ظریف: تحریم‌های آمریکا تروریسم پزشکی است/ ایران تسلیحات زیادی خریداری نمی‌کند؛ ما عربستان نیستیم

گروه سیاسی الف،   3990706102

وزیر خارجه ایران درباره محدودیت‌های تسلیحاتی آمریکا گفت: ایران تسلیحات زیادی خریداری نمی‌کند. ما عربستان سعودی نیستیم. آنها ۶۷ میلیارد دلار برای ارتش خودشان هزینه می‌کنند؛ ما این همه پول صرف سلاح نمی‌کنیم بلکه سلاح‌هایی که نیاز داریم را خودمان تولید می‌کنیم.

ظریف: تحریم‌های آمریکا تروریسم پزشکی است/ ایران تسلیحات زیادی خریداری نمی‌کند؛ ما عربستان نیستیم

به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان در‌ گفت‌وگو با شبکه راشاتودی روسیه تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا جلوی مبارزه با ویروس کرونا را می‌گیرد و مانع از خرید تجهیزات پزشکی حیاتی می‌شود.

محمدجواد ظریف تصریح کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران نمی‌تواند از پول خود در خارج از کشور استفاده کند تا به واکسن‌های ویروس کرونا دسترسی داشته باشد.

وزیر امور خارجه افزود، هرچیزی که آمریکایی‌ها می‌گویند درباره اینکه تحریم‌ها تاثیری بر اقلام بشردوستانه ندارد، دروغ است و این اساسا تروریسم پزشکی است.  

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره استفاده یکجانبه آمریکا از مکانیسم ماشه، خاطر نشان کرد که اگرچه آمریکا «توان مالی» دارد اما اکثریت اعضای شورای امنیت با این اقدام مخالفت کردند.

این دیپلمات کشورمان اظهار داشت که کشورها در گوشه و کنار جهان به صورت فزاینده‌ای از دلار فاصله می‌گیرند تا از خود در مقابل دیکته‌های اقتصادی واشنگتن محافظت کنند.

وی افزود: نکته دیگر [درباره محدودیت‌های تسلیحاتی آمریکا] این است که ایران تسلیحات زیادی خریداری نمی‌کند. ما عربستان سعودی نیستیم. آنها ۶۷ میلیارد دلار برای ارتش خودشان هزینه می‌کنند؛ ما این همه پول صرف سلاح نمی‌کنیم بلکه سلاح‌هایی که نیاز داریم را خودمان تولید می‌کنیم.

ظریف همچنین به باج خواهی و قلدری آمریکا در پروژه «نورد استریم» اشاره کرد و گفت ارعاب آمریکا علیه آلمان نمونه بسیار آشکاری است که نشان می‌دهد اگر شما به یک قلدر اجازه فعالیت بدهید دیگر هیچ محدودیتی برای او نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود کشورهای اروپایی حرف های خوب زیادی در این باره زده‌اند اما در عمل کار زیادی انجام نداده‌اند.