توزیع واکسن آنفلوانزا با کارت ملی چه پیامدهایی دارد؟

گروه اجتماعی الف،   3990628011

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، توزیع واکسن آنفلوانزا با کارت ملی را با بروز مشکلاتی همراه دانست.

مسئولان سازمان غذا و دارو عنوان کرده‌اند که توزیع واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه‌ها با کارت ملی انجام خواهد شد تا از بروز کمبود واکسن در سال جاری جلوگیری شود. این در حالی است که سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، این سیاست توزیعی را همراه با مشکلاتی دانست.

وی گفت: تا این لحظه هیچ دستورالعملی برای چگونگی عرضه واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها ابلاغ نشده و هیچ سامانه‌ای هم برای ثبت مشخصات گروه‌های در معرض خطر از جمله افراد بالای ۶۵ سال ایجاد نشده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، تاکید کرد: مشخص نیست چطور می‌توان کنترل کرد که یک نفر از چند داروخانه واکسن نگیرد و بازار سیاه ایجاد نشود؟!

فاطمی با اشاره به ادعای مسئولان سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه قرار است داروخانه‌ها در ابتدا واکسن آنفلوانزا را در اختیار سالمندان بالای ۶۵ سال قرار دهند، گفت: تا زمانی که سامانه جامعی برای ثبت دریافت واکسن با وارد کردن کد ملی اشخاص وجود نداشته باشد، صرفاً دیدن کارت ملی مراجعه کننده نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

بر اساس ادعای سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، واکسن آنفلوانزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال توزیع می‌شود به طوری که این افراد می‌توانند با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی خود واکسن را دریافت کنند. سپس در فاز بعد محموله‌های بعدی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سایر افراد می‌توانند برای تهیه واکسن به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را با ارائه کارت و کد ملی دریافت کنند.