سخنگوی دولت: برخی جنایات واشنگتن را نمی‌بینند/ هیچ روستایی در شمال غرب تخلیه نشده/ طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج نشده است

گروه سیاسی الف،   3990708081 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی ربیعی می‌گوید برخی می‌خواهند سوار موج سختی و رنج مردم شوند و دولت را ناتوان نشان دهند.

سخنگوی دولت: برخی جنایات واشنگتن را نمی‌بینند/ هیچ روستایی در شمال غرب تخلیه نشده/ طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج نشده است

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امروز روز جهانی مولاناست و شاید برخی از اشعار و مطالب مولانا در تاریخ ایران اسلامی برای ما قابل توجه باشد و ما معمولا با قرآن مجید و اشعار و ادبیات سرزمین ایران در شرایط مختلف تاریخی بحث کردیم که راهگشا بوده است امروز یادمان مولانا شاعر عشق و صلح همبستگی است او انسان شناس بزرگی بود و درد و رنج بشر را به خوبی می‌دانست.

دستیار اجتماعی رییس جمهوری افزود: مولانا معتقد است باید به جای هیجان‌های منفی با صبوری و شناخت بحران‌ها و رنج‌ها با چشمانی باز به آینده نگریست و باور داشت تلخ و شیرینی زندگی با هم آمیخته شده است.

ربیعی تاکید کرد: در شرایط جنگ اقتصادی سخت که زندگی را بر مردم تلخ کرده و رنج به جامعه وارد کرده با ایده گرفتن از مولانا با دو بال امید و صبر از این شرایط عبور می کنیم و در کنار هم روزهای پرامید آینده را رقم بزنیم.

وی با اشاره به جلسات اصلی دولت درباره کرونا، گفت: متاسفانه شاهد کاهش رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش مبتلایان و جان‌باختگان هستیم. دقیقا نسبت کاملا مشخصی بین رعایت پروتکل های بهداشتی و میزان ابتلا وجود دارد و متاسفانه به مرور حساسیت‌ها در برخی استان‌ها کاهش پیدا می‌کند و طبیعی انگاری مساله و زدودن پروتکل‌های بهداشتی و بازگشت به عادات زندگی در شرایط طبیعی یکی از مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم.

 رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است

ربیعی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی به ۶۱/۸۵ درصد در سطح کشور کاهش یافته و استفاده از ماسک ۵۸ درصد کاهش پیدا کرده است و در صنوف و مراکز عمومی هم کاملا پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: روز شنبه اختیار وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت‌های متناسب با شرایط دادیم و در کنار آن بررسی قضایی برخورد با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند در دستور کار قرار ستاد ملی کرونا قرار گرفت. ما پیش از این با مراکزی که باید رعایت می‌کردند مثل ادارات و پاسازها دستورالعمل‌هایی داشتیم و به تناسب آن مجازات‌هایی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده بود این بار از افرادی که استفاده از ماسک نمی‌کنند تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا اظهارداشت: بررسی کشورهای واقع در نیم کره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده‌اند نشان می‌داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفلوانزا خیلی کمتر بوده است.

 تامین واکسن‌آنفلوآنزا برای سالمندان و گروه‌های هدف 

ربیعی با بیان اینکه تعطیلی‌های مراکز به علت و فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل‌ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود، گفت: تاکنون ۱/۵میلیون دوز (واحد) واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است؛ این تعداد برای گروه‌های در معرض خطر با ریسک بالا و خانم‌های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده که براساس پرونده‌های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد.

وی گفت: تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۲/۵ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است.

ربیعی با یادآوری اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واردات داشته ایم، افزود: به علاوه ۱۴ میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی تحویل داروخانه‌ها برای جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر داده و براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: سال گذشته برای گروه‌های خاص ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده بود. این نشان می‌دهد دولت برای تامین واکسن آنفلوآنزا در شرایط اهتمام داشته است. با توجه به اینکه رعایت پروتکلها احتمال کاهش واگیری را داشت ولی به هر حال واکسن به تعداد قابل توجهی یعنی بیش از  ۱۰ برابر وارد کردیم اگر امکانات ارزی بود می‌شد زودتر از اینها تهیه کرد با چالش‌هایی که بود الان فصل خوبی بود و این کار انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند زیرا هیچ راهکاری جز رعایت اصول بهداشتی نداریم و اگر مراعات نشود قطعا کنترل همه‌گیری بیماری امکان پذیر نیست.

 جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با دقت ونگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می کنیم، گفت: منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان ها وهویت‌های فرهنگی ودینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی‌های قومیتی وتبعیدهای دسته جمعی بوده ایم.

 وی افزود: ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان با الهام و انرژی گرفتن از تاریخ و از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری، و با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می‌توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند و جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است.

 ربیعی یادآورشد: ما همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع‌نامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

هر راه حل دیگر بجز گفت‌وگو به نفع مردم منطقه نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مناقشه منطقه ای جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت:ما احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین حق حاکمیت کشورها را بارها اعلام کرده ایم. جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر ما هستند و تمامیت ارضی هر دو کشور برای ایران مهم است.

وی تصریح کرد: راه حل مناقشه پیش آمده را، ‌راه حل مسالمت آمیز و گفت‌وگو میدانیم و دیدگاه دیگری به جز اینکه دو کشور در کنار هم گفت‌وگو کنند و مسائل را حل کنند، نمی‌شناسیم و هر راه حل دیگر را به نفع مردم منطقه نمی‌دانیم.

اخبار منتشر شده برخی رسانه‌ها درباره فروش نفت ایران مشکوک و با هدف است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های غیر رسمی منتشر شده از برخی خبرگزاری‌های مبنی بر افزایش فروش نفت ایران در ماه سپتامبر اظهار داشت: الان اخبار مشکوک، جعلی و تحریک کننده زیاد منتشر می‌شود. دوستان رسانه ای دقت کنند که انتشار برخی از این خبرها غیردقیق، مشکوک و باهدف است.  

ربیعی افزود: البته وزارت نفت همه تلاش خود را برای فروش نفت به‌کار بسته است و ما  دست روی دست نمی‌گذاریم و قطعا تلاش خود را انجام می‌دهیم و اتفاقا این تلاش‌ها برای فروش نفت در دوران تحریم چند برابر شده است. اما با توجه به اینکه سیاست ما انتشار اطلاعات اینچنین در شرایط جنگ اقتصادی نیست آمار دقیق‌مان را ارائه نخواهیم کرد. لذا شما قطعاً نباید به این آمارها توجه کنید.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: یکی دو منبع هست که خود من دائما آنها را دنبال می‌کنم، به شکل خیلی تحریک کننده این اخبار را منتشر می‌کنند و شاید مقاصد خیرخواهانه‌ای هم نداشته باشند.

بیش از ۱۵ سال است برخی کشورهای منطقه ارتباطات تنگاتنگ امنیتی با اسرائیل دارند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگری درباره عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسرائیل و احتمال بروز درگیری در منطقه اظهار داشت: از دیدگاه ایران، تحولات رخ داده، تحول جدیدی نیست. بیش از ۱۵ سال است که ارتباطات تنگاتنگ امنیتی میان این کشور با رژیم اسرائیل برقرار بوده است. به نظر ما، این اقدام تلاش تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.  

وی با بیان اینکه هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، تصریح کرد: شکستن قبح ارتباط نزد افکارعمومی اتفاقی بوده که رخ داده و آمریکا برای علنی کردن این روابط پنهانی فشار آورده است. البته فکر می‌کنم افکارعمومی این کشورها در میان‌مدت علیه آنها عمل خواهد کرد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در عین حال گفت: ما فکر نمی‌کنیم هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه بدهد.  

ربیعی با بیان اینکه عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل با برخی از کشورها تاثیری در امنیت ملی ایران ندارد، خاطرنشان کرد: معتقد هستیم ممکن است امنیت آن کشورها به واسطه مداخلات اسرائیل در امور داخلی و خارجی‌شان به خطر بیفتد.

 هیچ روستایی در شمال غرب تخلیه نشده است

سخنگوی دولت درباره تخلیه برخی روستاها در مناطق مرزی غربی کشور گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۱۵ سال پیش به دلیل شرایط امنیت آن دوره زمانی، برای دفاع از شهروندان مرزنشین که در معرض تهدیدات مرزی بودند و هم از اقدامات گروههای نا امن کننده در منطقه تصمیماتی اتخاذ کردند.

 وی افزود: در این تصمیمات روستاهای مرزی را سه دسته تقسیم کردند و مقرر شد برخی از این روستاها با تفاهم اهالی و با دادن هزینه انتقال توسط دولت، به مناطق دیگری منتقل شوند چرا که شهروندان در مناطق صفر مرزی جانشان در خطر بود و یا مورد تجاوز نا امن کنندگان منطقه قرار می‌گرفتند.  

ربیعی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که مناطق مرزی بوجود آمده یک کارویژه مرزی در شورای امنیت کشور تشکیل دادند که در آن اقدام تجدید نظر شده است، زیرا شرایط امنیت کشور با آن دوران متفاوت شده است، شرایط امنیتی با گذشت زمان بهبود یافته که تصمیمات هم باید تغییر کند. سیاست کلی ما است و در حال تجدید نظر هستیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت:  در این روستاها نه اقدام به تخلیه صورت گرفته و نه اصلا درگیری رخ داده است به هیچ روستایی اعلام نشده که اهالی آن به نقطه دیگری منتقل شوند و از اساس مطالب نادرست است و هیچ درگیری در مرزها صورت نگرفته و هیچ جا به جایی هم انجام نشده است چه برسد به اینکه این مطالب را به سفر وزیر خارجه عراق مرتبط کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: سفر وزیر خارجه عراق سفر سیاسی و اقتصادی بود و رابطه معناداری با این مسایل که بی‌اساس است، ندارد. قطعا اگر تصمیمی اتخاذ شود با هماهنگی اهالی منطقه است و سیاست دولت بر این است که مرزنشینان عاملان امنیت‌آور برای مرز کشور هستند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت مرزی کشور آثار مثبتی هم برای تجارت و حمل و نقل هم برای امنیت کشور دارند، گفت: اگر فردی موضوعی را مطرح و ادعا کرده خود او باید توضیح بدهد، اما از معاون امنیتی وزارت کشور و استانداری آن منطقه هم پرسیدم و اطلاعلاتی هم خودم از آن منطقه از قبل دارم. روستاهایی بوده‌اند که باید تخلیه می‌شدند بخشی در آن زمان هزینه‌ها را هم گرفته‌اند که تخلیه هم نشده‌اند، اما در حال حاضر هیچ اقدامی انجام نشده است و درگیری هم رخ نداده است.

آمریکا مسیر دیپلماسی را به سمت زورگیری نا امن‌کننده تغییر داده است

در ادامه برنامه خبرنگاری سوال کرد: اخبار رسمی و همچنین شواهد غیررسمی است که روسیه و چین و مشخصا روسیه فشار آورده‌اند که ایران باب مراوده‌ و ارتباطی را با آمریکا باز نگه دارد و گفته شده که این شرایط حتی به نفع کشورهای همسو با ایران هم نیست. در این راستا برخی این دشوار شدن تجارت با روبل که برای تجار ایرانی ایجاد شده را در راستای فشار روسیه ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند که چنین نگاهی به رابطه ایران و آمریکا از سوی چین هم وجود دارد و چین هم چنین درخواست‌هایی را مطرح کرده‌ است در این خصوص نظرتان چیست؟

 ربیعی پاسخ داد: من این ادعا که از ایران خواسته شده راه ارتباطی و گفت و گوی حداقلی با آمریکا ایجاد کند را تایید نمی‌کنم. با چنین اقدامات سرکشانه‌ از سوی ایالات متحده، داشتن چنین نیتی جای تردید دارد. ما این تردید را به کشورهای دوست خودمان هم انتقال داده‌ایم و همه این کشورها به خوبی اطلاع دارند که نه ایران، بلکه این رژیم آمریکاست که مسیر دیپلماسی را به سمت زورگیری ناامن‌کننده تغییر داده است.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده متوسل شدن به دیپلماسی برای کاهش اختلافات و امنیت منطقه و امنیت جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکا نتواند بازسازی اعتمادی را که با جنایت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هزاران برابر کرده انجام دهد، هیچ امیدی به نتیجه‌بخش بودن دیپلماسی نمایشی آمریکا نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این وجود هر زمان رهبران آمریکا اقرار به اشتباهات گذشته و جبران آن کنند و مانند صدام به همانجایی که قطعنامه را پاره کرده و برجامی که از آن خارج شدند برگردند، امکان گفت وگو در چهارچوب‌های برجام همواره باقی است.

ربیعی درباره سامان‌دهی قیمت کالاها در بازار و گرانی‌ها گفت: موضوع کارت الکترونیمی و کوپن هر چندمدت یک بار مطرح می‌شود این موضوع از دو سال گذشته در کمیسیونهای ستاد اقتصادی دولت مطرح بود و با دو چالش مواجه بوده است.  اگر منابع مورد نیاز این طرح  قرار است از محل تبصره ۱۴ تامین شود در شرایط فعلی این تبصره کسری سنگینی دارد و این طرح فاقد هر گونه منبع است 

ربیعی بیان کرد: چالش دوم شیوه اجرای این طرح است که در روستاها چگونه اجرا شود و یا فروشگاه‌های بزرگ چگونه دایر شود، تجمعی که در فروشگاه‌ها ایجاد می شود کار را با سختی مواجه می‌کند.  

سخنگوی دولت یادآورشد: قرار بود یارانه معیشتی که بعد از گران شدن بنزین به شکل کالا پرداخت شود که چون امکان نداشت و  هماهنگ نمی‌شد ناچار بصورت نقدی پرداخت کردیم. بنابراین این طرح‌ها باید به تجارب گذشته و منابع لازم و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود.  

ربیعی درباره ماموریت دولت به اسحاق جهانگیری برای ساماندهی قیمت کالاها گفت: در این زمینه گرانی دو کالای  تخم مرغ و کره مطرح بود  که قرار شد معاون اول برای این دو کالا جلسه بگذارد و آن را حل کند. مسئولیت تعادل های اقتصادی با ستاد اقتصادی دولت است و آقای جهانگیری آن زمان ماموریت خاص در این موضوع داشتند که همان موقع هم اظهار کردند و تصمیماتی گرفته شد که آثار آن در حال روشن شدن است.  

سخنگوی دولت افزود: بر اساس تصمیمات جلوی صادرات تخم مرغ گرفته شد، باعث تعادل قیمت تخم مرغ خواهد شد که این تعادل میادین تره بار ایجاد شده و به جاهای دیگر هم سرایت می کند. و از اینکه همه رسانه ها  از جمله رادیو و تلویزیون به این مساله توجه می‌کنند خوشحالیم

وی بیان کرد:باید توجه داشته باشیم  از ۱۴ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته برای کالاهای یارانه ای به رقم های بسیار پایین‌تری رسیده‌ایم که در زندگی مردم فشار ایجاد کرده است؛ باید کمک کنیم تصمیات غلط و سوء استفاده‌ها فشار به مردم را مضاعف نکند.

 طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج نشده است

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین درباره طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: این طرح از دستور کار دولت خارج نشده است، این طرح برای اقتصاد ایران مفید است و یک اقدام مناسب برای تامین کسری بودجه بدون افزایش پایه پولی کشور و نقدینگی است.

سخنگوی دولت درباره حذف طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار دولت بیان کرد: البته آقای جهانگیری صحبت شان را اصلاح و دفتر وی نیز تکذیب کرد؛ امیدواریم با همکاری دو قوه دیگر و شرایطی که بوجود آمده است، اجرای این طرح عملا از طرف دولت ممکن شود، با دیدگاه و نکاتی که بیان میکردند، این طرح موفق نمیشد و جاذبه ای برای خرید برای مردم به وجود نمی‌آورد   

وی گفت: امیدواریم که در این طرح به تفاهم برسیم و این طرح هنوز در دستور کار دولت است و برای اقتصاد کشور و جامعه مفید است.

برخی جنایات واشنگتن را نمی‌بینند و فقط بلدند انگشت را به سمت پاستور بگیرند 

ربیعی در واکنش به انتقاد برخی مخالفان و فشار به دولت و رییس جمهوری گفت: با همه سختی‌ها دولت تا مرداد ماه ۱۴۰۰ ایستاده است؛ دولت پرتلاش، پرتوان، باعقلانیت و سخت کوشی و با حفظ آرامش برای جامعه، قطعا ایستاده است. ما با صبوری و تحمل برخی حملات غیرمنصفانه هم خواهیم ایستاد و مطمئن هستیم پایانه‌ای برای دولت بعد باید بسازیم و این مصلحت ملی خود می‌دانیم.

وی گفت: با همه تلخی‌ها و فشارهایی که بر دهک‌های پایین جامعه وجود دارد که برای اینکه هر گونه فریاد بکشند، حق دارند.  ولی ما هم باید نشان بدهیم که علت مشکلات کجا است. معتقدم جامعه و تاریخ در مورد این روزهای سخت در آینده قضاوت خواهد کرد.  

ربیعی بیان کرد: آنچه آمریکا این روزها بر سر مردم ایران ناروا اعمال می‌کند، اجازه ندهیم با منافع سیاسی و کوتاه مدت روح و روان جامعه بیش از این لطمه ببیند؛ بعد از دو سال مقاومت بی‌امان، ما قطعا به افقی قابل مشاهده‌ در پیش رو در شکست تحریم‌ها خواهیم رسید.  

سخنگوی دولت گفت: ما نیاز داریم که آثار جنایت اقتصادی آمریکا را بر زندگی و سلامت ایرانیان را تا حدودی توضیح بدهیم، البته این نقص شاید در دولت بوده است که ما هم باید در مورد این آثار برای مردم صحبت نکردیم. شاید نخواستیم. جامعه را بیش از این مکدر کنیم و خود دولت ایستاد ولی قطعا امروز رسانه‌ها آدرس درست مشکلات را برای جامعه نشان بدهیم و بگوییم که این مشکلات ناشی از جنایات آمریکا است ود بگوییم همه قوا می‌توانستیم تصمیم صحیح را بگیریم و شاید نگرفتیم، می‌توانست در شرایط امروز جامعه راه گشا باشد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: مشکل ما و بیان آقای رییس جمهوری  این بوده که عده ای اصلا جنایات واشنگتن را نمی‌بینند و فقط بلد هستند انگشت را به سمت پاستور بگیرند.

برخی می‌خواهند سوار موج سختی و رنج مردم شوند و دولت را ناتوان نشان دهند

ربیعی درباره تصمیمات دولت برای حل مشکلات کشور گفت: بیان رییس جمهوری ناظر به کسانی است که فکر می‌کنند ما در شرایط عادی قرار داریم، حاضر به دیدن مشکلات «جنگ اقتصادی» نیستند، یک کلمه درباره جنگ اقتصادی نمی‌گویند، نه تنها نمی‌گویند، بلکه قصد دارند سوار موج سختی و رنج مردم بشوند و شعار بدهند که «ما بدنبال حل مشکلات مردم هستیم و دولت نمی‌تواند مشکلات را حل کند»

سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی همواره در جامعه ناامیدی فزاینده ایجاد می کنند، گفت: باید مسائل را در توازن ببینیم، جنگ اقتصادی این دوره خشن‌تر و حشیانه‌تر و با هوشیاری شیطانی بیشتری نسبت به جنگ صدام علیه ایران، توسط ترامپ در حال انجام است.

وی بیان کرد: در دوران جنگ سالانه ۷ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم در حالی که مردم در آن روزها انتظارات کمتری داشتند از طرفی کشور جمعیت کمتری داشت و میران انتظارات از زندگی کمتر از امروز بود.

رییس جمهوری گفت: جامعه در یک مقطع زمانی نه چندان دور درآمد سالانه ۱۲۰میلیارد دلاری را تجربه کرده است و با ان سبک زندگی به انتطارات بالا رسیده است؛ به گفته مقام‌های آمریکا «از ۹۷ تا ۹۹ اجازه ندادیم ۱۵۰ میلیارد دلار مسدود کردیم اجازه کسب درآمد به ایران ندادیم تا جایی که برای خرید دارو با مشکل مواجه شده‌اند».

سخنگوی دولت افزود: منتقدان و مخالفان گفته‌ها و اقدامات آمریکایی‌ها را هم ببینند و در کفه صادقه بگذارند و بگویند این مسائل وجود دارد.

 وی در عین حال گفت: سهم مشکلات ایجاد شده در تصمیمات هم هست، اما عده‌ای نمی‌خواهند مشکلات ارزی ناشی از جنگ اقتصادی را ببینند که چگونه حق زندگی بهتر ایرانیان را سلب کرده است.

هزینه مقاومت و عزت ملی را پرداخت می‌کنیم

ربیعی گفت: اگر منابع ارزی ما و رقم ۱۵ میلیارد دلاری که آمریکایی گفته اند که مقدار آن را کم هم گفته‌اند، مسدود نمی‌شد گرانی‌های امروز بوجود می‌آمد؟ آیا ما در ۹۴ تا ۹۷ تمام شاخص‌های اقتصادی کشور سیر صعوی نداشت؟ روتق به اقتصاد برنگشته بود؟ همه شاخص‌ها در آن زمان مثبت بود همین دولت و وزیران بودند.  

سخنگوی دولت بیان کرد: امروز دولت هزینه مقاومت و عزت ملی و دفاع از هویت ملی را پرداخت می کند قطعا زندگی مردم سخت شده  تردیدی وجود ندارد؛ تورم، گرانی، نبودن پول برای کالای ۴۲۰۰ تومانی، زندگی را برای مردم سخت کرده است.  

وی تصریح کرد: هیچ دولتی نه در ایران و نه در هیچ کشوری وجود نداشته و ندارد که بتواند ادعا کند همه وظایف خود را بی‌نقص انجام داده است، هیچ قوه ای هم نمی‌تواند چنین ادعایی بکند که ما کار خود را بی نقص انجام داده‌ایم، ندیدن شرایط خاص هر دولت در زمان های مختلف تفسیرهای غیر کارشناسی از درون آن بیرون می آید.

برخی خیلی زود وارد فضای انتخابات ۱۴۰۰ شده‌اند

ربیعی افزود: عده‌ای خیلی زود وارد فضای انتخابات ۱۴۰۰ می شوند و توصیه می‌کنیم که نقد راهگشا از دولت انجام شود، سیاست های راهگشا به دولت بدهند  اشکالات را هم به دولت اعلام کنند اما شرایط و مسائل هم برای جامعه منصفانه تبیین شود. ‌

سخنگوی دولت تاکید کرد: مخالفان نباید بر موج نگرانی و رنج مردم بنشینند و فقط اهداف کوتاه مدت سیاسی خود را دنبال کنند، با همفکری و همراهی همه دلسوزان نظام می توانیم موفق‌تر از این عمل کنیم و از شرایط عبور خواهیم کرد. دو سال سخت را گذراندیم و چشم انداز پیش رو حتما تحریم خا خواهد شکست  و اکنون به نقطه هایی رسیدیم که چشم انداز روشن در پیش است.  

در آمریکا دل به کسی نبستیم 

ربیعی گفت: دولت ایالت متحده آمریکا نمی‌تواند با این وضع ادامه بدهد اروپا و جهان با آمریکایی همراهی نکرده اند و صداهای مخالف زیادی از درون این کشور شنیده می شود، هرچند به کسی در آمریکا دل نبستیم، ولی چیزی به چشم انداز آینده روشن باقی نمانده است، اما برای رسیده به نتایج مقاومت خود باید کمک کنیم و واقع‌گرایانه هم اشکالات را بگوییم و  همگرایی عمومی ایجاد کنیم که ما در حال پرداخت هزینه عزت عمومی خود هستیم.

 ادعای آمریکا درباره آمادگی برای توافق جامع شعار تبلیغاتی است

در ادامه نشست خبری خبرنگاری از ربیعی پرسید: الیوت آبرامز نماینده آمریکا در امور ایران گفته است آمریکا به دنبال یک توافق جامع با ایران است پیش از این هم وزیر خارجه انگلیس گفته بود که لندن از تلاش‌های آمریکا برای گسترده‌تر کردن برجام استقبال می‌کند، ارزیابی شما از همزمانی این موضع‌گیری چیست؟ سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال گفت: آمریکا در ماجرای خروج از برجام به دلیل سیاست نابخردانه و یکجانبه‌اش در انزوار قرار گرفته است و این موضع‌گیری‌ها به‌طریقی راه‌های خروج از انزوا است.

ربیعی عنوان کرد: آمریکا سعی کرده وانمود کند با اروپا در مخالفت با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ همراه است. اما مواضع و اقدام عملی انگلیس، آلمان و فرانسه سه کشور اتحادیه اروپای در شورای امنیت، موافق رویکردها آمریکا نبود و این کشورها در موضع‌گیری‌های خود کماکان بر تداوم حمایت از برجام تاکید کرده‌اند.

سخنگوی دولت گفت: البته انتظار ما در عمل از کشورهایی اروپایی ظاهر شدن در حد بالاتر است. به اعتقاد ما کشورهای اروپایی در زمینه برجام به ما بدهکاری دارند.

ربیعی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها قصد دارند کسانی را که می‌خواهند باور کنند هدف از تحریم‌ها نه یک جنایت سازمان یافته علیه مردم ایران بلکه برای رسیدن به توافق است را فریب دهند. آیا شما می‌توانید یک ملت را در حال خفگی قرار دهید و بعد بگویید، بیایید توافق کنیم و اعلام کنید که به هدف ما رسیدن به توافق است؟ این یک نوع ایجاد انحراف است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما به طور واضح معتقدیم اگر آمریکا به دنبال توافق جامع با ایران است، انتظار ما این است که ابتدا به همان توافقی که به آن متعهد شده بود، عمل کند. در صورتی که آمریکا به همان توافق عمل کند امکان صحبت کردن در دل آن توافق وجود دارد.

ربیعی یادآور شد: ما همواره گزینه دیپلماسی را نه برای کارهای انتخاباتی و تبلیغاتی بلکه برای حل و فصل مسائل روی میز داشته‌ایم و این مواضع که چندین‌بار هم آن را بیان کرده‌ایم، موضع اصولی ما از نخستین روز انعقاد قرارداد برجام بوده است و برگشت آن به میزی که آن را ترک کردند با عذرخواهی، شرمندگی و حتی جبران خسارت، همچنان به قوت خود باقی است.

 طرح‌های بدون پشتوانه را تایید نمی‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت در خصوص طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت: ما معتقدیم طرح‌هایی که بدون مشورت با بدنه اجرایی و کارشناسان اتخاذ می‌شود، در عمل با مشکل روبرو می‌شوند. طرح‌هایی بدون پشتوانه کارشناسی و عدم توجه به برنامه‌های پیشینی و جاری، مقدورات و منابع، بدون کسب دیدگاه دولت را مورد تایید نمی‌دانیم. البته حق مجلس است که طرح ارائه دهند و قطعا حقوق مسلم مجلس است اما بدون اخذ نظرات کارشناسی و زمینه اجرا یا مرحله شورای نگهبان یا در اجرای آن با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: دولت همواره در خصوص تصمیم‌سازی‌های اقتصادی همواره به دو گزاره توجه کرده است که این طرح‌ها معمولا فاقد توجه به این دو گزاره هستند. اولا که تبعات و آثار این تصمیمات در اقتصاد کلان و وضعیت بازارها تاثیر منفی نداشته باشد یعنی این طرح‌ها باید تاثیر مثبت داشته باشند و دوم این که این تصمیمات در زندگی معیشتی مردم بخصوص در طبقات کم برخوردار آثار منفی نداشته باشد.  

ربیعی گفت: از اینکه نسبت به معیشت مردم حساسیت وجود دارد، ما تشکر می‌کنیم، اما بخش‌هایی از طرح جهش تولید و تامین مسکن که دو فوریت آن هم به تصویب رسیده است دارای مشکلاتی است و در سایر بازارها مشکل ایجاد می‌کند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: نباید بار تکلیفی بانک‌ها را افزایش دهیم و دستوری سراغ بانک‌ها برویم؛ یکی از خصوصیات این دولت این بوده است که کار دستوری با بانک برای افزایش نقدینگی را دنبال نکرده است چرا که این‌ها همه تورم زا است و به بررسی و کار تخصصی بیشتر نیاز دارد.

ربیعی درپاسخ به سوال دیگری درباره افزایش بی‌رویه قیمت دلار و برنامه دولت برای کنترل افزایش قیمت آن گفت: وقتی در این موضوع با کمبود مواجه می‌شویم به طور طبیعی باید سیاست‌های خود را تغییر ‌دهیم. ما هفته‌های گذشته مصوب کردیم بدهکاران ارزی که وام گرفتند بتوانند ارز را با قیمت ریال پرداخت کنند تا به بازار فشار نیاید.

 وی اضافه کرد: در شرایط کمبود ارز هر اتفاقی به بازار فشار می آورد بنابراین با تلاشی که وزارت نفت انجام می‌دهد و با مذاکراتی که برای برگشت ارز هست ما ناامید نیستیم و آقای همتی هم تلاش می‌کند و حتماً از افزایش قیمت‌های رو به صعود جلوگیری خواهد شد و به سمت متعادل شدن حرکت خواهد کرد.

گلایه‌های دلسوزانه دکتر نمکی کاملاً قابل درک است

خبرنگاری در ادامه از ربیعی پرسید، در یکی دو ماهه اخیر دکتر نمکی بارها این موضوع را مطرح کرده‌اند که مقدار کمی از یک میلیارد یورویی که قرار بود با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی برداشته شود برای مبارزه با کرونا در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است. اخیرا هم مجدداً در یک دلنوشته این موضوع را تکرار کرده‌اند. حال این سوال پیش می‌آید که این مبلغ در کجا و با چه مجوزی صرف شده است؟

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال گف: این پول از روزی که اجازه آن گرفته شد و برداشت از محل صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا تصویب شد. در همان زمان در جلسه سخنگویی اعلام کردم برای انجام دو کار صرف شده و محل خرج آن را هم اعلام کردم.

ربیعی افزود: محل اول برای تقویت صندوق بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده ناشی از کرونا بودکه عدد آن خیلی جزیی بود و فکر می‌کنم تا الان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص پیدا کرده است و بقیه آن هم برای وزارت بهداشت بود.

وی تصریح کرد: بنابراین، این یک میلیارد یورو در جایی هزینه نشده که نیازی به گرفتن مجوز داشته و تخلفی صورت گرفته باشد و تصمیم دولت هم از ابتدا همین بوده است.

سخنگوی دولت افزود: دکتر نمکی دوست دیرین و سال‌های گذشته من هست. وی فردی دلسوز، متعهد و نسبت به مسئولیت خود دارای حساسیت زیادی است اما واقعیت این است که این روزها فشار زیادی ناشی از جنگ اقتصادی بر همه ارکان دولت وارد شده است. فشاری که نه بیان آن به مصلحت بود و نه بنایی برای بیان کردن آن بود.

وی عنوان کرد: طبیعی است این فشارها به همه دستگاه‌ها، خصوصا دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات منتقل می‌شود و مدیران دستگاه‌ها خودبه‌خود، تحت فشار قرار می‌گیرند و این اتفاق در تمام بخش‌هایی که باید به خدمت‌گیرندگان، خدمات بدهند به طور مستقیم رخ می‌دهد و کار آنها را با دشواری مواجه کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در خط مقدم حفظ جان و سلامت مردم قرار دارد، خاطرنشان کرد: هم شرایط جنگ اقتصادی و هم ویروس کرونا توامان به این وزارتخانه فشار آورده است. اساساً اگر کرونا هم نبود فشارهای زیادی بر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ناشی از جنگ اقتصادی وارد شده بود.

ربیعی یادآور شد: کرونا بر این فشار اضافه کرده و وزارت بهداشت و درمان، دو فشار توامان را تحمل می‌کند و شرایط بسیار سخت‌تراست و با وجود شرایط سخت، این وزارتخانه مسئولیت مستقیم حفظ جان انسان‌ها را بر عهده دارد. البته همه در دولت و در جامعه مسئول هستند ولی خط اول وزارت بهداشت است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گلایه‌های دلسوزانه دکتر نمکی کاملاً قابل درک است، گفت: معمولاً در شرایط دشوار کاری برای جذب منابع مورد نیاز، اختلاف میان بخشی میان توزیع کنندگان منابع و مصرف کنندگان منابع به‌وجود می‌آید و به طور طبیعی در سال‌های گذشته هم بوده است.

وی تصریح کرد: معمولاً در شرایط دشوار کاری برای جذب منابع مورد نیاز اختلاف میان بخشی بین توزیع کنندگان و مصرف کنندگان منابع اختلاف ایجاد می‌شود. اگر یادتان باشد وقتی وزیر رفاه بودم پول بیمه‌ها را باید می‌دادم که نداشتیم و وزارت بهداشت پول می خواست و نزاع من با دکتر حسن هاشمی همیشه همین مشکل بود یا خانم دستجردی هم همین مشکل را داشت.

ربیعی گفت: من همانطور که شاهد بودم دکتر نمکی چگونه در حال تلاش است واقعا می‌بینیم که آقای همتی نگران افزایش تورم و افزایش قیمت پایه پولی است و برای ارز هم تلاش گسترده‌ای می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: یک میلیارد یورو متعلق به صندوق توسعه ملی و منابع آن در سایر کشورها است. اولا که دسترسی به این منابع با مشکل روبرو است و باید به مرور دسترسی به این منابع ایجاد شود و بعد تبدیل به ریال شود. از طرف دیگر وزارت بهداشت با بانک مرکزی ارتباط مستقیم ندارد و تخصیص‌ها را باید سازمان برنامه و بودجه بدهد.

وی اظهارداشت: اگر آقای همتی دقت نکند و ریال ناشی از ارزی که به دستش برسد، نباشد باید اسکناس چاپ کند که آثار تورمی ویران کننده دارد بنابراین این چالش اصلی وزارت امورخارجه و بانک مرکزی است که این منابع را قابل دسترس کنند تا این پول به مرور وارد بازار شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اتفاق دیگری که در وزارت بهداشت افتاده  این است که براثر کرونا درآمدهای بیمارستانی هم کاهش یافته است و مراجع برای جراحی و درمان به بیمارستان‌ها کم شده و تخت‌ها مجبورا در اختیار بیماران کرونا قرار گرفته است. کارانه‌های زیادی که باید به کادر پزشکی داده می‌شد عمدتاً به علت کرونا کاهش یافته است.

ربیعی یادآورشد: طبق گزارش دریافتی از بانک مرکزی در پنج مرحله از ۱۳ اردیبهشت تاکنون، ۵۰۰ میلیون یورو را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دادیم. ۴۴۰ میلیون یورو پرداخت شده و هفته گذشته هم ۶۰ میلیون یورو تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با تاکیدات در هیات وزیران، وصول ارزی را با سرعت بیشتری تبدیل خواهد کرد و در اختیار وزارت بهداشت می‌گذارد. نگرانی آقای نمکی قابل تقدیر است. جامعه هم مطمئن باشد ما همه تلاش خود را برای تقویت کادر پزشکی و درمانی به کار گرفتیم و ادامه خواهیم داد.