلانه یا تهدید،  اکثریت کشورهای شورای امنیت سازمان ملل به موضع عادلانه در مورد مساله هسته ای ایران و حفظ برجام و اعمال قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایبند هستند. چین خواهان ایجاد یک پلتفورم جدید برای مذاکرات چندجانبه برای کشورهای حوزه خلیح فارس است تا انگیزه ای برای آرام شدن اوضاع متشنج ایجاد شود و اتفاق نظری در حفظ صلح و ثبات منطقه ایجاد شود.

وانگ یی تاکید کرد که این یک بستر مساوی و باز خواهد بود. توصیه می‌شود که همه طرفین به اصول احترام و درک متقابل پایبند باشند، به روند گفت‌وگو بپیوندند و نگرانی‌های مربوطه خود را از طریق مشاوره برابر برطرف سازند. این یک بستر عمل‌گرا خواهد بود.

به گفته وی، چین و کشورهای خلیج فارس همواره دوستان و شرکای خوب یکدیگر هستند. چین مایل است با همه کشورهای این منطقه و جامعه بین‌المللی همکاری کند تا در پیشبرد امنیت و ثبات منطقه نقش شایانی ایفا کند.

وی همچنین بر همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با همه‌گیری کرونا، تاکید کرد و گفت پس از تولید واکسن و ازمایش موفق و استفاده از آن، با توجه به نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس واکسن فراهم می‌شود. چین مایل است با کشورهای مختلف و جامعه بین‌المللی همکاری کند تا در ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای سهیم باشد و به طور مشترک، منطقه امن در خلیج فارس ایجاد کند.