مطالبه از مجلس انقلابی...

سید محمد جواد سجادی نژاد،   3990625034 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
مطالبه از مجلس انقلابی...

 بیش از سه ماه از آغاز بکار مجلس یازدهم می گذرد. این دوره از قانونگذاری با دوره های قبل بسیار متفاوت است و توقع افکار عمومی افزون است. یکی از وجوه تمایز در این است که  اولین مجلس قانونگذاری در گام دوم انقلاب می باشد.

مقام معظم رهبری در بهمن ماه 97 بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ؛ در بیانیه معروف به گام دوم انقلاب ، راهبردهای مهمی را در مقابل قانونگذاران و سیاستگذاران کشور گشودند . بعبارتی پس از 40 سال تجربه ، نیازمند اقدامات اساسی در حوزه های مختلف حکمرانی می باشیم که عمده این تغییرات و اقدامات از مسیر مجلس می گذرد.
 
همچنین مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم ، ضمن بیان ویژگی های این مجلس انتظاراتی را نیز بیان داشتند. ایشان ، این مجلس را ، مجلس امید و انتظار مردم دانستند و به عنوان یکی از قوی ترین و انقلابی ترین مجالس دوران انقلاب یاد کردند و  حضور نیروهای پرانگیزه و پرایمان ، پرتوان ، جوان تحصیل کرده و انقلابی در کنار تعدادی از مدیران با سابقه کار اجرایی و سابقه داران در قوه مقننه ؛ از جمله ویژگی این مجلس دانستند و اظهار داشتند " مجموعه‌ی این سه گروه  جوانان، مدیران، و پیشکسوتان و سابقه‌داران مجموعه‌ی بسیار خوب و کارآمد و به‌دردبخوری را بحمدالله در این مجلس به وجود آورده. بنابر‌این، مجلس، مجلس بسیار خوبی است. خوشبختانه به مسائل انقلاب هم این مجلس حسّاس است. "

با این اوصاف و با گذشت بیش از سه ماه از فعالیت مجلس و مشخص شدن ترکیب هیات رِئیسه و کمیسیون ها و شتاب قابل ستایش فعالیتهای در مجلس و  احتمالا آشنایی نمایندگان با پیش نیاز الزامات قانونگذاری و نظارتی در مجلس ( همچون اسناد فرادستی نظام مانند قانون اساسی ، سند چشم انداز توسعه ، برنامه توسعه ، سیاستهای کلی نظام ، مفهوم و شقوق منافع ملی و فرایند سیاستگذاری و اجرای قانون در کشور)، وقت آن فرارسیده است که  در راستای سخنان مقام رهبری ، نخبگان و دلسوزان انقلاب با صراحت ، نسبت به مطالبه رفع نقائص قانونی و مشکلات اساسی فراروی شهروندان،  از نمایندگان خود در خانه ملت ، پرسش و پیگیری نموده و انتظار پاسخگویی به موقع نیز داشته باشند. 

در همین راستا مقام معظم رهبری  در دیدار با نمایندگان  فرمودند که " توصیه‌ی  ما این است که به مسائل کلیدی توجّه کنید، اولویّت را به مسائل کلیدی بدهید. به مسائل فرعی و درجه‌ی دو گاهی انسان لازم است برسد، لکن جوری برخورد نشود با مسائل درجه‌ی دو که مانع از حرکت جدّی و متمرکز به سمت مسائل کلیدی بشود."

بعنوان اولین پرسش و مطالبه از هیات رئیسه محترم و روسای کمیسیونهای مجلس انتظار می رود که ؛ سئوالات اساسی کشور را بصورت موضوعی و با اولویت بندی و اهمیتی که در دستور قرار خواهد گرفت را بصورت کوتاه مدت (شش ماهه) ، میان مدت ( سالانه ) و دراز مدت (چهارساله)  به استحضار مردم شریف و اندیشمندان کشور برسانند .

مردم و نخبگان علاقمند به آرمانهای انقلاب اسلامی این حق را دارند که بدانند از منظر نمایندگان چه مسئله هایی از مسائل مبتلابه جامعه در دستور کار کمیسیونها قرارگرفته است و آیا موضوعی مورد غفلت و یا عدم اولویت واقع شده است. قطعا باور نمایندگان درباره عدالت وشفافیت این حق را به جامعه می دهد که این مطالبه بحق را از مجلس محترم بنماید و نمایندگان و کمیسیونهای تخصصی پاسخگوی سئوالات و ابهامات نخبگان و دلسوزان به نظام و انقلاب باشند .
 
بنابراین ؛ از مجلس انقلابی و هیات رئیسه آن انتظار می رود. سئوالات اساسی نظام و کشور و اولویت بندی در پرداختن به  آنها را  بصورت موضوعی ( اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ) و تفکیک به اطلاع شهروندان فهیم و نخبگان کشور برسانند.