ناصر ایمانی: مردم از دولت دلسرد باشند، به کل نظام بی‌اعتماد خواهند شد‌/ مشارکت پایین نشانه ناامیدی از حاکمیت نیست

گروه سیاسی الف،   3990631051

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: با پایین آمدن میزان رأی‌‌ لزوماً نمی‌توانیم بگوییم مردم ناامید شده‌اند و با حاکمیت کاری ندارند چون برای تحلیل اعتماد مردم به حاکمیت در کنار انتخابات باید فاکتورهای دیگر را هم مد نظر قرار داد و بعد از آن به دنبال چرایی مشارکت پایین رفت.

ناصر ایمانی: مردم از دولت دلسرد باشند، به کل نظام بی‌اعتماد خواهند شد‌/ مشارکت پایین نشانه ناامیدی از حاکمیت نیست

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در خصوص «مشارکت» در انتخابات اظهار داشت: طبعاً برای هر حکومتی مهم است در انتخاباتی که برگزار می‌کند از جانب مردم بیشترین رأی ممکن به صندوق‌ها ریخته شود. در واقع مشارکت مردم میزان علاقه و وابستگی جامعه به نظام حاکمیتی را نشان می‌دهد. همچنین مشارکت عمومی به این معنی است که اعتماد فی‌مابین حاکمیت و مردم چقدر است. بنابراین مشارکت بدون استثنا برای همه حکومت‌ها مهم است.

او در ادامه گفت: آنچه در دنیا مرسوم است این است که گفته می شود مردم چون اعتماد بالایی به حاکمیت و نظام مدیریتی دارند خیلی تاکیدی بر مشارکت عمومی نداشته باشند و به انتخاباتی که با رأی پایین برگزار می‌شود حساسیت چندانی نشان ندهند؛ اما در کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند آیا مشارکت ۸۰ یا ۴۰ درصدی تفاوتی نمی‌کند؟ قطعاً تفاوت می‌کند.

این چهره سیاسی با اشاره به مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفت: اینکه بگوییم میزان مشارکت بسیار مهم است لزوماً به معنای تعداد رأی در یک انتخابات نیست. معمولاً در همه کشورها ۲ سال یک بار انتخابات برگزار می‌شود و به همین دلیل اگر روند مشارکت نگران‌کننده باشد، باید حساسیت لازم را نسبت به مشارکت پایین نشان داد و دنبال دلیل بی‌رغبتی مردم به حضور در پای صندوق رأی گشت.

ایمانی ادامه داد:‌ همچنین باید این مساله را مورد توجه قرار بدهیم که با پایین آمدن میزان رأی‌‌ لزوماً نمی‌توانیم بگوییم مردم ناامید شده‌اند و با حاکمیت کاری ندارند چون برای تحلیل اعتماد مردم به حاکمیت در کنار انتخابات باید فاکتورهای دیگر را هم مد نظر قرار داد و بعد از آن به دنبال چرایی مشارکت پایین رفت.

او با اشاره به نارضایتی‌های موجود توضیح داد: وقتی مردم ناراضی‌ هستند و حتی دلسرد شده‌اند قاعدتاً کل حاکمیت باید درباره شرایط حاکم به افکار عمومی توضیح دهند و این‌طور نیست که دولت به تنهایی در این مورد احساس مسئولیت کند. چون ما نمی‌توانیم قوه مجریه را از حاکمیت مجزا کنیم و بگوییم که در نظام ۲ نوع حاکمیت فعالیت دارد؛ یعنی اگر مردم از دولت دلسرد و ناراحت باشند، نسبت به کل نظام بی‌اعتماد خواهند شد‌. به همین دلیل باید تاکید کرد که حاکمیت و دولت قابل تفکیک نیستند.

او اضافه کرد: البته متاسفانه نزدیک به ۲۰ سال است گروهی از اصلاح‌طلبان سعی‌شان را به کار بسته‌اند تا این ذهنیت غلط را که «یک حاکمیت داریم و یک حکومت» به افکار عمومی تزریق کنند، و این روالی بسیار غلط، ناصحیح و ضرررسان است. البته با بررسی واگرایی این روزهای جامعه به مسائل اقتصادی می‌رسیم که مسئولیت مدیریت اقتصادی با دولت است.

ناصر ایمانی در پایان صحبت‌هایش گفت: اما هنگام مواجهه با این واگرایی، کلِ حاکمیت باید خود را برابر سوال‌ها و مطالبات عمومی پاسخگو بداند.