سیاست های دنیا در برابر بهترین بازی های موبایلی چگونه است؟

گزارش بازرگانی،   3990712026

صنعت گیم با وجود داشتن سابقه کمتر از صنایع مطرح جهانی در دو دهه اخیر رشد و توسعه چشمگیری داشته است و به یکی از پول سازترین صنایع جهان تبدیل شده است. در دهه های گذشته تعداد محدودی پلتفرم برای بازی های ویدیویی در اختیار بازیکنان جهان قرار داشت که مهم ترین آن ها شامل ایکس باکس، پلی استیشن و ... بودند. البته این پلتفرم ها هنوز هم جز محبوب ترین پلتفرم های بازی هستند. با شروع قرن 21 تحولات بزرگی در علوم و تکنولوژی های مختلف ایجاد شد و گوشی های هوشمند در سراسر جهان در دسترس مردم قرار گرفتند به شیوه ای که امروزه بیش از نیمی از مردم جهان از گوشی موبایل استفاده می کنند.

این امر باعث شد که شرکت ها و استودیوهای بازی سازی توجه بیشتری به این پلتفرم داشته باشند و در سال های اخیر هزاران بازی موبایلی برای بازیکنان ساخته شده که موفقیت های متعددی کسب کرده اند. محبوبیت بازی های موبایلی به گونه ای بوده است که تقریبا تمام کشورهای دنیا تلاش می کنند که در این حوزه فعالیت داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی مختصر تاریخچه بازی های ویدیویی، بهترین بازی های موبایلی حال حاضر دنیا و سیاست های دنیا در برابر بهترین بازی های موبایلی پرداخته خواهد شد.

تاریخچه بازی های ویدیویی

اگرچه بسیاری از مورخان و تاریخ نویسان معتقد هستند که شروع صنعت گیم و بازی های ویدیویی به 40 و 50 میلادی برمی گردد و البته نشانه ها و دلایل محکمی نیز برای این ادعاها وجود دارد اما می توان گفت که صنعت بازی های ویدیویی به شکلی جدی در دهه های 60 و 70 میلادی پا گرفت اما سال ها طول کشید که رشد کرده و توسعه پیدا کند. اگرچه در قرن 20 بازی های ویدیویی متعددی برای پلتفرم ها مختلف ساخته شد اما در شروع قرن 21 بازی ها به سرعت رشد پیدا کردند و کشورهای زیادی از قاره های آسیا، آمریکا و اروپا به این صنعت ورود کردند.

بازی های موبایلی که به نوعی زیر مجموعه بازی های ویدیویی می باشند نیز در اواخر قرن بیستم ظهور کردند. عصر این بازی ها در سال 1994 و با بازی Tetris بر روی گوشی موبایل Hagenuk MT-2000 شروع شد و سپس بازی محبوب Snake در گوشی های نوکیا همه گیر شد و بعد از آن این بازی ها پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

بهترین بازی های موبایل حال حاضر جهان               

همانطور که گفته شد پیشرفت صنعت گیم و محبوبیت بالای گوشی های موبایل باعث شده است که سالانه هزاران بازی موبایلی از طرف سازندگان عرضه شود. اگرچه انتخاب یک یا چندین بازی به عنوان بهترین بازی های موبایلی کار ساده و آسانی نیست و باید به مواردی مانند سبک و ژانر بازی، میزان فروش آن، امکانات و آپشن های بازی، قیمت بازی، قطعات سخت افزاری مورد نیاز آن، سلیقه بازیکنان و ... توجه شود اما هر ساله رسانه ها و منتقدان تعدادی از بهترین بازی های موبایلی را رتبه بندی می کنند. تعدادی از بازی ها وجود دارند که در چند سال اخیر همواره در لیست بهترین بازی های موبایلی حضور داشته اند. از محبوب ترین این بازی ها می توان موارد زیر را عنوان کرد:

Call Of Duty

بازی کالاف دیوتی بیش از دو دهه است که جایگاه خود را در میان گیمرها تثبیت کرده است. این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ صنعت گیمر شناخته می شود که توسط کمپانی اکتیویژن ساخته و عرضه شده است. تاکنون بیش از 17 نسخه مختلف از این بازی برای پلتفرم های متعدد ساخته شده است. بازیکنان در این بازی ماموریت ها و مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند. با خرید CP کالاف دیوتی موبایل گیمر می تواند به تمامی امکانات و آپشن های بازی دسترسی داشته باشد و آیتم های بازی را مطابق میل خود شخصی سازی کند.

Clash Of Clans

بازی کلش آف کلنز به عنوان بهترین و محبوب ترین بازی استراتژیک تاریخ دنیای گیمینگ شناخته می شود. این بازی در یک دهه گذشته همواره در لیست بهترین ها حضور داشته است و موفقیت های بزرگی برای کمپانی سوپرسل کسب کرده است. بازیکنان می توانند در این بازی یک قبیله و دهکده شخصی داشته باشند و با خرید جم کلش آف کلنز و استفاده از تمامی امکانات و تجهیزات بازی از قبیله خود در برابر دشمنان محافظت کنند و آن را توسعه بدهند.

 

PUBG Mobile

بازی پابجی موبایل یکی از بازی های نوپا و جدید صنعت گیم است که در کمتر از چند سال توانسته به محبوبیت و شهرت بسیار زیادی برسد. این بازی که به وسیله کمپانی بلوهول و تنسنت گیمز ساخته شده است یکی از بهترین بازی های بتل رویال و ترس و بقای صنعت گیم است که در آن بازیکنان ماموریت ها و مراحل جذاب و چالش برانگیزی را پشت سر می گذارند. بازیکنان می توانند با خرید یوسی پابجی موبایل از همه امکانات موجود در بازی استفاده کنند و مسیر پیروزی خودشان را هموار کنند.

Clash Royale

یکی دیگر از بهترین و محبوب ترین محصولات کمپانی سوپرسل که همانند کلش آف کلنز در سبک بازی های استراتژیک ساخته شده است بازی کلش رویال است که همواره در بین بهترین بازی های موبایل حضور داشته است. بازی کلش رویال یکی از سودآورترین بازی های کمپانی سوپرسل است و در سال های مختلف جوایز متعددی نیز دریافت کرده است. در این بازی نیز بازیکنان یک قبلیه و دهکده را مدیریت خواهند کرد و با خرید جم کلش رویال می توانند از همه امکانات بازی برای محافظت و توسعه قبیله خود استفاده کنند.

سیاست کشورهای مختلف در برابر بهترین بازی های موبایلی

با پیشرفت صنعت گیم و محبوبیت روزافزون بازی های موبایلی و سایر بازی های ویدیویی تقریبا تمام کشورها به این زمینه ورود کرده اند و تلاش داشته اند که در این صنعت به موفقیت برسند. می توان گفت در قاره آسیا کشورهای شرقی مانند ژاپن و کره جنوبی قبل از سایر کشورها به صنعت گیم ورود کردند. امروزه تقریبا تمام مردم جهان از بازی های ویدیویی و بازی ها موبایلی ساخته شده توسط کمپانی ها و استودیوهای ژاپنی و کره ای استفاده می کنند و یا حداقل تجربه یک بار بازی کردن را دارند.

کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز امروزه نقش ویژه ای در صنعت گیم دارند و می توان گفت سالانه میلیاردها دلار در این صنعت گردش مالی وجود دارد و کشورهایی مانند فنلاند، فرانسه، آمریکا، کانادا و ... پرچم داران سازنده بازی های موبایلی می باشند و معروف ترین بازی های موبایلی به وسیله این کشورها ساخته و عرضه شده است.

سیاست گذاری کشورهایی مانند ایران و سایر کشورهای قاره های مختلف به سمت و سویی پیش رفته است که صنعت گیم را به عنوان یکی از پولسازترین صنایع دنیا شناخه اند و سرمایه گذاری های زیادی در این صنعت شکل گرفته است به گونه ای که امروزه کمپانی های کم نام و نشان از کشورهای مختلف موفق به تولید بازی هایی می شوند که میلیون ها دلار درآمدزایی خواهد شد.

موفق ترین شرکت های بازی سازی جهان

همان طور که گفته شد سیاست گذاری کشورهای مختلف در صنعت گیم به سمت و سویی رفته است که این صنعت به عنوان یک صنعت پولسازی و مدرن شناخت شده است و سرمایه گذاری های کلانی در آن به چشم می خورد. از جمله موفق ترین و پولدارترین شرکت های بازی سازی جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپانی چند ملیتی ژاپنی Sony که بخش سرگرمی ها و بازی های آن ارزشی معادل 13.1 میلیارد دلار دارد.
  • استودیوی آمریکایی مایکروسافت که ارزشی معادل 12.8 میلیارد دلار دارد.
  • شرکت ژاپنی Nintendo با ارزش معادل 6.3 میلیارد دلار که قدیمی ترین شرکت سازنده بازی ها نیز می باشد.
  • کمپانی ژاپنی Sega با ارزشی معادل 4.9 میلیارد دلار.
  • کمپانی و استودیوی آمریکایی اکتیویژن بلیزارد که بیش از 4.8 میلیارد دلار ارزش دارد.
  • شرکت ژاپنی Namco Bandai که ارزش آن حدود 4.8 میلیارد دلار می باشد.

علاوه بر شرکت های ذکر شده می توان شرکت هایی همچون الکترونیک آرتز، کونامی، یوبی سافت، اسکوئر انیکس، سوپرسل و ... را نام برد که همگی با سیاست گذاری های درست و منطقی در صنعت گیم به شهرت رسیده اند و ارزش بسیاری زیادی پیدا کرده اند و سالانه پول های چند میلیارد دلاری در این صنعت به گردش در می آورند.

سخن نهایی

هرچند که صنعت گیم تاریخچه بسیار کهنی ندارد و قدمت آن کمتر از یک قرن می باشد اما با پیشرفت علوم و تکنولوژی های روز دنیا این صنعت نیز به سرعت رشد داشته است به گونه ای که امروزه بیشتر از نیمی از مردم جهان اوقات فراغت خود را با بازی های ویدیویی در پلتفرم های مختلف پر می کنند. با توجه به محبوبیت بالای بازی های موبایلی در سال های اخیر کمپانی ها و شرکت های سازنده بازی ها تلاش کرده اند که توجه و تمرکز خود را بیشتر بر روی ساخت و تولید بازی های با کیفیت موبایلی معطوف کنند.

 کشورهای مختلف جهان صنعت گیم را به عنوان یکی از برترین صنایع روز دنیا پذیرفته اند و سیاست گذاری های خود را بر روی ارزآوری و کسب درآمد از این صنعت متمرکز کرده اند به گونه ای که امروزه در تمامی کشورهای جهان می توان شاهد شرکت ها و استودیوی های بازی سازی بود که سالانه بازی های متعددی روانه بازار می کنند.