عراق در پی خرید جنگنده پیشرفته «سوخو-۵۷» از روسیه

گروه جهان الف،   3990627066

روسیه در نظر دارد تغییراتی در جهت توسعه بیشتر جنگنده سوخو-۵۷ انجام دهد و برخی کشورها از جمله عراق به دنبال خرید این نسخه از این هواپیمای جنگی هستند.

به گزارش فارس، طبق گفته برخی رسانه‌ها روسیه به زودی اولین قرارداد فروش جنگنده نسل پنجم Su-57 را امضاء خواهد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «رووداو»، روسیه قصد دارد تغییراتی در جهت توسعه بخش‌هایی از این جنگنده اعمال کند. علی‌رغم اینکه روس‌ها اولین جنگنده سوخو۵۷ را در سال ۲۰۱۷ ساختند، اما تا کنون عجله‌ای برای تولید انبوه از خود نشان نداده‌اند و در این مدت در حال آزمایشات و افزایش کارایی‌های این جنگنده بودند.

به گفته کارشناسان نظامی، سوخو۵۷ دارای قدرت جنگاوری بسیار بالایی است و به زودی وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد. 

خبرگزاری چینی «سوهو» نیز نوشته است که نمایندگان تعدادی از کشورها در سفر به مسکو برای خرید سوخو۵۷ با روسیه به مذاکره نشسته‌اند که در میان آن‌ها تعدادی از کشورهای جهان سوم از جمله عراق نیز حضور دارند.

به گزارش این خبرگزاری، محبوبیت این جنگنده موجب نگرانی ایالات متحده آمریکا و متحدانش شده است و سوخو ۵۷ یک جنگ‌افزار راهبردی محسوب می‌شود و اگر در نظر بگیریم که که مسکو این جنگنده را ارزان‌تر از قیمت واقعی‌اش می‌خواهد بفروشد، باید گفت که سوخو ۵۷ برای بسیاری از کشورها مطلوب است.

 هنوز قیمتی برای این جنگنده اعلام نشده است اما باید به مراتب ارزان‌تر از رقیب آمریکایی خود یعنی اف-۳۵ باشد؛ جنگنده‌ای که هر فروند آن ۲۰۰ میلیون دلار فروخته می‌شود و برای کشورهای ضعیف چنین مبالغی سنگین است.

سوخو-۵۷، یک جنگنده چند منظوره برای نابود ساختن انواع اهداف هوایی در مسافت‌های کوتاه و بلند، هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی و غلبه بر قابلیت‌های دفاع هوایی دشمن است.گفته می‌شود که این جنگنده رقیب اصلی جنگنده‌های «اف-۳۵» و «اف-۲۲» ساخت آمریکاست و در صورت صادرات این جنگنده، وضعیت بازارهای بین‌المللی برای فروش این محصول به نفع روسیه تغییر می‌یابد. (جزئیات بیشتر)

پیش از این نیز محافل داخلی عراقی از اهتمام این کشور برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه سخن گفته‌ بودند، همزمان به گفته این منابع، آمریکا به شدت به دولت و ارتش عراق برای ممانعت از چنین خریدهایی فشار می‌آورد.