ورودی آب به مخازن سدها ۳۷ درصد کم شد

گروه اجتماعی الف،   3990710041 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور درسال آبی گذشته (۹۸-۹۹) گرچه ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب بود اما نسبت به سال قبل (۹۷-۹۸) با کاهش ۳۷ درصدی همراه شد.

«سیف الله آقا بیگی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: کاهش حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور ناشی از تاثیر بارش‌های سال آبی ۹۸-۹۹ است.

وی ادامه داد: میزان خروجی از سد های کشور نیز در سال آبی گذشته (۹۸-۹۹) نسبت به سال قبل (۹۷-۹۸) با ۳۰ درصد کاهش روبرو شده است به این گونه که در سال آبی گذشته ۵۶ میلیارد و ۴۸ میلیون متر مکعب خروجی از سدها ثبت شد درحالی که این میزان در سال آبی ۹۷-۹۸ حدود هشتاد میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب بود.

آقابیگی کاهش خروجی از سدهای کشور را ناشی از اعمال مدیریت خوب عنوان کرد و گفت: میزان موجودی آب سدهای کشور در سال آبی ۹۸-۹۹ نسبت به سال ماقبل آن تنها حدود یک میلیارد مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: سال آبی گذشته(۹۸-۹۹) حجم آب موجود در مخازن سدها حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب بود و سال پیش از آن این عدد حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: درحال حاضر درصد پرشدگی سدها ۵۵ درصد است که نشان از استفاده حداکثری از ظرفیت سدها دارد.

آقابیگی افزود: تلاش می‌شود با توجه به حجم آبی که در اختیار داریم و با توجه به وضعیت بارش‌های پیش‌بینی شده برای پاییز و زمستان سال آبی جاری(ابتدای مهر۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) و نیز اعمال مدیریت بهینه بر مصارف بتوان سال آبی پیش رو را بدون مشکل پشت سرگذاشت.

به گزارش ایرنا، موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد: بر اساس چشم‌انداز حاصل از نتایج خروجی سامانه پیش‌بینی آب و هوا، متوسط بارش مهرماه در برخی از نواحی جنوب و شمال کشور کمتر از میانگین خواهد بود.