باید از بزرگراه دلار خارج شویم / نیازمند لوایحی مانند FATF نیستیم 

گروه اقتصادی الف،   3990617137 ۱۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی همچنان بر طبل FATF می‌کوبند و می‌گویند بانک‌های چینی و روسی به این دلیل با ایران همکاری نمی‌کنند و روابط خود را قطع کردند؛ اما یک اقتصاددان این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید آقایان علت عدم همکاری چین با ایران را در رفتار دولت تدبیر و امید جستجو کنند.

باید از بزرگراه دلار خارج شویم / نیازمند لوایحی مانند FATF نیستیم 

به گزارش الف؛ بررسی لوایح 4 گانه FATF پس از چند جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف و کنار گذاشته شد؛ بااین‌وجود، موافقان FATF تلاش می‌کنند نقش FATF را در تعاملات اقتصادی کشور پررنگ نشان دهند.

موافقان FATF به عدم همکاری بانک‌های چینی و روسی با ایران اشاره می‎کنند و علت را نپیوستن به گروه ویژه مالی می‌دانند. این موضوع به توافق ایران و چین هم کشیده شد.

پس از مطرح‌شدن مذاکرات ایران و چین برای امضاء توافق 25 ساله دوجانبه که در چند سال گذشته در وزارت امور خارجه مطرح بود و در حال پیگیری است، شایعاتی مطرح شد تا مردم را نسبت به این توافق بدبین کند.

هم‌چنین تحرکاتی از سوی غربی‌ها مشاهده‌شده که تا ایران به سمت امضای این توافق نرود. اکنون برخی می‌گویند اگر لوایح چهارگانه را تائید و تصویب نکنیم و یا به FATF ملحق نشویم، باوجود امضای توافق با چین، بانک‌های این کشور با ما کار نمی‌کنند.

 عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در رد این ادعا، به خبرنگار الف می‌گوید: توافقات دوجانبه، چندجانبه و پیمان‌های منطقه‌ای بین کشورها بر توافقات بین‌المللی غلبه دارند، زیرا همه دنبال منافع خودشان (امنیت اقتصادی و سیاسی) هستند؛ حتی کشورهایی که کاملاً به ‌آمریکا وابسته هستند، حاضر نیستند ارتباط تجاری خود را با ایران قطع کنند.

وی افزود: امروز امارات نوکر اسرائیل شده، ولی هرگز مبادلات خود را با ایران قطع نکرد و ایران هم فشاری به این کشور وارد نمی‌کند؛ زیرا مبادلات اقتصادی با این کشور دارد و علت هم منافع اقتصادی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل ما انتقال ارز است، گفت: اگر ایران از زیر چتر دلار و یورو خارج شود، هیچ قیدی در تجارت بین‌المللی نخواهد داشت. کافی است با ارزها و پول‌های دیگر مبادله کند و این نیازمند توافق دوجانبه پولی است که دولت در این زمینه کم‌کاری کرد.

شیخی ادامه داد: زمانی که با چین پیمان پولی دوجانبه بسته شود، مشکلی برای همکاری باوجود با پیمان‌های غربی مانند FATF وجود نخواهد داشت. چین امروز در خط مقدمه مبارزه اقتصادی با غرب است آن‌هم در یک جنگ تمام‌عیار. چین می‌خواهد مستقلاً در دنیا قد علم کند و امروز اقتصاد اول دنیا است و در جنگ تجاری آمریکا را شکست داد و موفق بود.

وی در مورد اینکه می‌گویند چینی‌ها و روس‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند؛ توضیح داد: این‌ها دروغ است و منشأ آن افراد وابسته به غرب هستند که این افکار را منتشر می‌کنند و همین حرف‌ها را در سند 2030، برجام و... زدند. این سخنان نوعی خط‌شکنی است که جبهه و بازار غربی‌ها را باز کنند.

این کارشناس اقتصادی علت عدم همکاری اقتصادی چین با ایران را عملکرد دولت روحانی می‌داند و می‌گوید: این دولت از روزی که سر کار آمد به چین چراغ‌قرمز نشان داد. دو سال و نیم پیش هیئتی از سمت مجمع تشخیص مصلحت نظام به چین رفتند و با رهبر این کشور دیدار کردند.

او ادامه داد: چینی‌ها به این هیئت ایرانی گله کردند و سخنان اسحاق جهانگیری را یادآور شدند. آقای جهانگیری آن زمان رسماً و علناً گفته بود «ما دیگر جنس بنجل چینی وارد نخواهیم کرد و راه مبادله ما اروپا و آمریکا باز شده»؛ علت این حرف‌ها برجام بود؛ زیرا آقایان فکر کرده بودند از برجام چیزی نصیبشان می‌شود که عملاً هیچ بود.

شیخی اضافه کرد: این سخنان جهانگیری و برخوردهای آقای روحانی با چین (بعد از امضای برجام) باعث ناراحتی چینی‌ها شده و به‌نوعی آن‌ها را روی دنده لج انداخته بود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: این رفتار و دهن‌کجی دولت تدبیر و امید به چین بود که باعث عدم همکاری بانکی و اقتصادی چینی‌ها با ایران شد و آن‌ها همکاری‌ها و کمک‌های سابق خود به ایران را خیلی کم و به حداقل رساندند. این حداقل همکاری را هم به دلیل اینکه مقابل غربی‌ها قرار داشت و نخواست مواضعش را تضعیف کند، ادامه داد.

وی توضیح داد: کشور ما امروز موردتوجه ویژه دنیا قرار دارد و چین هم به جایگاه ایران واقف و می‌داند یک‌قطب است و برای این کشور خیلی مهم است که چین توافق دوجانبه با ایران داشته باشد و این توافقی که مطرح‌شده را امضا کند.

شیخی با تأکید بر اینکه برخی با وابستگان غربی به دنبال عدم امضا و اجرای توافق ایران و چین هستند و‌fatfرا بهانه می‌کنند و منافعشان در این است؛ بیان کرد: اگر این توافق اجرایی شود، قطعاً بانک‌های چینی با ایران کار می‌کنند، مانند سال‌های 91 و 92 که تحریم بودیم.

تحلیلگر مسائل اقتصادی بابیان اینکه چین از توافق با ایران به دنبال تأمین امنیت انرژی خود و داشتن پایگاه سیاسی است، تصریح کرد: قطعاً اگر این توافق امضا شود می‌تواند برای رشد اقتصادی کشور مؤثر باشد و ضربه‌ای به دلار خواهد زد.

به گفته وی، خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی اروپا حکم عوارضی در بزرگراه دارند و ما نباید در این بزرگراه حرکت کنیم تا مانع کار ما نشوند و باید تحریم‌ها را دور بزنیم هرچند برخی همه راه‌های دور زدن تحریم را افشا کردند و اطلاعات صرافی‌ها را به FATF دادند که این‌یک نوع خیانت است.

شیخی با اشاره به پیمان بریکس، گفت: ظاهراً از پیوستن ایران به آن استقبال شده و این پیمان دنبال ایجاد یک ارز جدید است که مبادلات خود را با آن انجام دهند و از زیر سلطه دلار و یورو خارج شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر دولتمردان ما از روز نخست دنبال برجام نبودند و به‌جای آن سراغ پیمان‌های پولی دوجانبه می‌رفتند و انجام می‌دادند، امروز تحریم‌ها مضحکه‌ای بیش نبود؛ امروز هرکسی در بزرگراه دلار حرکت نکند، عوارضی خزانه‌داری امریکا هر تعداد مانع هم قرار دهد هیچ تأثیری بر او ندارد.

شیخی در پایان تأکید کرد: برخی توافقات بین‌المللی مانند FATF روش‌های جدید استعمار کشورهای بخصوص جهان‌سومی‌ها است. امروز همه درک کرده‌اند که غربی‌ها به هیچ قراردادی پایبند نیستند.