وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در شرایط کرونایی

  3990630054

اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید با توجه به شیوع ویروس کرونا نسبت به سال گذشته شرایط متفاوت تری را خواهد داشت.

وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در شرایط کرونایی

به گزارش دانشجو، سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از امروز به صورت رسمی آغاز می‌شود، اما آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها امسال شرایط متفاوت تری نسبت به گذشته دارد، مهمان ناخوانده‌ای که از اواخر سال تحصیلی گذشته سیستم آموزشی کشور و به خصوص دانشگاه‌ها را به طور کلی تغییر داد.

دانشجویان امسال برخلاف سال‌های گذشته آموزش خود را به صورت ترکیبی آموزش خود را آغاز می‌کنند، اکثر دانشجویان در مقاطع مخلتف تحصیلی آموزش‌های مجازی دارند و فقط دانشجویانی که کارگاه آموزشی، آزمایشگاه و... دارند با تایید استاد راهنما در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند.

همین شرایط خاص باعث شده، اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی نیز امسال چهره جدیدی به خود بگیرد و دانشجویانی که ملزم به حضور در دانشگاه هستند در خوابگاه‌ها ساکن شوند از طرفی هم سازمان امور دانشجویان در ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرده که فقط از ۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه با مدت زمان محدود می‌تواند در سال جدید استفاده کند.

اما با این شرایط ایجاد شده، دانشگاه‌های تهران برای اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها چه شرایطی را فراهم کردند و چه ظرفیتی را در اختیار دانشجویان قرار دادند.

ظرفیت ۱۰۰۰ نفری در خوابگاه‌های دانشگاه تهران تدارک دیده شده

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درخصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های این دانشگاه در شرایط کرونایی گفت:خوابگاه‌های دانشگاه تهران به مانند ترم قبل فعالیت خود را ادامه می‌دهد و تغییری در اسکان دانشجویان نداریم.

وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آزمایشگاهی که حدود ۱۰۰۰ دانشجو هستند در خوابگاه ساکن هستند. دانشجویانی که فقط دروس عملی دارند ممکن است که با تایید درخواست در خوابگاه ساکن شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تمامی کلاس‌های آموزشی دانشگاه تهران به صورت مجازی است و کلاس حضوری نداریم.

هر اتاق یک دانشجو اسکان داده خواهد شد

اما دانشگاه امیرکبیر که یک دانشگاه صنعتی است توانسته با تامین زیر ساخت‌ها بیشتر آموزش‌های مجازی کند و تعداد کمتری از دانشجویان در دانشگاه حاضر شوند بنابراین ظرفیت ۱۵۰۰ نفری را برای اسکان دانشجویان در خوابگاه آماده کرده است.

سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در خصوص بازگشائی خوابگاه‌ها برای ترم جدید تحصیلی گفت: خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی که با تایید استاد راهنما باشد را اسکان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن هستند و هر دانشجویی که درخواست اسکان آن تایید شود می‌تواند خوابگاه بگیرد. ظرفیت اسکان دانشجویان در شرایط خاص کرونایی درخوابگاه‌های امیرکبیر ۱۵۰۰ نفر است که در هر اتاق در حال حاضر یک نفر ساکن است.

اسکان در خوابگاه‌های خواجه نصیر به مدت دوماه است

دانشگاه خواجه نصیر نیز شرایط اسکان در خوابگاه را اینگونه اعلام کرده که فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی با شرایط خاص و تایید معاون آموزشی دانشکده در خوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند و اسکان به صورت موقت و مدت زمان دوماه است.

گفتنی است، آموزش دانشجویان کارشناسی به صورت مجازی خواهد بود و اسکان در خوابگاه نخواهند داشت.

دانشگاه علم وصنعت به دانشجویان کارشناسی خوابگاه نمی‌دهد

دانشگاه علم وصنعت نیز برای اسکان دانشجویان در خوابگاه شرایط خاص را در نظر گرفته و براین اساس اعلام کرد، به دانشجویان مقطع کارشناسی خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و دانشجویان این مقطع تحصیلی و ورودی‌های سال‌ها مختلف امکان اسکان در خوابگاه را ندارند.

همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلیِ، ارشد و دکترا در صورت داشتن پایان نامه و پروپوزال با تایید استاد راهنما و معاونت آموزشی در مدت زمان کوتاه در خوابگاه اسکان داده خواهند شد؛ و به دانشجویان شبانه و روزانه استان‌های تهران و البرز نیز خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

دانشگاه علامه اسکان ۲۰ روزه در خوابگاه دارد

مدیریت امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی شرایط و نحوه درخواست برای اسکان موقت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای پایان نامه را اعلام کرد.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی متقاضی اسکان موقت خوابگاهی و دارای سنوات مجاز در مقطع ارشد (ورودی ۹۷) و دکتری (ورودی‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷) که پروپوزال خود را تصویب کرده اند، می‌توانند حداکثر در یک از بازه‌های زمانی ۲۰ روزه ذیل که به تایید استاد راهنما و آموزش دانشکده رسیده باشد از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند.

تاریخ اول: از تاریخ ۲۲-۶-۹۹ تا ۱۰-۷-۹۹
تاریخ دوم: از تاریخ ۱۳-۷-۹۹ تا ۲-۸-۹۹

مراحل درخواست خوابگاه نیز به شرح زیر است:

ابتدا دانشجو متقاضی وارد سامانه اتوماسیون (میز کار) به ادرس https://erp.atu.ac.ir/ شده سپس از قسمت احراز هویت و بعد از آن وارد صفحه فرم درخواست و با انتخاب فرم خوابگاه تحصیلات تکمیلی و پر کردن فرم (پر کردن تمام فیلد‌های فرم الزامی می‌باشد) و انتخاب دانشکده محل تحصیل درخواست خوابگاه داده شود.

لازم به ذکر است درخواست به صورت الکترونیکی و غیرحضوری بوده و بعد از ثبت درخواست توسط دانشجو و انتخاب دانشکده تحصیل به ادارت خدمات آموزشی دانشکده ارسال و بعد از تایید دانشکده و اساتید راهنما، نامه درخواست به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه به اداره خوابگاه‌ها ارسال میشود و بعد از تایید درخواست، از طریق تماس با دانشجو به خوابگاه مربوطه معرفی می‌شود.

کاهش ظرفیت اسکان دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی برای اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید از کاهش ظرفیت خبر داد و شرایط اسکان در خوابگاه‌های این دانشگاه را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، اسکان در خوابگاه ویژه دانشجویان متقاطع تحصیلات تکمیلی است و ظرفیت اسکان کاهش یافته است.

۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا برای اسکان دانشجویان آماده شده

بختیاری، معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) گفت: با توجه به ارائه ۱۰ درصدی کلاس‌های آموزشی دانشجویان به صورت حضوری موظف به ارائه امکانات و ظرفیت‌های خوابگاهی شدیم و در حال حاضر به دانشجویان دکتری که به دلایل ضروری مجبور به حضور و اسکان در دانشگاه هستند خوابگاه می‌دهیم.

وی با اشاره به دانشجویانی که مشمول اسکان در خوابگاه دانشگاه می‌شوند، ادامه داد: دانشجویان دکتری ورودی سال‌های ۹۸ و ۹۹ (همراه با نو ورودان) امکان اسکان را دارند. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشدی که قصد دفاع از پایان نامه را دارند می‌توانند برای اسکان در خوابگاه اقدام کنند.

به گفته وی دانشجویان ارشدی که بهمن ماه ۹۹ دانش آموخته می‌شوند، دانشجویانی که قصد دادن آزمون جامع را دارند می‌توانند در خوابگاه ساکن شوند، با توجه به اینکه کل آموزش‌های دانشجویان به صورت مجازی است صرفا دانشجویانی که با تایید مدیر آموزشی مجبور به گذراندن دوره‌های حضوری کوتاه و فشرده در دانشگاه هستند می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه اسکان دانشجویان در خوابگاه با رعایت و لحاظ اسناد بالادستی و پروتکل‌های بهداشتی است، افزود: دستور داریم که حداکثری ظرفیت خوابگاه را تا ۵۰ درصد ظرفیت گذشته خود در نظر بگیریم و در این خصوص در حال حاضر اتاق‌های خوابگاه دو نفره هستند.

با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه‌ها تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا مجاز به درخواست اسکان در خوابگاه هستند و این درخواست هم باید با تایید استاد راهنما و معاونت آموزشی دانشگاه باشد که تعداد کمتری از دانشجویان در خوابگاه‌ها حضور پیدا کنند.