روایت الجزیره از توافق سازشکاران عرب با صهیونیست‌ها پیش از مراسم امضا در کاخ سفید

گروه جهان الف،   3990625084 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه الجزیره در گزارشی به مهم‌ترین تحولات در روند عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین قبل از برگزاری مراسم رسمی امضای توافق در کاخ سفید٬ پرداخت.

روایت الجزیره از توافق سازشکاران عرب با صهیونیست‌ها پیش از مراسم امضا در کاخ سفید

به گزارش الف به نقل از شبکه الجزیره تقویت روابط رژیم صهیونیستی در زمینه سیاسی و اقتصادی با امارات از یک‌سو و بحرین از سوی دیگر تحت نظارت آمریکا در حال اوج‌گیری است. همانطور که پیشتر در رسانه‌ها اعلام شد مراسم رسمی امضای توافق میان رژیم اسرائیل با سازشکاران عرب روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر به وقت واشنگتن در کاخ سفید برگزار می‌شود.

الجزیره نوشت: اما مهم‌ترین تحولات روند عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس به این صورت است:

آغاز مراسم امضای رسمی توافق سازش میان رژیم صهیونیستی و سازشکاران عرب

به گزارش الجزیره منابع اسرائیلی فاش کردند که این مراسم با سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و سپس «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بعد از آن وزاری خارجه امارات و بحرین آغاز می‌شود. این منابع همچنین اعلام کردند که شماری از سفرای کشورهای عربی در پایتخت ایالات متحده نیز دراین مراسم شرکت خواهند کرد.

طبق اطلاعات الجزیره نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای مشارکت در مراسم امضای توافق سازش میان تل‌آویو و امارات وارد واشنگتن شده است. وی به محض رسیدن به ایالات متحده با تاریخی خواندن لحظات این مراسم گفت که توافق با امارات به مثابه توافق صلح و با بحرین به معنای اعلام صلح خواهد بود. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل پیش از ترک سرزمین‌های اشغالی گفته بود که پروژه‌ عادی سازی٬ میلیاردها دلار برای اقتصاد اسرائیل سود دارد و کشورهای دیگری نیز هستند که به سازش با تل‌آویو روی خواهند آورد.

غیبت ولیعهد ابوظبی در مراسم امضای توافق سازش با صهیونیست‌ها

الجزیره گزارش داد: امارات به شکل رسمی اعلام کرد که «عبدالله ین زاید» وزیر خارجه این کشور ریاست هیئت مشارکت کننده در مراسم امضای توافق عادی‌سازی با اسرائیل در کاخ سفید را بر عهده گرفته که این به معنی غیبت «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در مراسم مذکور است که اقدامی مشکوک تلقی شده و جای سوالات زیادی دارد. برخی تحلیلگران و مسئولان سابق٬ علت غیبت بن زاید در این مراسم را ترس از پیگرد قضایی آمریکا ضد وی به دلیل پرونده‌های مرتبط با شکنجه و سرکوبگری‌ها دانستند.

شبکه الجزیره اعلام کرد: «بروس فاین» مشاور اسبق وزیر دادگستری آمریکا معتقد است که محمد بن زاید ممکن است با شکایت شهروندان اماراتی به اتهام مشارکت وی در شکنجه و قتل٬ طبق قانون حمایت از قربانیان شکنجه با دادخواست‌های قضایی مواجه شود.

بندهای محرمانه توافق عادی سازی

به نوشته الجزیره از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که توافق عادی‌سازی با امارات تا زمانی که برای تصویب بندهای آن به هیئت عمومی این رژیم و نیز کنست تحویل داده نشده فاقد اعتبار است.

الجزیره افزود: از سوی دیگر محرمانه نگه داشتن بندهای این توافق موجب نگرانی مقامات صهیونیست و اختلاف در ائتلاف حاکم در رژیم اسرائیل شده و برخی احتمال می‌دهند ممکن است برخی مفاد این توافق مربوط به توقف شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها در کرانه باختری باشد. همچنین عده ای از آنها نیز نگران پیامدهای احتمالی توافق مذکور بر امنیت اسرائیل و برتری نظامی آن در منطقه هستند.

در این راستا خبرنگار الجزیره گزارش داد که توافق با بحرین به عنوان بیانیه صلح در حال حاضر نیازی به تصویب آن در کنست رژیم صهیونیستی ندارد٬ زیرا دو طرف هنوز بندهای آن را امضا نکرده‌اند.

آغاز عادی‌سازی مالی از دبی

شبکه الجزیره نوشت: بانک اماراتی ان‌بی‌دی ، بزرگ‌ترین بانک دبی اعلام کرد که پیش نویس تفاهمنامه‌ای را با بانک «هبوعلیم» رژیم صهیونیستی امضا کرده که اولین توافق میان بانک‌های دوطرف محسوب می‌شود. دبی با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که این تفاهم‌نامه در نوع خود اولین بوده و در چارچوب آغاز روابط مالی و اقتصادی میان امارات و اسرائیل امضا شد.

به گزارش الجزیره مدیرعامل ان‌بی‌دی درباره این توافقنامه اظهار داشت که ما با دیدگاهی خوش بینانه به آینده نگاه  و تلاش می‌کنیم این اقدام با اهداف دو طرف برای چشم انداز همکاری اقتصادی و تجاری سازگاری داشته باشد. وی همچنین گفت که این تفاهم‌نامه فرصتی ارزشمند در اختیار مشتریان قرار داده و همچنین جایگاه ما را به عنوان یک شریک بانکی قابل اعتماد برای همه کشورها بالا می برد.

الجزیره خاطرنشان کرد: در طرف مقابل «دوف کوتلز» مدیرعامل بانک هبوعلیم رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که این تفاهم‌نامه یک دستاورد بزرگ بوده و طبق آن مشتریان در اسرائیل می‌توانند معاملات بانکی مستقیم با امارات و سایر کشورها انجام دهند.

بر اساس اطلاعات شبکه الجزیره٬ «امارات ان‌بی‌دی» یک  شرکت خدمات مالی و بانکداری اماراتی است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری، بانکداری شرکتی، بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، عرضه وام مسکن و کارت‌های اعتباری، همچنین ارائه خدمات بیمه فعالیت دارد. این بانک در سال ۲۰۰۷ با ادغام بانک ملی دبی (دومین بانک بزرگ امارات) و بانک ابوظبی (چهارمین بانک بزرگ امارات)، توسط احمد بن سعید آل مکتوم تاسیس شد.

مکالمه تلفنی وزیر دفاع بحرین با وزیر جنگ اسرائیل

الجزیره گزارش داد: روز گذشته «عبدالله بن حسن النعیمی» وزیر دفاع بحرین طی تماسی تلفنی با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو کرد. در این تماس تلفنی مسئله عادی‌سازی روابط میان دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو طرف درباره پیش‌بینی‌های مشترکشان در ارتباط با «برقراری یک شراکت استوار میان وزارت‌ دفاع» گفت‌‌و‌گو کرده‌اند و در ادامه ادعا شده است که این مسئله «در توسعه توان» دو طرف و «حفاظت از امنیت منطقه» سهیم خواهد بود. گانتز همچنین از وزیر دفاع بحرین طی این گفت‌وگو برای سفر به سرزمین‌های اشغالی دعوت کرد.