با پیمانکار سنگ قرارداد ببندیم یا نه؟

گزارش بازرگانی،   3990627050

زمانی که اسکلت بندی و دیوارچینی یک سازه به اتمام می رسد، مراحل طراحی و نمای آن آغاز می شود. نماکاری اعم از اجرای نمای کف و یا سطح یک سازه است که امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در تمامی محیط های شهری و روستایی رو به افزایش است. اجرای یک نمای مناسب می تواند ساده ترین سازه ها را به یک نمونه زیبا و فوق العاده مبدل کند.

زمانی که اسکلت بندی و دیوارچینی یک سازه به اتمام می رسد، مراحل طراحی و نمای آن آغاز می شود. نماکاری اعم از اجرای نمای کف و یا سطح یک سازه است که امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در تمامی محیط های شهری و روستایی رو به افزایش است. اجرای یک نمای مناسب می تواند ساده ترین سازه ها را به یک نمونه زیبا و فوق العاده مبدل کند.

یکی از ارزشمندترین نماهای به کار رفته در ساختمان های اخیر، نماهای سنگی است که به دو صورت مرتب و یا نامنظم مورد استفاده واقع شده اند. نماهای سنگی در مقایسه با نماهای سرامیکی گران تر هستند، اما ارزش ظاهری و دوام و ماندگاری آن ها بر هیچ کس پوشیده نیست.

نماهای سنگی علاوه بر بهره گیری از یک نمای طبیعی و چشم نواز، مقاومت ساختمان و سایر سازه ها همچون پل ها را در مقابل زلزله، سیل و دیگر وقایع غیر مترقبه افزایش می دهد و حتی پس از آسیب دیدن نیز بخش قابل توجهی از جلوه خود را حفظ می کنند.

اهمیت پیمانکاری سنگ

امروزه اجرای نماهای سنگی به پیمانکاران متبحر سپرده می شود. تا پیش از این بسیاری از مردم، بدون تنظیم یک قرار داد منسجم در این زمینه، مبادرت به استخدام پیمانکار می کردند. امروزه این روند به سمت قانونی شدن و قراردادی شدن امور رفته است و شاهد افزایش قراردادهای این عرصه هستیم. پیمانکاری سنگ باید بر قراردادهای خاصی متکی باشد که برای این زمینه از طراحی سازه ها تنظیم شده اند و نمونه های آن ها به صورت آماده در دسترس هستند.

مهم ترین نکته ای که در این قراردادها مورد توجه قرار می گیرد، نوع سنگ و مدت زمان اجرای نما و مبلغ درخواستی توسط پیمانکار است که باید کارفرما با آن موافقت کرده باشد. امروزه پیمانکاری سنگ مالون و پیمان کاری سنگ لاشه، مهم ترین پیمانکاری های مربوط به اجرای نماهای سنگی را در بر می گیرند.

ذکر نوع پیمانکاری در قرار دادهای مربوطه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و عدم ذکر آن منجر به عدم اعتبار قرارداد مربوطه می گردد، مگر اینکه طرفین ( کارفرما و پیمانکار ) به نحو دیگری در این زمینه توافق نمایند.

آیین نامه اجرای قرارداد پیمانکاری سنگ

این آیین نامه در چهارده ماده تنظیم شده است. ماده چهار و ماده پنج تحت عنوان تعهدات پیمانکار و تعهدات کارفرما به عنوان مهم ترین مواد درج شده در این آیین نامه شناخته می شوند. تعهدات پیمانکار در قالب 31 مورد به عنوان گسترده ترین بخش از این آیین نامه محسوب شده و شامل کلیات و جزییات اموری است که باید توسط پیمانکار صورت گیرد.

در صورتی که برای واگذاری پیمانکاری سنگ یک قرارداد رسمی امضا کنید، بدون ذکر بسیاری از جزییات، پیمانکار را موظف به رعایت تمامی قواعد این آیین نامه خواهید کرد. تفاوتی ندارد پیمانکاری سنگ لاشه را به یک فرد متبحر واگذار می کنید و یا قصد واگذاری پیمانکاری سنگ مالون را دارید، در هر صورت بهتر است از تنظیم قرارداد در این زمینه غفلت نکنید. در ادامه بهتر است با پیمانکاری سنگ لاشه و پیمانکاری سنگ مالون آشنا شوید.

پیمانکاری سنگ لاشه

سنگ لاشه یکی از سنگ های کوهی و پرطرفدار در صنعت نماکاری است. ذکر این نوع از سنگ در قرارداد مربوطه لازم و اجباری خواهد بود. استفاده از این سنگ ها در نمای سطح دیوار و یا کف زمین متداول است. عمده ترین نمونه آن را می توان در نماکاری پل های سنگی دانست. هیچ گونه تراشی بر روی این سنگ ها بکار نمی رود و به همین علت یک جلوه زیبا و طبیعی را در پایان کار خلق می کنند.

استفاده از این سنگ ها در سازه های بزرگ و ساختمان های گسترده، جلوه بهتری دارد و می تواند یک نمای لوکس و گرانبها را خلق کند. استفاده از طرح های تراش نخورده و نامنظم در کف سازی حیاط و پارک ها و همچنین دیوارهای حیاط متداول تر از دیوارهای اصلی یک ساختمان است. شما می توانید با پیمانکاری سنگ لاشه از این طرح در ساختمان خود استفاده کنید.

پیمانکاری سنگ مالون

سنگ مالون شباهت بسیار زیادی به لاشه دارد، با این تفاوت که سنگی تراش خورده است و اشکال منظم تری دارد. در واقع سنگ مالون، همان سنگ لاشه است و یک سنگ کوهی قلمداد می گردد، اما طی فرایندهای مختلفی به اشکال مربعی، مستطیلی و ... تغییر می یابد. از این نما برای دیوارهای ساختمان استفاده بیشتری می شود و کمتر در کف سازی بکار می رود.

اشکال منظم از بهم ریختگی فضا جلوگیری می کنند، بنابراین بهترین انتخاب ممکن برای سازه های کوچکی است که به راحتی دچار شلختگی و نامنظمی می شوند. پیمانکاری سنگ مالون می تواند بهترین نتیجه ممکن را در این خصوص به دنبال داشته باشد. در صورتی که در رابطه با قرارداد پیمانکاری سنگ نیازمند راهنمایی و شماوره هستید م یتوانید به وب سایت .... مراجعه کرده و با کارشناسان این وب سایت تماس گرفته و مشاوره ای در این زمینه از آن ها دریافت نمایید.