نمایندگان کرمانشاه: خواستار "جهش" در بودجه ۱۴۰۰ استان هستیم/ ۲۰ سال"معافیت مالیاتی" برای کرمانشاه می‌خواهیم

گروه سیاسی الف،   3990703118

کرمانشاه سه نفر از نمایندگان استان کرمانشاه در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به مشکلات فراوان کرمانشاه،خواستار جهش جدی در اعتبارات استان جهت رفع مشکلات و جبران بخشی از عقب ماندگی‌های استان شدند.

به گزارش ایسنا؛ علی رضایی نماینده کنگاور، صحنه و هرسین در جلسه شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی استان که امروز (3 مهر) برگزار شد، با اشاره به آمار بالای بیکاری کرمانشاه، بر لزوم تخصیص منابع اشتغالزایی به استان تاکید کرد وافزود: همچنین درخواست داریم تا سرمایه گذاری شرکت هایی مانند ایدرو و ایمیدرو در استان جهت افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان بیشتر شود.

وی به مشکل تامین آب شرب شهر هرسین اشاره کرد وافزود: رفع این مشکل یکی از مطالبات عمومی و قدیمی این شهرستان است که تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

رضایی به تخریب زیرساخت‌ها در حوزه سه شهرستان کنگاور، صحنه و هرسین در جریان سیل سال گذشته هم اشاره کرد و افزود: برای بازسازی این زیرساخت ها نیازمند تامین اعتبار 50 میلیارد تومانی هستیم که امیدواریم مساعدت لازم صورت گیرد.

نماینده هرسین، کنگاور و صحنه همچنین به مشکل راه های روستایی در حوزه انتخابیه خود اشاره کرد وافزود: در این زمینه اعتبارات استانی جوابگو نیست و نیازمند عنایت ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.

برنامه و پتانسیل داریم، پول نداریم/ 20 سال "معافیت مالیاتی" برای کرمانشاه می‌خواهیم

شهریار حیدری نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به مشکلات فراوان استان گفت: ما در استان پتانسیل های فراوانی داریم و برنامه های بسیاری هم برای بهره گیری از این ظرفیت ها داریم، اما مشکل اینجاست که منابع مالی نداریم و در این زمینه نیازمند مساعدت جدی دولت هستیم.

وی به نرخ بالای بیکاری استان اشاره کرد وافزود: بر اساس قانون برای استان هایی که نرخ بیکاری آنها بالاتر از میانگین کشوری است می توان معافیت های مالیاتی مانند مناطق آزاد اعمال کرد و در همین راستا خواستار 20 سال معافیت مالیاتی برای استان هستیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات آن را جبران کنیم.

وی افزود: خواسته دیگر ما توزیع عادلانه اعتبارات است، کرمانشاه از آنجایی که سهمی در عرصه قدرت مدیریتی کشور ندارد، آنطور که باید اعتبار دریافت نمی کند که نمونه آن در زمینه توزیع اعتبارات پروژه های ریلی است.

وی افزود: در تقسیم این اعتبارات در حالی پروژه ریلی شمال 450 میلیارد تومان و پروژه ریلی جنوب 200 میلیارد تومان اختصاص می یابد که سهم پروژه استراتژیک راه آهن غرب کشور هیچ است و اعتباری برای این پروژه لحاظ نمی شود که به هیچ وجه عادلانه نیست.

حیدری تصریح کرد: کرمانشاه خسارت های فراوانی در هشت سال جنگ تحمیلی متحمل شده و عملا هشت سال از توسعه عقب مانده و باید اعتبارات بیشتری به استان اختصاص داده شود تا این محرومیت ها کم شود و بتوان بخشی از این عقب ماندگی را جبران کرد.

نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مشکلات حوزه انتخابیه خود اشاره کرد وافزود: راه های سه شهرستان قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب عملا به قتگاه تبدیل شده و این در حالی است که بیشترین حجم ترانزیت کشور از مرز پرویزخان از این محورها می‌گذرد.

وی افزود: در حالی که بازارچه سومار رسمی شده اما هنوز راه رسمی ندارد و محور متصل به این پایانه با مشکلات عدیده ای مواجه است.

حیدری به اجرای سامانه گرمسیری در استان اشاره کرد و افزود: در حالی که زمین های حاصلخیز بسیاری در استان بی آب مانده که آب را به جاهای دوردست و زمین های کمتر حاصلخیز می برند و این فرصت طلایی به راحتی از کرمانشاه گرفته شده است.

وی افزود: سد هواسان که دو سال پیش کلنگ زنی شده و قرار است 4600 هکتار زمین در طرح گرمسیری را پوشش دهد، هنوز هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد که واقعا جای گله مندی دارد.

حیدری همچنین ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین را خواسته به حق مردم این منطقه و استان دانست و افزود: امیدواریم این پروژه که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است به سرانجام برسد و این منطقه در قصرشیرین راه‌اندازی شود.

وی در پایان خواستار امهال تسهیلات زلزله زدگان استان برای یک سال دیگر شد و گفت: امهال این تسهیلات اعتباری حدود 500 میلیارد تومان می خواهد که رقم چندانی نیست، اما می تواند بارسنگینی را از روی دوش زلزله زدگان استان بردارد.

خواستار جهش در بودجه 1400 استان هستیم/از آبِ اورامانات، قدری به خودمان هم بدهید

آرش زره تن لهونی نماینده منطقه اورامانات هم در این جلسه با اشاره به مشکلات و عقب ماندگی های بسیار در استان گفت: در بودجه 1400 خواستار جهش چشمگیر در اعتبارات و بودجه استان هستیم تا بتوانیم بخشی از عقب ماندگی های استان را جبران کنیم.

لهونی با اشاره به قرارگیری اورامانات در آستانه جهانی شدن گفت: برخی از روستاهایی که دراین منطقه هستند مشکلات فراوانی دارند و از طرفی هنوز راه های دسترسی در این منطقه مشکلات بسیاری دارد و زیرساخت های این مناطق هنوز جوابگوی پذیرش گردشگر نیست که دراین زمینه نیازمند مساعد جدی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

این نماینده مجلس به جان باختن سالانه بیش از 70 نفر در محورهای مواصلاتی اورامانات اشاره کرد و افزود: این آمار حقیقتا بالاست و می طلبد فکر جدی برای بهسازی راه های شهرستانهای این منطقه صورت گیرد.

لهونی به سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان و شهرستان پاوه در سال 1390 اشاره کرد وافزود: رهبری در این سفر بر رفع مشکلات منطقه اورامانات تاکید کردند و مصوبات خوبی داشتند و انتظار ما از دولت اجرای این مصوبات و عمل به فرمایشات ایشان در حوزه رفع مشکلات این منطقه است.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی ما بحث بیکاری است و بسیاری جوانان ما آمادگی ورود به بازار کار را دارند اما کاری برای آنها مهیا نیست و انتظار داریم دولت در زمینه راه اندازی طرح های اشتغالزا در این منطقه اهتمام داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای سامانه سردسیری در جهت کاهش بیکاری گفت: آب ملی است و ما هم مخالفتی برای ارسال آب به دیگر نقاط کشور نداریم، اما این انتظار را داریم که حداقل خود مردم این استان از نعمت آب بهره مند شوند.

وی افزود: دو میلیارد مترمکعب رهاورد رودخانه سیروان است که اختصاص 100 میلیون مترمکعب آن مشکل کمبود آب منطقه اورامانات را مرتفع می کند، اما تاکنون تدبیری در این زمینه صورت نگرفته و در حال حاضر بسیاری روستاهای منطقه اورامانات حتی در زمینه تامین آب شرب دچار مشکلند.

وی تصریح کرد: اجرای سامانه سردسیری در کنار رفع مشکلات آب در منطقه اورامانات می‌تواند با اشتغالزایی ایجاد شده به رفع بخشی از بیکاری مردمان این منطقه کمک کند.