واکنش‌ها به اولین مناظره ترامپ و بایدن؛ «آبروریزی برای آمریکا»

  3990709045 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«آبروریزی برای آمریکا» جمله‌ای کوتاه که پس از گذشت دقایقی از پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا تیتر رسانه‌های خبری ایالات متحده شد. مناظره ‌ای که چهره عریان آمریکا را به نمایش گذاشت. در این مناظره پر تنش ترامپ گفت که نام من در سطل‌های زباله بوده و بایدن نیز خطاب به رئیس جمهور فعلی ایالت متحده گفت: نمی‌توانی خفه‌شی؟!

واکنش‌ها به اولین مناظره ترامپ و بایدن؛ «آبروریزی برای آمریکا»

به گزارش خبرآنلاین، اولین مناظره بین ترامپ و بایدن که شبیه دو کودکی بود که بر سر یک صندلی گیس یکدیگر را می کشند! یک دعوای تمام عیار با چاشنی خصومت شخصی برای کوبیدن طرف مقابل درباره مواضع حزبی و برنامه های آتی یا حتی دفاع از سوابق گذشته، اما مهمترین نکته این مناظره نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی ترامپ بود.نظرسنجی ها نشان از پیروزی بایدن دارد که اگر صحت آن ها را در نظر بگیریم شاید یک روز پس از اولین مناظره نیویورک تایمز با افشای اسناد تقلب مالیاتی ترامپ به کمک بایدن آمد.

در نظرسنجی روزنامه سدنی مرنینگ هرالد درباره برنده مناظره اول 56 درصد گفته اند که جو بایدن پیروز مناظره نخست بوده است. و 26 درصد گفته اند هیچ کس در این مناظره پیروز نبوده و 18 درصد هم ترامپ را به عنوان پیروز ماظره انتخاب کرده اند.این نظرسنجی در حالی صورت گرفت که حزب دموکرات به جو بایدن برای حضور در این مناظره وحشتناک تبریک گفت.این نظرسنجی ها از سوی رسانه های حامی دو طرف مناظره همچنان در جریان است.

آبراماز تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: ساده است، ترامپ برای آمریکا خطرناک است.تحلیلگر سی ان ان نیز نوشت: ترامپ از ابتدا تا پایان مناظره به یاوه گویی پرداخت ، تصور کردن ریاست جمهوری او برای چند ماه بیشتر و حشتناک است چه برسد به چند سال!

ریچارد هاس نیز نوشت: دعا می کنم مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی- اشاره هاس به نظریه دهکده جهانی است) اشتباه کرده باشد و کل جهان نظاره گر این مناظره نباشند در غیر اینصورت این مناظره باقی مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف می کند و آرمان دموکراسی را با مشکل مواجه می کند.

جان برنن رئیس سابق سیا نیز در توئیتر خود نوشت: من ترامپ را بخاطر عملکرد عالی اش در مناظره امشب که نشان داد او یک احمق نادان نفرت انگیز است تحسین می کنم.

کانال پایش آمریکا نیز نوشت: مناظره بایدن و ترامپ برای انتتخابات 2020 خودش تجسم وضعیتی است که رای دهندگان امریکایی با ان مواجه اند، دو نفر که درباره هیچ چیز، مطلقا هیچ چیز، نقطه اشتراکی نشان نمی دهند. چه بسا هواداران هریک هم نامزد خودشان را پیروز ببینند. ظاهرا خود والس (مجری برنامه) هم موافق است برنامه طبق قرار پیش نرفت.

این واکنش ها در حالی صورت می گیرد که ترامپ گستاخانه در برنامه زنده گفت که نتایج انتخابات را نمی پذیرد و پیشبینی ناظران درباره به راه افتادن جنگ داخلی را به واقعیت بیشتر نزدیک کرد.

ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره پذیرش نتیجه انتخابات گفت: ▪️من از طرفدارانم می‌خواهم به مراکز رأی‌دهی بروند و اوضاع را به دقت تحت نظر بگیرند. این اتفاقی است که باید بیفتد.همان گونه که می‌دانید امروز مشکل بزرگی پیش آمد و در فیلادلفیا، ناظران رأی برای نظارت رفته بودند، ولی به آنها اجازه داده نشده بود. می‌دانید چرا؟ چون در فیلادلفیا اتفاقات بدی رخ می‌دهد.

اگر انتخابات منصفانه باشد، من ۱۰۰ درصد همکاری خواهم کرد. ولی اگر ببینم که ده‌ها هزار رأی دارند دستکاری می‌شوند نمی‌توانم این را بپذیرم.

گفته‌ام معنای این چیست؛ یعنی اینکه انتخابات متقلبانه‌ای داشته‌ایم.

همین سه روز پیش رأی‌هایی داخل سطل کاغذهای باطله پیدا کرده‌اند که روی همه آنها ترامپ نوشته شده بود. فکر می‌کنید این خوب است؟

مجری سی ان ان با موضوع چه کسی برنده مناظره اول شد، بسیار قابل تامل بود.درباره اینکه چه کسی برنده مناظره شد و چه کسی بازنده آن صحبت خواهیم کرد، ولی یک چیز را می‌توان با اطمینان گفت: مردم آمریکا امشب باختند؛ چون وحشتناک بود.

سی ان ان گزارش داد: اولین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه با جو بایدن نامزد حزب دموکرات این کشور  در کلیولند اوهایو در حالی آغاز شد که ترامپ از همان ابتدا جو بایدن را به تلاش برای اجرای یک برنامه سوسیالیست در کشور متهم کرد و با قطع صحبت‌های بایدن گفت: شما نمی‌توانید تمهیدات بهداشتی لازم را در ارتش ارائه کنید.

همچنین با بالا گرفتن تنش‌های لفظی بر سر انتخاب قاضی دیوان عالی و بیمه درمانی کریس والاس مجری مناظره برای چندمین بار از ترامپ خواست اجازه بدهد برنامه را وی اجرا کند نه رییس جمهور.ترامپ به مجری والاس گفت گویا من در حال بحث با شما هستم نه بایدن!

در پی درگیر شدن والاس با ترامپ وندی شرمن در صفحه توئیتر خود نوشت: والاس کنترل مناظره را از همان اول از دست داد و نتوانست دوباره کنترل را بدست بگیرد ترامپ به همه از جمله والاس و مردم زور می گوید.

کمدین معروف آمریکایی در برنامه دیلی شو نیز درباره این جدال در صفحه توئیتر خود نوشت: مهمترین بخش یک مناظره، سلاح های پیشنهادی والاس برای دو نامزد.عملکرد کریس والاس در مناظره امشب یادآور مربی‌های مهدکودکی است که حقوق نگرفته اند.
 
 تحلیلگر سی ان ان نیز دراینباره نوشت: من کریس والاس را به عنوان یک مصاحبه کننده تحسین می کنم اما او به عنوان یک مجری گرداننده مناظره شکست خورد.ترامپ مثل ریاست جمهوری اش خارج از کنترل رفتار می کند.

سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد: پس از برگزاری یک مناظره پرهیاهو که مجری‌ نمی‌توانست دونالد ترامپ را آرام کند که صحبت‌های جو بایدن و خودش را قطع نکند، ۴۸ درصد از تماشاچیان این مناظره بایدن را با پیروز دانستند و ۴۱ درصد هم به ترامپ رای دادند و ۱۰ درصد این مناظره را برابر ارزیابی کردند.

بازتاب مناظره ریاست جمهوری این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی قابل توجه است. بسیاری از کاربران روی لحن تهاجمی ترامپ و قطع کردن پیاپی صحبت‌های بایدن و کریس والاس اشاره داشته و تاکید می‌کنند که اگر مناظره‌های بعدی هم به این شکل باشند، بیهوده خواهند بود.

در نظرسنجی سی ان ان نیز آمده است: قبل از مناظره: بایدن 56 درصد و ترامپ 43 درصد بعد از مناظره بایدن 60 درصد و ترامپ 28 درصد.

*** گزیده ای از جدال دو نامزد

کانال جهان دیپلماسی نیز در پوشش اخبار این مناظره نوشت: بایدن در پاسخ به انتخاب قاضی جدید دیوان عالی پیش از انتخابات نوشت: او با معرفی قاضی جدید دیوان عالی می‌خواهد قانون حمایت‌های بهداشتی از مردم را لغو کند. او به دنبال تصویب قوانین ضد زن در آمریکاست. رئیس جمهور مخالف قانون اجازه سقط جنین است.

بایدن نیز گفت: من نیامدم که این را بگویم اما او یک دروغگو است و همه این را می دانند.

پس از قطع مکرر صحبت های بایدن از سوی ترامپ، کاندیدای دموکرات گفت واقعا نمیتونی خفه شی؟

در طی مناظره بارها ترامپ مانع حرف زدن بایدن شده است. در پی تکرار چندباره این اتفاق؛ بایدن ناگهان عصبانی شد و خطاب به ترامپ گفت: آیا نمی توانی خفه شوی؟

ترامپ: شما دموکرات ها گفتتید که کار رئیس جمهور در مقابله با کرونا عالی بوده است! بایدن خندید...

والاس: آقای ترامپ چرا شما تجمع برگزار می کنید و اقای بایدن چرا شما این را را نمی کنید؟

ترامپ: چون کسی برای طرفداری از او نمی آید!

ترامپ: مردم می خواهند مدارس باز شود

بایدن: مردم می خواهند ایمن باشند

بایدن: بی عدالتی سیستماتیک علیه سیاهان در آمریکا وحود دارد و باید این مساله را بپذیریم

ترامپ: آنها به مردم یاد می دهند که از کشور ما منتفر باشند

مجری: ایا شما سفید پوستان نژاد پرست را محکوم می کنید؟

ترامپ: همه این ها تقصیر چپ هاست، ربطی به راست ها ندارد

بایدن : او سگ دست اموز پوتین است

والاس: آقای رئیس جمهور شما توافق کردید که هرکس 2 دقیقه بتواند به سوال پاسخ دهد چرا رعایتت نمی کنید؟ شما این را امضا کردید

بایدن : او هیچوقت سرحرفش نمی ایستد

بایدن: به توافق محیط زیستی پاریس باز می گردم

بایدن: نتیجه انتخابات هرچه باشد می پذیرم،

نتیجه انتخابات زمانی مشخص می شود که همه ارا از جمله ارای پستی شمرده شده باشد در ان زمان نتیجه هرچه باشد من خواهم پذیرفت.من اگر پیروز شوم قرار نیست فقط رئیس جمهور دموکرات باشم من رئیس جمهور دموکرات ها و جمهورخواهان خواهم بود.

*** پیام دموکرات ها پس از مناظره

چهره‌های مطرح دموکرات‌ها به ویژه رقبای جو بایدن در انتخابات مقدماتی، اظهارات ترامپ علیه برگه‌های رای را نگران‌کننده دانستند و از هواداران خود خواستند تا به پای صندوق‌های رای بیایند.

کامالا هریس  همتای انتخاباتی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۱۳ آبان آمریکا در واکنش به مناظره امشب، گفت: ما در صحنه نبرد روح ملت خود هستیم، و مناظره امشب به وضوح روشن ساخت که چه کسی باید برای انتخابات، برگزیده شود. برای غلبه بر ترامپ به من و بایدن یاری دهید.

هیلاری کلینتون  رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ هم اظهار کرد: بسیار به بایدن افتخار می‌کنم و بسیار اطمینان یافتم که او با تجربیاتش، کسی است که ما برای هدایت کشور نیاز داریم. امیدوارم با کمک خود به بایدن، بار دیگر یک رئیس جمهوری واقعی داشته باشیم.

سناتور کریستن جیلیبرند  یکی از رقبای دموکرات در مرحله مقدماتی انتخابات امسال هم گفت: ما می‌توانیم پیروز شویم. ترامپ به عنوان یک تاجر ناکام بود و به عنوان رئیس جمهوری هم شکست خورده است. اگر دست به کار شویم او به عنوان نامزد رئیس جمهوری هم شکست خواهد خورد.

وی افزود: بایدن برای جنگیدن برای مردم آمریکا آماده است اما به ما نیاز دارد. بیایید هرکاری که می‌توانیم برای رای دادن انجام دهیم.

سناتور الیزابت وارن  دیگر داوطلب مقدماتی دموکرات‌ها هم در این رابطه اظهار کرد: بایدن لحظات آخر مناظره را به درخواست از آمریکایی‌ها برای رای دادن صرف کرد. دونالد ترامپ لحظات آخر مناظره را برای سرکوب و کاستن آرا گذراند. به همین دلیل رای دادن همچون دموکراسی به این مساله وابسته است.

ایان سامز  مشاور هریس و هیلاری کلینتون هم در این باره گفت: اگر اهل فن، مجری، تحلیلگر یا گزارشگر هستید و امشب در مورد "هرج و مرج" نا مشخص در مناظره صحبت می‌کنید، صادق نیستید. این ترامپ بود که قوانین را نادیده گرفت، حرف ها را قطع کرد، فریاد زد، چون بولدوزر همه چیز را خراب و بی ثبات کرد. به مخاطبان خود بگویید: این کار ترامپ بود.

مت داس مشاور بین‌الملل برنی سندرز هم پس از این مناظره اینگونه واکنش نشان داد: اجتناب از محکوم کردن سفیدپوستان برتری‌طلب، کاشت تردید در مورد درستی انتخابات، تشویق هواداران برای حضور در انتخابات و ترساندن رای‌دهندگان. لطفاً وقتی ترامپ را یک اقتدارگرای عوام‌فریب می‌نامیم ، دیگر به ما نگویید که ما نگران‌کننده هستیم.

بن رودز  عضو شورای امنیت ملی دولت باراک اوباما هم در این رابطه گفت: ترامپ به وضوح کشور را به آشوب تهدید می‌کند در صورتی که برنده نشود. این بسیار بسیار بسیار خطرناک است.

سناتور امی کلوباچر  دیگر رقیب بایدن در مرحله انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها هم با اشاره به این سخن ترامپ که دیوان عالی را ناظر بر انتخابات دانست، اظهار کرد: آیا ترامپ گفت که دیوان عالی به همه صندوق‌های پستی نگاه خواهد کرد؟ ترامپ به معنای واقعی کلمه سیستم انتخابات ما را در مقابل مردم آمریکا بی‌اعتبار می کند. این همان کاری است که دیکتاتورها انجام می‌دهند. او هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. او می‌داند که اگر همه رای دهند نمی تواند برنده شود. پس رای بدهید.

در حالیکه طرفداران ترامپ تلاش داشتند تا بین حامیان بایدن شکاف ایجاد کنند آنجا که بایدن از طرح سبز حمایت نکرد، الکساندریا اوکازیو کورتز  که مبدع این طرح بوده است، خطاب به کالین کانوی مشاور سابق ترامپ اینگونه پاسخ داد: خبری نیست، تفاوت‌های ما دقیقا دلیل پیوستن من به تیم تغییرات آب‌وهوایی بایدن است. ما می‌توانیم تفاوت‌هایمان را در کناری بگذاریم و طرح تهاجمی برای توجه به تغییرات آب و هوایی را برای حل بحران سیاره ما مورد توجه قرار دهیم. ترامپ حتی معتقد نیست که تغییرات آب و هوایی واقعی است.

نخستین مناظره بایدن-ترامپ شامگاه سه شنبه به مدت ۹۰ دقیقه در ایالت اوهایو برگزار شد. این ۲ نامزد، ۲ مناظره دیگر را در پیش خواهند داشت.

*** دونالد ترامپ قبل از رویارویی با جو بایدن تحت فشار قرار گرفت

روزنامه فیگارو قبل از آغاز مناظره نوشت که ترامپ تحت فشار قرار گرفت. پیشبینی این روزنامه از رفتار عصبی ترامپ در اولین مناظره مشهود بود.درست یک روز قبل از اولین مناظره انتخاباتی دو نامزد نیویورک تایمز ترامپ و تیم انتخاباتی او را آچمز کرد.

این روزنامه نوشت: در آستانه نخستین دوئل تلویزیونی بین نامزدهای کاخ سفید ، نیویورک تایمز افشاگری های تاسف آوری درباره مالیات رئیس جمهور را منتشر می کند. نیویورک تایمز با دادن زاویه حمله به جو بایدن در برابر رقیبش، زمان بندی خود را با دقت انتخاب کرده است .

نیویورک تایمز با دادن زاویه حمله به جو بایدن در برابر رقیبش،  زمان بندی خود را با دقت انتخاب کرد.اگرچه ترامپ از ابتدای فعالیت سیاسی خود مصونیت تقریباً خارق العاده ای نسبت به رسوایی هایی که باعث تحقیر هر رئیس جمهور دیگر آمریکایی می شود، نشان داده است، اما این افشاگری ها برای رئیس جمهور کنونی تاسف آور است و ضربه ای به وجهه او به عنوان یک تاجر باهوش و میهن پرست اقتصادی آمریکایی وارد می کنند.

این واقعیت که یک میلیاردر می تواند از مالیات فرار کند ، بسیاری را متعجب نخواهد کرد. اما انتشار رقم 750 دلار یک مقایسه آسان را نشان می دهد: نیمی از آمریکایی ها به دلیل درآمد پایین مالیات  پرداخت نمی کنند ، متوسط مالیات دهندگان در سال 2017 حدود 12 هزاردلار یا حدود 16 برابر بیشتراز رئیس جمهور پرداخت کردند.

افشاگری تاسف آور دیگر درآمد و مالیات خارجی ترامپ است ، در حالی که رئیس جمهور می گوید که می خواهد سرمایه گذاری و شغل را به امریکا بازگرداند.ترامپ در دو سال نخست مسئولیت خود 73 میلیون دلار از فعالیت های خارج از کشور خود دریافت کرد. در سال 2017 ، رئیس جمهور 145 هزار و چهارصد دلار در هند و 156 هزار و هشتصد و بیست و چهار دلار در فیلیپین مالیات پرداخت کرد ، در حالی که در آمریکا فقط 750 دلار مالیات پرداخت کرده است.

گزارش شده است که ترامپ از دفتر ریاست جمهوری برای حمایت از ضرر و زیان مشاغل مانند هتل خود در واشنگتن ، برخی از باشگاه های گلف خود استفاده می کند.

ترامپ اظهارات مالیاتی خود را مخفی نگه داشته است. وی تنها رئیس جمهور معاصر بود که آنها را علنی نکرد و کسانی را که می خواستند به اظهارات وی دسترسی پیدا کنند، مورد تعقیب قضایی قرار داد.

مدت طولانی است که بخش هایی از زندگی حرفه ای ترامپ در بسیاری از مقالات و حتی مستندها مطرح شده است: سال هاست که امتناع ترامپ از پرداخت طلبکاران خود ، ورشکستگی های کازینو و شیوه های تجاری که از نظراخلاقی مشکوک  است ، منتشر می شود و مانع از انتخاب وی در سال 2016 نشد.

ترامپ با نقض همه قوانین تاکنون هرگز بهای سیاسی را پرداخت نکرده است. اما در آمریکایی که در بحبوحه رکود اقتصادی است ، مخالفان وی امیدوارند که بخشی از رای دهندگان نگاهی دیگر به ترفند مالیاتی رئیس جمهور داشته باشند.