امارات سودان را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تشویق می‌کند

گروه جهان الف،   3990627078

برخی دیپلمات‌ها و منابع دولت مصر اعلام کردند، امارات با قدرت در تلاش است سودان را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل سوق دهد؛ امری که فضای جدیدی را برای رقابت منطقه‌ای با حاکمیت مصر ایجاد می‌کند، قاهره در رایزنی‌های منطقه‌ای اخیر خارطوم را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق می‌کند تا نقش منطقه‌ای خود را حفظ کرده و استمرار قدرت خود را در تحولات سیاسی منطقه نشان دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید، این نقش قاهره در طول سال‌های گذشته با قرار گرفتن مصر در کنار کشورهای تابع سیاست‌های امارات و عربستان در منطقه تضعیف شده و با امضای توافق صلح اخیر میان تل‌آویو و ابوظبی بدتر شد. گزارش‌های متعددی منتشر شدند که شاهدخت عقارب، کاردار سفیر سودان در آمریکا در مراسم امضای توافق عادی‌سازی در کاخ سفید بدون اینکه اظهارنظری داشته باشد حضور داشت.

منابع یاد شده به العربی الجدید گفتند: رایزنی‌ها میان امارات و شورای حاکمیتی انتقالی سودان با هدف تشویق خارطوم به در پیش گرفتن موضعگیری نرم‌تر و سریع‌تر در زمینه عادی‌سازی افزایش یافتند و امارات و اسرائیل تعهدات مختلفی را در راستای تشویق خارطوم به این اقدام مطرح کردند که از جمله آنها کمک‌های اقتصادی و فنی بزرگ در زمینه‌های آبیاری، کشاورزی، بنادر و استخراج نفت و گاز است.

این منابع افزودند: یکی از انگیزه‌های اصلی امارات برای در پیش گرفتن چنین اقدامات انگیزشی، ادامه مزاحمت‌های عربستان در منطقه شرق آفریقا و دریای سرخ و کاهش نفوذ منطقه‌ای آن است زیرا بیشتر پروژه‌های بزرگی که مصر تبلیغ می‌کند، همانند آینده مشارکت با سودان و اسرائیل در آنها عربستان نقش اساسی را ایفا می‌کند.

سودان به دلیل نیازهای روبه‌فزونی خود به کمک در تمامی زمینه‌ها، مورد طمع عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی است، در راس این نیازها کشاورزی و دامپروری قرار دارد که با ساخت سد النهضه پتانسیل‌های سودان در این زمینه‌ها نیز تقویت می‌شود.

به گفته منابع مذکور، فرماندهان نظامی شورای حاکمیتی سودان به رایزنی‌های اماراتی و مصری علاقه‌مند هستند اما اختلاف‌نظرهای داخلی با اعضای مدنی شورا و کابینه درباره امکان امضای توافق صلح با اسرائیل در این دوره استثنایی وجود دارد و آنها تصمیم‌گیری در این موارد سرنوشت‌ساز را به حاکمیت منتخب که قادر به مقابله با هرگونه اعتراضات مردمی، اسلامی و چپ‌ها باشد، موکول می‌کنند، چرا که احتمال دارد چنین تصمیماتی موجب دردسر برای دولت موقت شده و شرایط را دوباره بحرانی کند.

برخی منابع دیپلمات مصری و دیپلمات‌های کشورهای حوزه خلیج فارس 15 اوت گذشته به العربی الجدید گفته بودند، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به عنوان بخشی از طرح جدید آمریکا برای منطقه، تلاش‌های دیگری برای تسریع در آوردن سودان به جمع کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند، در پیش گرفته و خارطوم را با کمک‌های مالی و لجستیک از سوی آمریکا، اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس فریب می‌دهد.

دو روز پس از انتشار این گزارش، حیدر بدوی، سخنگوی سابق وزارت خارجه سودان از موافقت خارطوم با طرح عادی‌سازی خبر داد، در ادامه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این مساله استقبال کرد اما عمر قمر الدین، وزیر خارجه سودان اظهارات سخنگوی سابق را تکذیب کرده و برکناری او را احتمالا به دلیل طرح مسایلی درباره روابط دو طرف که اجازه رسانه‌ای کردن آنها را نداشته، اعلام کرد.

منابع العربی الجدید در آن مقطع اعلام کردند، آغاز روابط به ویژه در سطح اقتصادی میان سودان و اسرائیل به منزله سنگ بنای ایجاد یک بازار بزرگ انرژی در منطقه دریای سرخ با مشارکت مصر و عربستان است. ورود به شراکتی سودآور در این زمینه تنها جایگزین برای عدم آغاز مشکلاتی بر سر منابعی است که احتمالا در دریای سرخ کشف خواهند شد، به ویژه که عربستان پس از تعیین مرزهای دریایی خود با مصر و به کنترل درآوردن دو جزیره تیران و صنافیر و امضای یادداشت تفاهمی با سودان برای حفاری، حفاری گاز را در آب‌های منطقه‌ای خود آغاز کرد.