روزانه ۴۰ میلیون لیتر گازمایع در مشعل­ بی ­تدبیری وزارت نفت می­ سوزد

گروه اقتصادی الف،   3990710117 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایران از جمله بزرگترین تولید کنندگان گازمایع خاورمیانه است که سالانه ۸ میلیون تن از ۱۴ میلیون تن تولید این محصول را در فلرها و یا خطوط لوله گاز طبیعی می­ سوزاند. به عبارت دیگر روزانه ۴۰ میلیون لیتر LPG در در مشعل­های وزارت نفت سوخته و هدر می ­رود.

روزانه ۴۰ میلیون لیتر گازمایع در مشعل­ بی ­تدبیری وزارت نفت می­ سوزد

این در حالیست که در بسیاری از مناطقی که از لوله کشی گاز طبیعی محروم هستند، تهیه گازمایع به خصوص در فصول سرد سال یکی از بزرگترین مشکلات هر خانواده محسوب می­شود. بسیاری از صاحبان خودروها نیز پس از گرانی بنزین در آبان ماه سال 99، به دلیل به صرفه بودن LPG خودروهای خود را به دوگانه سوز از LPG تبدیل کردند، غافل از اینکه وزارت نفت LPG مازاد تولیدی کشور را در خط لوله تزریق کرده یا در فلرها می­سوزاند اما به بهانه ممنوع بودن استفاده این سوخت در خودرو آن را در اختیار صاحبین این خودروها قرار نمی­دهد.      
با گسترش گاز رسانی به مناطق مختلف کشور، آمار مصرف خانگی LPG نیز کاهش یافته و بنابراین مصرف داخلی نیز کاهش می­یابد. شکل 1 سهم موارد مختلف مصرف گازمایع در کشور را که ترازنامه هیدروکربوری سال 95 منتشر کرده است، نشان می­دهد.

 

بیش از 1 میلیون خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد

با بررسی آمار جدول 1 و با توجه به نیاز مصرف خانگی در کشور می­توان فهمید که مقدار بیش از 1 میلیون تن از گازمایعی که به عنوان آمار بخش خانگی آورده شده است، در محلی غیر از مصرف خانگی استفاده شده است. با بررسی مشتری­های مراکز پخش و خرده فروشی­های گازمایع می­توان متوجه شد که این مقدار بیش از 1 میلیون تن، به عنوان اتوگاز در خودروها به مصرف رسیده است. با مقایسه این آمار، با آمار سایر کشورها، تعداد خودرو LPG سوز کشور بیش از 1 میلیون دستگاه برآورد می­شود.

اکنون نیز طرحی با عنوان سهمیه بندی گاز مایع در مناطق مختلف در حال اجراست، در حالی که بسیاری از کسانی که در روستاهای دور دست دسترسی به گاز طبیعی ندارند و نیاز به کپسول­های گازمایع دارند، به دلیل عدم وجود امکانات طبق گفته رییس مجلس امکان ثبت نام در سایت و دریافت سهمیه را نیز ندارند. بنابر این بسیاری از این افراد در تهیه این سوخت با مشکل مواجه هستند. پیرو این طرح با ایجاد محدودیت در توزیع گازمایع، صاحبین یک میلیون خودرو LPG سوز نیز در تهیه سوخت مورد نیاز خود با چالش جدی مواجه می­شوند.

صادرات روزانه 21 میلیون لیتر بنزین، حاصل مصرف روزانه 13 هزار تن اتوگاز در کشور

حال سوال این است که چرا با وجود نیاز به مصرف LPG در کشور، وزارت نفت اهتمام به رفع این مشکلات نمی­کند و همچنان LPG را در فلرها می­سوزاند. در حالی که می­تواند با اختصاص آن به ناوگان حمل و نقل، هم نابسامانی­های سوخت­گیری 1 میلیون خودرو LPG سوز را برطرف کند و هم از بی­نظمی­های موجود در توزیع گاز­مایع در سراسر کشور جلوگیری کند. اکنون سالانه 27 میلیون تن گازمایع به عنوان سوخت خودروها با نام اتوگاز در دنیا به مصرف می­رسد که بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ترکیه، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی و ... نیز از این سوخت به طور عمده در خودروهای خود استفاده می­کنند.    
با مصرف روزانه 13 هزار تن از 8 میلیون تن LPG تولیدی سالانه مازاد کشور، به عنوان اتوگاز، 21 میلیون لیتر بنزین برای صادرات آزاد خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ می­دهد که سهمیه بندی بنزین در آبان ماه با تمام حواشی که با خود به همراه داشت، تنها توانست 20 میلیون لیتر از مصرف روزانه بنزین کشور را کم کند.

لازم به یادآوریست که برای استفاده از این سوخت در خودروهای کشور، نیاز به هیچ گونه تجهیزات خارجی نیست و امکان ساخت تمام تجهیزات مورد استفاده، از جمله کیت، مخازن ذخیره سوخت خودروها، تجهیزات جایگاه­ها (مانند پمپ و دیسپنسر و ...) در کشور وجود دارد.