نپذیرفتن FATF تأثیری در روابط چین با ایران نمی گذارد

گروه جهان الف،   3990621001 ۱۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه توافق تجاری ایران و چین یک توافق برد-برد است و چینی‌ها نگاه اقتصادی به آن ندارند؛ گفت: برخوردهای بد با رئیس‌جمهوری چین باعث قطع مبادلات بانک‌های چینی با ایران شد و نه FATF.

نپذیرفتن FATF تأثیری در روابط چین با ایران نمی گذارد

به گزارش خبرنگار الف؛ پس از اینکه توافق تجاری 25 ساله ایران و چین مطرح شد؛ برخی شایعات در مورد آن و متن این توافق توسط یک شبکه لندن نشین منتشر شد.

حالا برخی موافقان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مدعی هستند در صورت که ایران FATF را نپذیرد قرارداد تجاری ایران و چین بی‌خاصیت است و بانک‌های چینی با ایران کار نخواهند کرد؛ اما این ادعا چقدر صحیح است؟

عطا بهرامی، کارشناس حوزه اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با الف دراین‌باره می‌گوید: توافق تجاری ایران و چین به چند دلیل یک توافق برد-برد واقعی است.

وی گفت: چین می‌داند که اگر ایران باشد به خاورمیانه و انرژی دسترسی دارد و اگر ایرانی نباشد، امنیت انرژی و جایگاهی در منطقه نخواهند داشت .

 مزایای توافق با چین برای اقتصاد ایران
این کارشناس اقتصادی در مورد مزایای توافق  تجاری با چین برای اقتصادی ایران، بیان کرد: ایران با این قرارداد می‌تواند عضو سازمان همکاری شانگهای شود.

بهرامی ادامه داد: با این توافقنامه کانال فروش نفت به میزان یک‌میلیون بشکه در روز و کانال نقل‌وانتقال ارز غیر دلاری برای ایران ایجاد می‌شود و عملاً تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند.

وی معتقد است: رفتن به سمت امضای توافق تجاری با چین، توان چانه‌زنی ایران برای مذاکره با دیگر کشورها و امضا قراردادها را به‌شدت افزایش می‌دهد یعنی ایران در یک موازنه مثبت قرار خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل اظهار کرد: چینی‌ها توان تولید کالا و فناوری‌های بالا را  دارند ضمن اینکه . شک نکنید دسترسی ایران به بازارهای جهانی ایجاد خواهد شد.

سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران
بهرامی در مورد این سؤال که چرا برخی علیه قرارداد چین سخن می‌گوید؛ پاسخ داد: موضوعاتی مانند واگذاری جزایر و... اصلاً صحت ندارد و این قرارداد می‌تواند اثر بسیار مثبتی بر اقتصادی ایران داشته باشد زیرا با امضاء این توافقنامه چین 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی توضیح داد: اگر قرار بود این توافق با غربی‌ها مثل فرانسه امضاء شود؛ همین افرادی منتقد، به‌شدت استقبال می‌کردند.

این کارشناس اقتصادی گفت: چینی‌ها می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری و ارزش‌افزوده ایجاد کنند و بعد سهم خودشان را بردارند؛ کجای این قرارداد ایراد دارد. توافق باید دوطرفه باشد یعنی هم ایران  و هم‌چین سود کنند، ولی عده‌ای می‌خواهند چینی‌ها فقط ضرر کنند که هیچ‌ کشوری چنین کاری انجام نمی‌دهد.

نقشه آمریکا برای توافق ایران و چین چیست؟
بهرامی بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌داند با توافق ایران با چین تمام تحریم‌ها بی‌اثر خواهد کرد و از سوی دیگر تمام اقداماتی که علیه چین انجام دادند، از بین می‌رود. به همین دلیل آمریکا حاضر است کانال‌های خفیفی را برای تعامل با ایران از سوی اروپایی‌ها و برخی کشورها باز کنند تا توافق تجاری ایران با چین امضا نشود. به‌هرحال می‌توانیم روی صداقت چینی‌ها حساب کنیم.

وی با بیان اینکه توافق تهران و پکن ضربه شدیدی به دلار می‌زند، گفت: قرار است با این توافق 100میلیارد دلار مبادلات ارزی از چرخه دلاری خارج شود که عدد قابل‌توجهی است؛ همچنین معامله بیش از یک‌میلیون بشکه نفت عملاً از چرخه دلار حذف خواهد شد که این موضوع برای آمریکا حیاتی و ناموسی است زیرا که خریدوفروش حتماً باید با دلار انجام شود.

چه کسانی باعث شدن بانک‌های چینی با ایران کار نکنند
بهرامی در مورد اینکه برخی می‌گویند اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی نپیوندد، بانک‌های چینی و روسی با ایران کار نخواهند کرد و همین الآن هم ارتباط خود را قطع کردند؛ گفت: FATF چنین قدرتی بر نظام بانکی دنیا ندارد و اگر کشورهای بزرگ مانند چین و روسیه نخواهند در این دایره کار کنند، FATF هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و باید با این کشورها تعامل کند.

وی در مورد روابط بانکی ایران و چین، بیان کرد: قبلاً بانک کونلون چین با ایران کار می‌کرد و دلیل قطع شدن همکاری این بانک به سفر رئیس‌جمهور چین به ایران برمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رئیس‌جمهور چین در این سفر برخوردهای بسیار بدی از سوی دولتمردان مشاهده کرد؛ حتی سفیر چین هم به آن اشاره کرد و گفته بود رئیس‌جمهور کشورش نباید در این زمان به ایران سفر کند ولی ایشان آمد و متأسفانه خیلی بد با او برخورد کردند و به‌محض بازگشت به چین، بانک کونلون را بست.

بهرامی با بیان اینکه در اقتصاد دنیا واقعیت‌ها حاکم است نه قوانین خشک مانند FATF، بیان کرد: اگر چینی‌ها و یا روس‌ها نخواهند در چارچوبی که آمریکایی‌ها می‌خواهند کار کنند، کسی نمی‌تواند متعرض آن‌ها شود؛ زیرا وزن آن‌ها در دنیا زیاد است و نمی‌توان حذفشان کرد.

وی با بیان اینکه با کشور سیرالئون طرف نیستم که آمریکا بتواند آن را زنجیره مبادلات پولی دنیا خارج کند و هیچ اتفاقی رخ ندهد؛ تصریح کرد: مبادلات ایران و چین بر اساس توافقنامه خارج از حیطه دلار است و ازاین‌جهت مشکلی رخ نخواهد داد و با مذاکرات می‌توان مسائل را حل کرد.

برخی بدترین سناریو را انتخاب می‌کنند
این کارشناس اقتصادی گفت: مشکلی فعلی در مورد مناسبات دور زدن تحریم این است دولتمردان و برخی افراد بدترین سناریوهای ممکن را قبل از اینکه همه سناریوها بررسی شود، در نظر می‌گیرند و حتی به خودشان زحمت بررسی نمی‌دهند.

بهرامی تأکید کرد: برخی FATF را دست گرفتند که اگر باشد، همه‌چیز می‌شود و اگر نباشد هیچ کاری نمی‌شود؛ درحالی‌که الآن ذیل تحریم‌ها هستیم یعنی بودن یا نبودنFATF ؛ فرقی نمی‌کند و اگر چینی‌ها بخواهند با ایران مبادلات پولی داشته باشند؛ گروه ویژه اقدام مالی کاری نمی‌تواند انجام دهد.

آیا FATF بالاتر از سامان تجارت جهانی است؟
بهرامی گفت: زمانی که با کشوری توافق راهبردی 25 ساله تعریف کنید؛ یعنی در عالی‌ترین سطح تعامل دارید و قوانین بین‌المللی در اینجا ضعیف هستند؛ اصلاً یکی از مشکلات حقوق بین‌الملل این است که ضمانت اجرایی ندارد.

وی اضافه کرد: چینی‌ها باید بر اساس سازمان تجارت جهانی از یک سری تعرفه‌ها استفاده می‌کردند ولی همه آن را به هم زدند و آمریکا شکایت کرد و محکوم شد و الآن تعرفه‌ها وجود دارد و هیچ اتفاقی هم رخ نداد، جز بحث رسانه‌ای. آیا FATF بالاتر از سامان تجارت جهانی است؟.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند از ترس مرگ خودکشی کنند؛ گفت: و اگر مناسبات راهبردی با چین و روسیه تعریف کنیم عملاً خارج از حیطه قوانین دنیاست.

وقتی بانک مرکزی تنبل است و نشسته
بهرامی گفت: الآن بانک‌های سوئیس عضو FATF هستند اما چرا اطلاعان قاچاقچیان و دیکتاتورهایی جهان که در آنجا حساب دارند را به کسی نمی‌دهند و با بانک‌های دنیا کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: تنگ‌نظری است که بگویمFATF  امضا نشود، چین هم با ما کار نمی‌کند. این تنبلی مسئولان بانکی ما را نشان می‌دهد که اصلاً مذاکره نکرده و کار خاصی انجام نداده است.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل  در پایان با بیان اینکه دوره این بازی‌ها گذشته است، گفت: بانک مرکزی می‌بایست پیمان‌های پولی دوجانبه را فعال کند.

همین باعث شده تا عده‌ای از سیاسیون بگویند بایدFATF  امضاء شود، مانند برجام که گفتن اگر باشد همه‌جا گلستان می‌شود و اگر هم نشد می‌گویند خب نشد.