گفت‌وگوی پوتین و روحانی درباره قره‌باغ

گروه سیاسی الف،   3990719090

رئیس جمهور با بیان اینکه اساسا جنگ را راه حل مسئله قره باغ نمی دانیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه کمک و همکاری برای حل و فصل مناقشه آذربایجان و ارمنستان از طریق گفت و گو و مذاکره بر مبنای موازین حقوقی و بین المللی و با احترام به تمامیت ارضی کشورها است.

گفت‌وگوی پوتین و روحانی درباره قره‌باغ

به گزارش الف، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز شنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه، با بیان اینکه درگیری نظامی دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان برای ما بسیار تلخ  و نگران کننده است، اظهار داشت: مداخله احتمالی برخی کشورهای ثالت در این درگیری موجب گسترده و طولانی شدن بحران خواهد شد و آن را به نفع کشور های منطقه نمی دانیم.

روحانی با اشاره به تماس های خود با سران دو کشور آذربایجان و ارمنستان و تاکید بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای ایران و جان هموطنان ساکن در مناطق مرزی، اظهار داشت: صلح در منطقه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است .

رئیس جمهور همچنین با ابراز نگرانی از حضور و مشارکت برخی گروه های تروریستی در درگیری منطقه قره باغ، تاکید کرد: حضور تروریست ها می تواند هم برای ایران و روسیه و هم کل منطقه خطرناک باشد.

روحانی با تاکید بر ضرورت تلاش مشترک و همکاری جمعی برای پایان دادن به درگیری ها، برقراری آتش بس و آغاز گفت و گو ها برای حل اختلافات، افزود: درصورت ادامه درگیری ها اوضاع در منطقه پیچیده تر شده و موجب خسارات و آسیب های مالی و جانی گسترده تر خواهد شد.

رئیس جمهور تلاش روسیه برای برقراری آتش بس و آغاز گفت و گو ها بین آذربایجان و ارمنستان را ارزشمند توصیف کرد و با مهم خواندن اجرای آتش بس و تداوم آن  از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه کمک و همکاری در این زمینه خبر داد.

روحانی در ادامه این گفت و گو با اشاره به آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر تبادلات اقتصادی دو کشور خواستار از سرگیری روابط اقتصادی و مبادلات ایران و روسیه از جمله برقراری پروازها و تردد کامیون های ترانزیتی دو کشور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی شد.

رئیس جمهور همچنین علاقمندی ایران برای همکاری با روسیه در زمینه تولید واکسن کرونا را مورد تاکید قرار داد.

روحانی در ادامه با قدردانی از مواضع حمایتی روسیه در مجامع بین المللی درخصوص قطعنامه های مختلف و همچنین مخالفت با اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران، اظهار امیدواری کرد رایزنی های مشترک و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف بیش از پیش توسعه یابد.

رئیس جمهور روسیه در این تماس تلفنی که بیش از یک ساعت به طول انجامید، ضمن تشریح اقدامات این کشور برای حل مناقشه قره باغ، خاطرنشان کرد: نگرانی های ایران از این بحران منطقه ای را درک می کنیم و علاقمند به همکاری با تهران برای حل و فصل این درگیری از مسیر مذاکره و گفت و گو هستیم.

"ولادیمیر پوتین" تصریح کرد: مواضع ایران در مسائل منطقه از جمله بحران قره باغ از اهمیت بالایی برای ما برخودار است و از ادامه رایزنی با تهران برای حل و فصل موضوع استقبال می کنیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه در وهله اول باید جنگ متوقف شود، گفت: درگفت و گو با مقامات آذربایجان و ارمنستان درمورد آتش بس از تاریخ 10 اکتبر به توافق رسیده ایم و امیدوارم با برقراری آتش بس زمینه برای گفت و گو و مذاکره فراهم شود.

پوتین مداخله کشورهای ثالث و همچنین حضور برخی گروه های تروریستی در بحران قره باغ را برای منطقه خطرناک خواند و گفت: تلاش همه ما همسایگان باید پایان دادن به جنگ و خونریزی و حل بحران از طریق گفت و گو و مذاکره باشد.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر اینکه مواضع این کشور درمورد برجام و تحریم های غیر قانونی علیه ایران روشن و شفاف است، افزود: همواره با اقدامات غیر قانونی علیه ایران مخالف بوده ایم.

 پوتین با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روابط اقتصادی و تجاری کشورها از جمله ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد که با مهار کرونا سطح روابط دوباره به سطح قبل بازگردد و توافقات قبلی دو کشور اجرایی و عملیاتی شود.