پوتین: با کاهش نفوذ آمریکا، چین و آلمان به سمت ابرقدرت شدن پیش می‌روند

گروه جهان الف،   3990802030

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، دیگر دوران آنکه آمریکا و روسیه بخواهند درباره مهم‌ترین موضوعات جهان به تنهایی تصمیم بگیرند گذشته و در حال حاضر چین و آلمان به سمت ابرقدرت شدن در حرکتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان سخنرانی در نشست "کلوب والدای" گفت: نقش آمریکا، انگلیس و فرانسه کم شده در حالی که از لحاظ وزن و قدر سیاسی و اقتصادی پکن و برلین به سمت ابرقدرت شدن می‌روند.

وی افزود: اگر واشنگتن برای گفت‌وگو با مسکو درباره مشکلات جهانی آماده نباشد، روسیه آماده است تا در این باره با کشورهای دیگر مذاکره کند. 

پوتین تصریح کرد: واشنگتن دیگر نمی تواند ادعای استثنایی بودن کند.

پوتین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سه نوامبر آمریکا گفت: امیدوارم دولت جدید واشنگتن برای گفت‌وگو درباره موضوعات امنیتی و کنترل تسلیحات اتمی آماده باشد.

واشنگتن هفته گذشته پیشنهاد روسیه برای تمدید یک‌ ساله بدون قید و شرط پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به "استارت جدید" را رد کرد. این پیمان که در سال ۲۰۱۰ میلادی امضا شده، در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. این پیمان تعداد کلاهک‌های اتمی که روسیه و آمریکا می‌توانند مستقر کنند و همچنین تعداد موشک‌ها و بمب‌افکن‌هایی که آنها را حمل می‌کنند، محدود می‌سازد.

اما به رغم تمامی این اختلافات، به نظر می‌رسد که مسکو و واشنگتن به یک توافق درخصوص پیمان استارت جدید نزدیک شده‌اند.