علت اصرار دولت به حضور یک طرفه در برجام چیست؟!

گروه سیاسی الف،   3990630082 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی ها نشان می دهد که دولت قصد دارد با عمل به توصیه های گروه بین‌المللی بحران از واکنش متقابل نسبت به بازگشت احتمالی تحریم های شورای امنیت خودداری کند، موضوعی که اگر مجلس به آن ورود نکند موجب زیان دیدن منافع ملی ایران می شود.

***
گروه بین‌المللی بحران از جمله اندیشکده‌های آمریکایی فعال در حوزه‌ی امنیت و بین‌الملل محسوب می‌شود که توصیه‌های آن به ایران تطابق عجیبی با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجه دارد و ایران در مواردی مانند مواجه با FATF و مذاکرات صلح یمن به توصیه های این گروه عمل کرده است.


گروه بین‌المللی بحران اخیرا توصیه کرده است که در صورت بازگشت قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت ، ایران دست به اقدام تقابل نزند و با توجه به در پیش بودن انتخابات2020 امریکا در برجام باقی بماند.


در این رابطه برخی اظهارات مسئولان سیاست خارجی ایران نیز حکایت از عمل به توصیه های گروه بین المللی بحران در موضوع فعال شدن مکانیسم ماشه دارد تا جایی که عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفته است: «هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است. تحولات اخیر آمریکا وضعیت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است و بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را به وجه‌المصالحه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تبدیل کند».


در این میان به نظر می رسد  مجلس شورای اسلامی می تواند برای جلوگیری از بازگشت تحریم های تعلیق شده شورای امنیت سازمان ملل، تمهیدات قانونی لازم جهت اقدام متقابل را انجام داده و دولت را مجبور کند تا در صورت بازگشت تحریم ها، ایران از برجام خارج شود.