گفت و گوی «صبح نو» با بیژن مقدم اصلاح طلبان تند رو تمایلی به پایان حصر کروبی و موسوی ندارند

گروه سیاسی الف،   3990703070 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصلاح طلبان تند رو تمایلی به پایان حصر کروبی و موسوی ندارند

پس از وعده‌های چندباره و البته بی‌اثر دولت برای گشایش اقتصادی، مدتی است که رسانه‌های اصلاح‌طلب با پوشش گسترده دیدار برخی چهره‌های سیاسی با مهدی کروبی، از گشایش سیاسی در ماه‌های آینده سخن می‌گویند. هر چند طرح این گشایش می‌تواند با نیت انتخاباتی مطرح شده باشد، اما سابقه نشان می‌دهد که خود اصلاح‌طلبان از جمله موانع اصلی در رفع محدودیت‌های مورد نظر بوده‌اند.

به گزارش صبح نو مدتی است که تصاویری از دیدار برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی با مهدی کروبی یکی از سران فتنه، در فضای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان دست به دست می‌شود. اولین تصاویر مربوط به دیدار نشست مهدی کروبی با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز در خانه-باغ شیخ قدرت‌الله علیخانی بود. چندی پس از این، دیدار دوم میان کروبی با کرباسچی و قوچانی دو عضو حزب کارگزاران سازندگی برگزار شد. دیدار سوم نیز مانند اولی، با حضور علیخانی و حسین کروبی برگزار شد. 


بررسی جزئیات دیدار کرباسچی و قوچانی با کروبی، یکی از محورهای جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران در روز دوشنبه 31‌شهریورماه بود. کانال حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به جزئیات جلسه شورای مرکزی این حزب، نوشت: غلامحسین کرباسچی ضمن طرح جزئیاتی از دیدار روز یکشنبه خود و محمد قوچانی با مهدی کروبی، گفت که این ملاقات پس از گذشت 10‌سال از اعمال محدودیت‌ها بر ایشان و حدود یک سال از درخواست ما و آقای کروبی برای انجام آن صورت گرفت. در ادامه مطلب منتشرشده توسط این کانال، چنین آمد: «دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن ابراز نگرانی نسبت به برخی مشکلات جسمی کروبی، روحیه وی را همچون گذشته عالی توصیف کرد و اظهار داشت که در این دیدار ایشان با حافظه‌ای قوی و ذهنی باز و فعال مسائل روز را تحلیل کردند و نگرانی‌های خود را نسبت به آینده کشور و همچنین تشتت در میان اصلاح‌طلبان و تبعات آن ابراز نمودند. در ادامه، شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن تأکید بر لزوم رفع کامل محدودیت‌ها از همه محصورین، نسبت به گشایش‌های اخیر در مسأله حصر و ادامه این روند، ابراز خوش‌بینی و امیدواری کرد.»...... 


 برای بررسی این مساله به سراغ بیژن‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی رفته‌ایم. او معتقد است که ادامه جریان حصر برای اصلاحات آورده‌هایی دارد. 


***
  
بیژن مقدم: جریان اصلاحات، مانع اصلی  رفع حصر است 


بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، ضمن آنکه معتقد است جریان اصلاحات تا امروز علاقه داشته که حصر ادامه داشته باشد، گفت: ادامه جریان حصر برای اصلاحات آورده‌هایی دارد که در شرایط عادی، این آورده‌ها نخواهد بود. در گذشته، شرایطی برای رفع کامل حصر فراهم می‌شد اما همین آقایان اصلاح‌طلب چه با تحریک شخص موسوی و کروبی و چه با تحریک اقوام آن‌ها و چه با مطالبی که بیرون می‌نوشتند، تلاش می‌کردند شرایط را به‌گونه‌ای به هم بزنند که رفع حصر محقق نشود.

مقدم افزود: یکی از موانع جدی رفع حصر، خود آقایان در حصر و طرفداران آن‌ها یعنی اصلاح‌طلبان هستند. 


این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مساله حصر مدت‌هاست که بی‌معنا شده است، گفت: حصر برای آقایان فرصت سیاسی بوده و تا توانسته‌اند با برگزاری مهمانی، دورهمی و رفتن به سفر، از این فرصت بهره‌برداری کرده‌اند.

مقدم با بیان اینکه مساله حصر از منظر سیاسی و نه امنیتی، در حال حاضر مساله دوقطبی کشور نیست، اضافه کرد: مساله حصر، مساله دوقطبی میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نیست چون بسیاری از اصول‌گرایان را می‌شناسم که برای رفع حصر، تلاش کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخش معقول جریان اصلاحات فعال‌تر عمل کند و طیف تندرو اصلاحات به کلی حذف شود، به نظرم شرایط برای رفع محدودیت‌ها می‌تواند فراهم شود. مقدم با بیان اینکه بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از حصر، مانع رفع محدودیت‌ها خواهد بود، افزود: اگر سیاسی برخورد شود، محدودیت‌ها باقی خواهد ماند.