روحانی: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکا است/ نباید اجازه دهیم مردم در رنج قرار گیرند

گروه سیاسی الف،   3990626054 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور درباره ناکامی آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها، گفت: روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکا است. اصلا مکانیسمی شروع نشد که به نتیجه‌ای برسد. بنابراین پیشاپیش پیروزی شنبه و یکشنبه هفته آینده را نیز به ملت ایران تبریک می‌گویم.

روحانی: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکا است/ نباید اجازه دهیم مردم در رنج قرار گیرند

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس و ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان اسلام هستیم، به روح پاک همه آن شهیدان درود می فرستیم و نسبت به خانواده‌های معزز آنان سر تعظیم فرود می‌آوریم و برای همه جانبازان شفای عاجل و برای آزادگان سربلندی طلب می‌کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: ملت ما روزهای بسیار سختی را سال ۵۹ پیش روی خود دید و آن توطئه بزرگ بین المللی؛  به ظاهر از سوی ارتش همسایه اما در باطن همه قدرت‌های شرق و غرب برابر ملت ایران توطئه کردند و مردم توانستند مقابل مدرن‌ترین سلاح‌های آنان به پیروزی برسند در حالی که ما در طول ۸ سال دفاع مقدس حتی یک سلاح معمولی متوسط را نتوانستیم خریداری کنیم.  

روحانی افزود: البه برخی اقلام تسلیحاتی را از برخی خریداری کردیم البته بعدش در داخل خودکفا شدیم اما سلاح یا تجهیزاتی کسی به ما نداد. اروپا، آمریکا و  شوروی، شرق و غرب و تقریبا دنیای عرب آن روز همه پشت ظالم و متجاوز رفتند و ملت ما با مقاومت،  صبوری و ایستادگی و برابر این تجاوز دلاورانه ایستاد و به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: امروز هم به اعتقاد من باید به همان حبل متین و ریسمان الهی و مسیر صبر و مقاومت و ایستادگی تمسک بجوییم.  همان طور که مردم در طول این سه سال ۹۷ تا ۹۹ در سخت‌ترین شرایط تحریم مقاومت کردند.  آمریکایی‌ها در پی آن بودند که در این توطئه در نخستین گام ما را به فروپاشی اقتصادی برسانند. آنان فکرشان این بود که در خرداد و تیر به این فروپاشی می رسیم و بعدش دنبال این بودند که ما را در مرداد به سمت فروپاشی اجتماعی ببرند و در پایان فصل پاییز هم ما را به فروپاشی امنیتی برسانند و به تعبیر خودشان در ۲۲ بهمن وارد ایران شوند و بر ملت ایران مسلط شوند یک همچین فکر خام کودکانه در ذهن کاخ سفید بود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آنچه مهم بود ملت ما در تمام این مراحل نگذاشت آنان از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و امنیتی به هدف خود برسند. البته مردم ما را در سختی و فشار اقتصادی قرار دادند امروز هم آمریکایی‌ها حدود یک ماه است می خواستند در شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود که ناموفق بودند و  شکست خوردند.

مکانیسم ماشه متعلق به اعضای برجام است

روحانی ادامه داد: آمدند شکست بعدی را تجربه کنند و آن این بود که از مکانیسم ماشه استفاده کنند همه دنیا می‌دانند مکانسیم ماشه مال آن هایی است که عضو برجام هستند.   کسی که برجام را خائنانه و آنرا بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته، از این برجام خارج شده است، هر چه فحش عالم بوده نثار برجام کرده و دیگران را تشویق کرده که از برجام خارج شوند و برابر قطعنامه شورای امنیت ایستادگی کرده است همچین صلاحیت این کار را ندارد.

رییس جمهوری افزود: این پروسه یک ماهه است آمریکا خوشبختانه نتوانست آنرا آغاز کند. این از پیروزی‌ها و موفقیت‌های تاریخی ایران است. آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران توطئه کند و نمی‌تواند حتی یک قدم بردارد.

روحانی گفت: اعضای شورای امنیت و سه کشور اروپایی در سطح سفرا به صراحت مخالفت کردند، چین و روسیه هم پیش‌قدم بودند و با زبان واضح مخالفت کردند و بقیه اعضای شورای امنیت هم مخالفت کردند بنابراین آمریکا تنها ماند.

وی افزود: این آمریکای تنهای رسوا در این ماجرا به‌دنبال این است که روز شنبه و یکشنبه برای خودش شادمانی درست کند و بگوید موفق شدم. آمریکا که حتی نتوانست آغاز کند و یک عضو را با خود همراه کند و یک قدم بردارد پس چگونه موفق می‌شود؟

آمریکا جز چند کشور کسی را دنیا ندارند 

روحانی عنوان کرد: به جز رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور کوچک دیگر در منطقه که به کاخ سفید چسبیده‌اند، آمریکایی‌ها هیچ‌ کس دیگری را در دنیا ندارند و این چند کشور که جزو اذناب خود آمریکا هستند که یکی از آنها همین رژیم نامشروع است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ملت ما کاملا حواسشان جمع باشد، روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران است، روز شکست مفتضحانه آمریکا است. کانال‌های ضدایرانی خارج از کشوربرای خودشان خبر درست نکنند و بگویند آمریکا ادعایی کرده و یک ماه هم صبر کرده بنابراین می‌تواند از این مکانیسم استفاده کند. اصلا مکانیسمی شروع نشد که به نتیجه‌ای برسد.

رییس جمهوری یادآور شد: همانطور که ایستادگی ملت ایران در دفاع هشت ساله را به ملت ایران تبریک می‌گویم، پیشاپیش پیروزی شنبه و یکشنبه هفته آینده را نیز به ملت ایران تبریک می‌گویم که آمریکا دچار شکست مفتضحانه می‌شود.  

روحانی بیان داشت: البته آمریکایی‌ها حرف زیاد می‌زنند این آقایی که امروز رییس جمهوری آمریکا است، دو روز گذشته، اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در طول این چند ماه اخیر منفی ۲۵ است، البته ممکن است با رشدهای خودشان کمی شباهت داشته باشد.

رییس جمهوری گفت: رشد غربی‌ها الان منفی ۱۰ و ۱۲ تا ۲۲ درصد و در مواردی بالاتر هم دارند. در کرونا یک فشار فوق‌العاده‌ای به کشورهای غربی وارد شد و یکی از کشورهای مهم اروپایی روز گذشته اعلام کرده که رشد اقتصادیشان منفی ۹ است.

روحانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که سال ۹۹ را سال «جهش تولید» اعلام کردند، گفت: حرکت بسیار خوبی در زمینه زیرساختی، گاز، نفت، پتروشیمی، فولاد، آب، برق، گاز حرکت بسیار خوبی توسط دولت صورت گرفته و هر هفته افتتاحیه‌های بزرگی صورت می گیرد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه فردا - پنجشنبه -  افتتاحیه‌ها بزرگی در بخش خدمات عمومی،  بهداشت و درمان و بیمارستان ها در کشور انجام می شود، تاکید کرد: در زمینه تولید شرایط کشور خوب است و در زمینه صادرات دولت در ماه‌های اول کرونا - اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹- دچار مشکل بودیم، ولی از خردادماه  گشایش صورت گرفت و شرایط تولید در صنعت و کشاورزی در تیر ومرداد ۹۹ شرایط بسیار خوبی وجود داشت.

وی ادامه داد: کشاورزان،کارگران، مهندسان فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند و گزارش وزیر نیرو نیز درباره شرایط روستاها بسیار خوشحال کننده بود، زیرا امروز برای ۸میلیون روستایی آب سالم پایدار را تامین کردیم.

در شرایط جنگ هستیم نه تحریم 

روحانی گفت: محصولات داخلی از روزی که تولید می‌شوند تا مصرف نهایی باید کنترل شوند، محصولات داخلی در انبار یا کارخانه است باید میزان آن مشخص باشد و باید بدانیم اگر در حال حمل هستند باید بدانیم، محصولات در انبار در مغازه باید بدانیم باید یک پایش و نظارت مستمر بر واردات، تولید و صادرات داشته باشیم، باید فعالیت یک وزارتخانه از صبح تا شب پایش کامل این مسیر باشد تا مردم دچار مشکل نشوند.

رییس جمهوری تصریح: در زمینه تامین موادغذایی مورد نیاز از نظر اصل مواد در بازار وجود دارد، اما از نظر قیمت، این قیمت‌ها ناعادلانه و غیرمنصفنه و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند باید پایش و نظرات کنیم و باید تعزیرات حکومتی با همه نتوان دربازار حضور داشته باشد قوه قضاییه که اعلام آمادگی کرده است همه باید کمک و یاری کنیم.

روحانی افزود: وزیر معرفی کرده ایم حق مجلس است و ایراد حقوقی و قانونی نمی‌توانیم بگیریم، اما وزیر رای کافی را نمی‌آورد و دوباره معطل می‌شویم تا وزیر بعدی را تعیین کنیم. البته فردی شاید بگوید که حق مجلس است تا وزیر پیشنهادی را رد کند و من هم قبول دارم، اما شرایط کنونی شرایط خاصی است.

رییس جمهوری گفت: ما اکنون در شرایط جنگ هستیم برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم این حرف دقیق نیست ما در شرایط تحریم نیستیم، تحریم بودیم قبلا و در دولت قبلی در تحریم بودیم اما درجنگ افتصادی هستیم نه در تحریم.

وی افزود: در تحریم ظالمانه، غیرانسانی و تروریسم اقتصادی با همه توان در حال جنگیدن هستیم و قدم به قدم کشتی‌ها و صادرات و واردات ما را دنبال می‌کنند.

برخی حاکمان منطقه نه دین دارند، نه دِین

روحانی گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه مردم انها مسلمان و متدین و طرفدار اسلام هستند حاکمان آن ها دین و دِین را نمی فهمند، نه احکام دین را می فهمند و اجرا می کنند و نسبت به دین خود نسب به ملت فلسطین و برادران خود و همزبانی‌ها که ادعای عربیت می کنند، پایبند نیستند، عربیت کجا رفت ؟ 

رییس جمهوری افزود: در فلسطین که هر روز جنایت افزایش می‌یابد این کشورها چطور به سمت اسراییل دست دراز کردند و بعد هم می ‌واهند دراین منطقه به آنها پایگاه بدهند، همه عواقب وخیم در این زمینه به عهده کشورهایی است که برخلاف مقررات وامنیت منطقه، این کارها را انجام می دهند. 

نباید اجازه دهیم مردم در رنج و فشار قرار گیرند

روحانی تاکید کرد: در این شرایط که دشمن بر ضد ما توطئه می‌کند باید همه توان خود را بکار ببریم و مطمئنم همه وزیران، مسئولان تعزیرات حکومتی، قوه قضاییه همه در تلاش هستند، اما این تلاش‌ها را باید مضاعف کنیم و نباید اجازه دهیم مردم در رنج و فشار قرار بگیرند.

رییس جمهوری ادامه داد: نسبت به نیازمندی‌ها و بدهکارهایی که در بنیاد شهید داشتیم در چندماه هفت هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان به خانواده‌ها به عنوان پاداش بازنشستگی، معوقات حقوق جانبازان، مطالبات درمان، مطالبات دانشگاه پرداخت کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: روز گذشته به من اطلاع دادند برای پاسخ به مطالبات پرستاران حدود ۳ هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است. اینگونه نیست که مردم فکر کنند ما دست روی دست گذاشته‌ایم و بگویند قیمت‌ها بالا رفته چرا کسی به فکر ما نیست ما در حد توان نسبت به حقوق کارگران، کارمندان مستمری‌بگیران در همه زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها و شاغلان قدم خوب و مهمی در تامین اجتماعی برداشته شده است، اظهار داشت: دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام را واگذار کرد برای اینکه این کار انجام شود. ان شاء الله امروز هم در جلسه دولت درباره کارهایی که باید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود، بحث خواهد شد. 

روحانی تصریح کرد: بنابراین تلاش انجام می‌گیرد برای اینکه بتوانیم حرکت خوبی برای رفاه مردم داشته باشیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در مساله گندم همیشه تلاش ما این بوده که پول گندم‌کاران و مطالبات آنها را به‌موقع پرداخت کنیم که مشوق آنها برای سال آینده باشد تا بدانند که اگر گندم کاشتند به‌موقع خریداری می‌شود و به موقع قیمت داده می‌شود و طلب آنها به موقع پرداخت می‌شود.

روحانی بیان کرد: دولت در هفته گذشته هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم تخصیص داده است، الان در شهریورماه، بدهکاری دولت به گندمکاران ۴ درصد است. در صورتی که در گذشته در شهریورماه بدهکاری دولت به گندمکاران حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود و به‌تدریج این بدهی را پرداخت می‌کردیم.

رییس جمهوری گفت: بنابر این کار خوبی در این زمینه انجام می‌گیرد نسبت به آنهایی که حقوق ثابت دارند و حرکت خوبی در زمینه تولید وجود دارد. ان شاءالله همه دست به دست هم بدهیم که در زمینه توزیع‌ هم بتوانیم توزیع عادلانه‌ای را در کشور داشته باشیم و یک پایش مستمری داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: نگذاریم برای سختی ملت ایران، لبخند در چهره آمریکایی‌ها پدیدار شود و بگذاریم آنها از اینکه ملت و دولت ما پیروز است، همیشه عصبانی باشند و ان شاءالله این پیروزی تا پیروزی مطلق ملت ایران و همه صحنه‌ها ادامه خواهد یافت.