فرانسه خواستار افزایش فشار بر نیروهای سیاسی لبنان شد

گروه جهان الف،   3990702181

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه به بهانه تشکیل دولت خواستار افزایش فشار شرکای بین المللی بر نیروهای سیاسی لبنان شد.

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، "ژان ایو لودریان" با اصرار بر افزایش فشار شرکای بین المللی بر سیاستمدارن لبنان به بهانه تشکیل دولت، دوباره هشدار داد که فقط هنگامی که اصلاحات در جریان باشد ، کمک‌های مالی ارسال خواهد شد.

لودریان در سخنرانی در جمع اعضای گروه پشتیبانی بین المللی لبنان گفت: نیروهای سیاسی هنوز نتوانسته اند در مورد تشکیل دولت به توافق برسند.

به ادعای وزیر خارجه فرانسه، فشارهای شدید و همگرا از طرف ما برای فشار بر مقامات لبنانی برای احترام به تعهدات خود ضروری است.  

لودریان در جلسه مجازی که به عنوان بخشی از مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت: آنچه در معرض خطر است آینده لبنان است، بدون اصلاحات هیچ کمک مالی بین المللی وجود نخواهد داشت.

خاطرنشان می‌شود که "امانوئل مکرون " رئیس جمهوری فرانسه اوایل ماه سپتامبر (شهریور) به لبنان سفر و اعلام کرد که مقامات بلندپایه نیروهای سیاسی در این کشور متعهد شده‌اند تا ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) دولت جدیدی تشکیل دهند.

عصر سه‌شنبه ۱۴ مردادماه گذشته در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن که حاوی دو هزار و ۷۰۰ تن «نیترات آمونیوم» بود، رخ داد که ۱۹۰ نفر کشته و بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر زخمی در پی داشت. 

پس از این انفجار تظاهرات مردمی شکل گرفت و معترضان که از حمایت برخی داخلی‌ها و خارجی‌ها برخوردار بودند، شماری از وزارتخانه‌ها را در اختیار گرفتند. 

به دنبال این انفجار و آغاز فشارهای داخلی و خارجی به دولت " حسان دیاب " نخست‌وزیر وقت لبنان از سمت خود کناره‌گیری کرد و هدف از این فشارها را بازگرداندن طبقه فاسد به قدرت از سوی عوامل داخلی و خارجی ارزیابی کرد. 

پس از استعفای دیاب از سمت نخست‌وزیری لبنان، مصطفی ادیب دپیلمات لبنانی که از تابعیت فرانسه برخوردار است، با رأی اکثریب پارلمان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در لبنان انتخاب شد.