تشریح فرآیند صدور شناسنامه برای نوزادان در ایران

گروه اجتماعی الف،   3990626097

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: نوزادانی که پدر آنها نامعلوم است، چنانچه دادگاه حکمی در این خصوص صادر کند، شناسنامه آنان با نام خانوادگی مادر صادر می‌شود.

تشریح فرآیند صدور شناسنامه برای نوزادان در ایران

سیف الله ابوترابی در گفت وگو با ایرنا گفت: فرآیند صدور شناسنامه برای نوزادان در ایران شامل چهار قسمت است.

وی ادامه داد: نخست پدر و مادر دارای عقد رسمی که برای دریافت گواهی ولادت برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود مراجعه می‌کنند و ثبت احوال هم برای این گونه نوزادان شناسنامه صادر می‌کند.

ابوترابی تصریح کرد: دسته دوم شامل پدر و مادرهایی است که دارای عقد شرعی هستند اما عقد ثبتی ندارند، در اینگونه موارد پدر و مادر به اتفاق برای تنظیم سند شناسنامه نوزاد مراجعه می‌کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: دسته دیگر فرزندانی هستند که حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند که قانون این گونه فرزندان نیز تصویب شده و در داخل ایران برای گرفتن شناسنامه این فرزندان به استانداری‌ها و در خارج از کشور به کنسولگری های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنند و طی فرایند اداری این افراد نیز می‌توانند شناسنامه بگیرند.

ابوترابی تاکید کرد: دسته چهارم فرایند گرفتن شناسنامه برای نوزادان، شامل فرزندانی است که پدر آنها نامعلوم است در این گونه موارد باید به دادگاه مراجعه شود تا نامعلومی پدر اثبات شود و چنانچه دادگاه حکم صادر کند ثبت احوال هم برای نوزاد به نام خانوادگی مادر شناسنامه صادر می‌کند.