مادران باردار مصرف اسید فولیک و ید را جدی بگیرند

گروه سلامت الف،   3990703123

نایب رئیس انجمن متخصصین زنان ایران، با اشاره به کیفیت مناسب مکمل های دارویی و غذایی تولید داخل ویژه مادران باردار، مصرف اسید فولیک و ید در دوره بارداری را جدی بگیرید.

به گزارش مهر، مریم کاشانیان، در حاشیه بازدید از خطوط تولید دارو و مکمل‌های دارویی و غذایی کارخانه داروسازی خوارزمی در گفتگو با خبرنگاران، با تاکید بر کیفیت مکمل‌های غذایی دارویی تولید داخل، اظهار داشت: وضعیت داروخانه‌های کشور در سال‌های گذشته به گونه‌ای بود که بسیاری از مکمل‌های دارویی و غذایی مورد نیاز مردم از خارج تأمین می‌شود، ولی امروز شاهد امکانات و تجهیزات مناسب و تولید با کیفیت مکمل‌های دارویی و غذایی، به ویژه در حوزه دارو و مکمل‌های دارویی غذایی مورد نیاز بانوان و مادران هستیم.

وی افزود: این موضوع واقعاً باعث افتخار و مباهات است که به واسط تلاش داروسازان کشورمان، بدون هیچ دغدغه و نگرانی بابت کیفیت مکمل‌های داخلی، می‌توانیم آنها را تجویز کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: من خودم برای خانواده ام از همین دارو و مکمل‌های دارویی غذایی داخلی تجویز می‌کنم، به ویژه اینکه در سال‌های اخیر رقابت در میان شرکت‌های تولیدی، باعث رشد کیفیت در محصولات مکمل‌های غذایی دارویی تولید داخل شده است.

وی ادامه داد: زمانی که ما محصولات خارجی را مصرف می‌کنیم، اساساً ریسک حمل و نقل و فرآیندهای گمرکی و حتی تقلب را به جان خریده‌ایم ولی در خصوص مکمل‌های تولید داخل، ایمنی و اطمینان بیشتری نسبت به اصالت و کیفیت آن وجود دارد و کارشناسان سازمان غذا و دارو کنترل و نظارت ادواری دارند.

کاشانیان گفت: مصرف برخی ریز مغذی‌ها از قبیل اسید فولیک، ید، ویتامین D، آهن و کلسیم در دوره بارداری حائز اهمیت است و به صراحت می‌توان گفت که تأمین آنها سرنوشت ساز است و به همین دلیل برای اطمینان از تأمین آنها توصیه می‌شود که از مکمل‌های دارویی و غذایی استفاده شود و خوشبختانه با سرمایه گذاری‌هایی که در داخل کشور صورت گرفته و بهره مندی از دانش فنی، می‌توانیم با اطمینان خاطر از مکمل‌های تولیدشده توسط شرکت‌های داروسازی کشورمان استفاده کنیم

وی تاکید کرد: از جمله مهم‌ترین و معتبرین مکمل‌هایی که در دوره بارداری مورد نیاز است، فولیک اسید است. مطالعات نشان داده که تجویز فولیک اسید برای یک خانم در پیش از بارداری، در زمان تشکیل سلول تخم، ضروری است تا جلوی ناهنجاری‌های لوله عصبی جنین گرفته شود و به همین دلیل اکنون برای تمامی خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، باید حداقل یک تا سه ماه قبل از بارداری، مصرف اسیدفولیک آغاز شود و در مدت بارداری هم مصرف آن را ادامه دهند. البته باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند نگران کننده باشد.