روحانی: همه توطئه‌های کاخ سفید صددرصد شکست خورده است/ برق ۳۰میلیون نفر از مردم کشور رایگان می‌شود

گروه سیاسی الف،   3990613045 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور بهره برداری از ۳ طرح ملی در حوزه های برق، سدسازی و نیروگاه های خورشیدی با اعتبار بیش از ۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان را بیانگر حرکت درست ایران اسلامی در مسیر توسعه و پیشرفت خواند.

روحانی: همه توطئه‌های کاخ سفید صددرصد شکست خورده است/ برق ۳۰میلیون نفر از مردم کشور رایگان می‌شود

حجت الاسلام حسن روحانی روز پنجشنبه در ادامه افتتاح‌های طرح‌های ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید، ضمن دستور آغاز بهره برداری از 3 طرح ملی در حوزه وزارت نیرو در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اردبیل تاکید کرد: افتتاح این طرحها آن هم در دورانی که شدیدترین و سخت ترین تحریم ها علیه ایران اسلامی اعمال شده، نشان دهنده ایستادگی و تلاش مضاعف کارگران، مهندسان و مسوولان و مردم است.

رئیس جمهور گفت: اکنون به طور قطع می توانیم به دنیا و تاریخ اعلام کنیم که همه توطئه ها و طراحی های کاخ سفید به عنوان یک خطای بزرگ استراتژیک، جهت تسلیم این ملت و دولت، صددرصدشکست خورده است.

روحانی تصریح کرد: دولت ایران هرگز تسلیم آمریکا نخواهد شد و البته طرحهای دشمنان باعث تحمیل سختی هایی شد اما نتوانست ما را از مسیر توسعه کشور باز بدارد.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از تلاش های وزارت نیرو، اظهارداشت: اکنون همه روستاهای دارای بیش از  10 و 20 خانوار از نعمت برق برخوردارند و البته ساکنان روستاهای ایران اسلامی باید  برخوردار از همان نعمت ها و فرصت های اساسی باشند که شهرها از آنها برخوردارند.

روحانی با تاکید بر اینکه آبادانی روستا یعنی خدمت به مردمی بسیار خوب، حرکت در مسیر تولید و حرکت معکوس در زمینه مهاجرت، گفت: باید بیش از پیش در عرصه آبادانی روستاها تلاش کرد.

رئیس جمهور افزود: اینکه می توانیم اعلام کنیم هر 50 روز قادریم یک سد مخزنی را افتتاح کنیم، آماری هیجان انگیز و موجب آبرو برای کشور است. اکنون هر هفته 30 روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل می شوند و در زمینه زیرساخت ها و نیازمندی های حیاتی و سلامت مردم، اقدامات بسیار اساسی در حال انجام است.

روحانی گفت: اینکه از 188 سد کشور، 44 سد در این دولت افتتاح شده و سدهای دیگر هم در مسیر افتتاح است، به معنای آماده کردن زیرساخت های لازم برای توسعه کشور جهت سال های متمادی است و همه باید امسال تلاش کنیم تا شعار سال که همان جهش تولید است، در عمل محقق شود.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از مصوبه هفته گذشته دولت برای رایگان شدن برق 30 میلیون نفر از جمعیت ایران گفت: این مصوبه که طی دو ماه آتی اجرا می شود، هدیه دولت به مردم کشورمان و بویژه ساکنان روستاها است که عمدتا جزو خانوارهای کم مصرف برق هستند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آغاز طرح 10 ساله وزارت نیرو برای جمع آوری آب های شیرین مصرف شده و تصفیه خانه ها برای مصارف مورد نیاز در دیگر بخش ها در تهران، گفت: همانطور که اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره فرمودند خیلی مهم است که این دولت فقط به فکر گذراندن شرایط برای یکسال آینده نیست بلکه به عنوان یک وظیفه، به دنبال تکمیل زیرساخت های کشور برای طی مسیر توسعه است.

روحانی تاکید کرد: دولت ها خادمان مردم هستند و دولت بعدی هم همینطور خواهد بود و مسیر خدمت به هم متصل است. 

روحانی در ادامه با اشاره به شکست های پی در پی و کم نظیر آمریکا در شورای امنیت، گفت: این شکست ها به خاطر بیش از 2 سال و نیم ایستادگی ملت ایران در برابر شدیدترین تحریم ها  است و اگر این ایستادگی نبود، آمریکا نه تنها این قطعنامه پیشنهادی بلکه بدتر از آن را هم علیه ما تصویب می کرد و به همه آرزوهایش علیه این نظام و ملت دست می یافت.

رئیس جمهور تصریح کرد: اما با این ایستادگی از یک سو شاهد شکست سیاسی آمریکا در سازمان ملل و از سوی دیگر شاهد تداوم روند آبادانی کشور هستیم.

روحانی با بیان اینکه هر سال در دولت تدبیر و امید 2 هزار و 500 مگاوات به میزان تولید برق کشور اضافه شده است، افزود: علیرغم همه فشارهای دشمنان، امروز اعلام می‌کنیم که تا پایان این دولت ان‌شاء الله 20 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد و این افتخار برای ما است.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: مردم ما علیرغم فشارهای ناشی از تحریمهای ضد ایرانی آمریکا، در برابر ویروس خطرناک کرونا  هم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به خوبی مقاومت کردند و باعث شدند که بهتر بتوانیم در مقایسه با دیگر کشورها از موج نخست بیماری کرونا عبور کنیم و در موج دوم هم به نظر من قدم‌های پایانی‌اش را طی می‌کنیم.

روحانی ابراز امیدواری کرد با احتیاط مردم، ان‌شاء الله شاهد موج سوم بیماری در کشور نباشیم تا به این ترتیب گام های بلندتری در بخش های سلامت و معیشت مردم و تحول و آبادانی کشورمان برداشته شود.

در مراسم امروز واحد شماره 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در شهرستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه، سد مخزنی کلقانچای در شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی و 2 نیروگاه خورشیدی و پست 230 کیلوولت آرتا در اردبیل،با دستور روحانی به بهره‌برداری رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در تأمین نیاز برق شبکه پایین‌دست از جمله مناطق اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و سرپل ذهاب نقش ایفا می‌کند.

سد مخزنی کلقانچای که با دستور رئیس جمهور در بستان‌آباد افتتاح شد، یک سد خاکی با هسته رُسی و با مخزن 22 میلیون متر مربع دارای حوزه آبریز 202 کیلومتر مربعی است که با هدف تأمین آب شرب و بخش های صنعت و کشاورزی منطقه احداث گردیده است.

2 نیروگاه خورشیدی و پست 230 کیلوولت آرتا اردبیل نیز با هدف تقویت شبکه برق توزیع و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و تولید انرژی‌های پاک و تقویت شبکه انتقال مرکز استان ساخته شده است.

برق‌رسانی به 10 هزار خانوار مناطق عشایری از طریق این نیروگاه‌های متحرک خورشیدی انجام خواهد شد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالم که در بیست و دومین پنج‌شنبه افتتاح جدیدی را داشتیم و این بیست و دومین افتتاح بزرگ ملی است و از خداوند طلب توفیق می‌کنم تا هر هفته بتوانیم افتتاح های بزرگ ملی را در بخش‌های مختلف برای آبادانی ایران عزیزمان داشته باشیم.

می‌خواهم از بخش نیرو، آب و برق به دلیل اینکه تلاش بسیار وسیعی را بکار گرفتند، تشکر کنم و در کشور ایران از لحاظ نعمت مردم برای استفاده از آب و برق می‌توانیم کشورمان را با کشورهای دیگر و حتی با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.

در زمینه برق تقریباً همه مردم ما در شهرها و در بیش از 99 درصد روستاها از نعمت برق برخوردارند و حتی مناطقی با حضور 10 الی 20 خانوار و حتی در بعضی از مناطق با کمتر از 10 خانوار نفر هم تحت پوشش شبکه های برق هستند.

این افتخار بزرگی برای ما است و باید مردم ساکن روستاها هم مثل مردم شهر از همه نعمت‌ها و فرصت‌های اساسی از جمله آب، برق، آموزش، راه، مخابرات و گاز برخوردار باشند و در همه این زمینه‌ها کار بسیار خوبی در این 7 سال گذشته و همچنین در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته است. آبادانی روستا یعنی حرکت در مسیر تولید، حرکت معکوس در زمینه مهاجرت و همچنین خدمت به مردم بسیار خوب واینها کار عظیم و بزرگی است.

 اینکه می‌توانیم اعلام کنیم هر 50 روز قادر هستیم یک سد مخزنی را افتتاح و هر هفته می‌توانیم 30 روستا را به شبکه آب سالم و پایدار متصل کنیم، خیلی آمار هیجان‌انگیزی برای مردم عزیز ما و باعث آبروی کشورمان است.

 اقداماتی که برای تصفیه آب و فاضلاب انجام می‌گیرد که هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر 2 ماه یک تصفیه‌خانه آب به افتتاح می‌رسد، معنای آن این است که در زمینه زیرساخت و در زمینه نیازمندی‌های حیاتی مردم در کشور و سلامت و صحت مردم، اقدامات بسیار اساسی انجام می‌گیرد.

از 188 سد کشور، 44 سد در این دولت به افتتاح رسیده و ان‌شاء الله سدهای دیگر هم در مسیر خواهد بود و تا پایان دولت افتتاح می شود. یعنی آماده کردن همه زیرساخت‌های لازم برای توسعه که وقتی در منطقه‌ای آب، برق، گاز، راه و ارتباطات داریم، معنای آن این است که زیرساخت‌ها برای حرکت آماده شده و بحمدالله بخش خصوصی و دولتی در کنار هم امروز تلاش می‌کنند و امسال، سال جهش تولید است و ان‌شاء الله تا پایان سال همه مردم و بخش‌های ما تلاش خواهند کرد که این شعار سال را در عمل محقق کنند و این برای ما بسیار مهم است.

خوشحالم که دولت امسال در هفته دولت توانست مصوبه‌ای داشته باشد برای آنهایی که جزو کم‌مصرف‌ها هستند، خانوارهایی که کمترین مصرف را دارند و در لیست کم‌مصرف‌های برق قرار دارند که پاداش مناسبی را از دولت دریافت کردند و طرحی که وزارت نیرو پیشنهاد داد و در دولت تصویب شد، 30 میلیون جمعیت ایران از 2 ماه آینده تا زمانی که کم‌مصرف هستند، دیگر پولی را برای مصرف برق‌ نخواهند داد و برق‌ آن ها مجانی است و این یکی از آرزوهای ما در طول سالیان دراز بود که برای مردمی که جزو اقشار کم‌درآمد هستند و به طور طبیعی جزو اقشار کم‌مصرف برق هستند، بتوانیم هدیه‌ای را خدمت آنها بدهیم و برق‌شان مجانی بشود و خداوند این توفیق را به ما داد تا در سال پایانی دولت این هدیه را به مردم کشورمان بویژه روستائیان تقدیم کنیم چون این طرح شامل حال روستائیان عزیزمان خواهد شد.

بسیار خوشحالم که این روزها هم افتتاح‌های بزرگی داریم و شما می‌بینید غیرافتتاح‌هایی که در طول هفته انجام می‌گیرد،  بیش از 3 هزار و 245 میلیارد تومان ارزش افتتاح امروز است که هم در زمینه برق کار بزرگی است که نیروگاه بزرگ دالاهو افتتاح شد، هم در زمینه سد که سد بستان‌آباد و کلقانچای امروز افتتاح شد و هم در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی کار بزرگی است.

این معنایش این است که کشور در مسیر تحرک و پیشرفت است و هر روز شاهد به ثمر نشستن تلاش، ایثار و فداکاری مردم، کارمندها، کارگران، مهندسین و مدیران در سراسر کشور  هستیم.

این افتتاح‌های بزرگ در شرایطی است که ما در سخت‌ترین و شدیدترین شرایط تحریم هستیم که در تاریخ ایران سابقه نداشته و همچنین فشاری که طی دو سال و نیم گذشته از اول سال 97 تا امروز به مردم وارد می شود و این مردم هر روز با استقامت بیشتر در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کرده اند.

 با این مقاومت، ثابت کردیم آمریکا شکست خورده است و این را به طور قطعی به دنیا و تاریخ اعلام می‌کنیم که همه طراحی آمریکا برای شکستن مردم ایران که تمام توان خودش را بکار گرفته بود برای اینکه مردم ما را در فشار قرار دهد، شکست خورد.

هدف آمریکا تنها این نبود که مردم ما در فشار قرار بگیرند بلکه هدف نهایی‌ آمریکا این بود که مردم ما بشکنند، تسلیم شوند، در برابر خواست‌های آمریکا اعلام قبول کنند و دولت ما در برابر آمریکا تسلیم شود که این نشد و نخواهد شد.

 این چیزی بود که از اول هم معلوم بود، خطای بزرگ استراتژیک کاخ سفید بود و برای همه جهانیان امروز روشن شد که در این طراحی شکست صد در صد نصیب آمریکا شده و ما به راهمان ادامه می دهیم.

 البته در این دو سال و نیم برای مردم ما و فشارهایی که به مردم وارد شد، سخت گذشت و اگر این فشارها نبود مردم خیلی راحت‌تر می‌توانستند زندگی کنند و شاید چند برابر این طرح‌هایی که افتتاح می‌کنیم را افتتاح می‌کردیم اما علیرغم این نتوانستند ما را از مسیر توسعه کشور بازدارند یعنی اینجور نشد که دست‌هایمان را بالا ببریم و بگوییم حالا چون تحریم است، هیچ طرحی را نمی‌توانیم افتتاح کنیم.

برای من جالب بود، وقتی وزیر نیرو اعلام کرد که ما یک طراحی را برای سد مجازی در تهران انجام داده ایم و می‌خواهیم آب شیرین سالمی را که در تهران مصرف می‌شود برای مردم ذخیره کنیم و از تصفیه‌های فاضلاب برای فضاهای سبز استفاده کنیم که پرسیدم این طرح را برای چه مدت طراحی کردید و می‌خواهد اجرا شود که گفت این طرح 10 ساله است و از امروز شروع شده است.

خیلی مهم است، همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند این دولت فقط به فکر گذراندن شرایط برای یکسال آینده نیست و برای دولت‌های آینده هم هست.

الان سدها و نیروگاه‌هایی که افتتاح می‌کنیم، اگر بحث برق و آب برای این دوره و دولت بود، همین که داشتیم کافی بود و این را برای سال‌های بعد و مسیر آینده انجام می‌دهیم که البته وظیفه ماست و باید این کار را بکنیم و بحث این دولت و دولت آینده نیست، مسیر برای توسعه کشور هموار می‌شود.

دولت‌ها همه به عنوان خادمان مردم هستند، دولت یازدهم و دوازدهم خادم مردم بوده و حتماً دولت سیزدهم هم به همین گونه خواهد بود و مسیر خدمت بهم متصل است و با این اتصال حرکت می‌کند.

نکته دیگری هم می‌خواهم تأکید کنم و آن اینکه مردم عزیز ایران می‌دانند که آمریکا در هفته‌های اخیر شکست‌های بزرگ سیاسی متحمل شد و این هم در تاریخ آمریکا و در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه بود یعنی در این هفتاد و چند سالی که سازمان ملل تأسیس شده است، در سوابق‌ آن پیدا نمی‌کنید که آمریکا یک قطعنامه‌ای را علیه ملت ایران طراحی کند و ماه‌ها این کشور و آن کشور برود و گدایی کند و با این و آن تماس بگیرد و وقتی در شورای امنیت سازمان ملل طرحی که علیه ایران و برای تحریم تسلیحاتی ایران طراحی کرده است را ارایه می‌کند، فقط یک کشور به آن رأی دهد.

این مسأله بسیار مهمی بود که  فقط یک کشور به آمریکا رأی داد و13 کشور دیگر در شورای امنیت یا رأی مخالف و یا ممتنع دادند یعنی طرح آمریکا را رد کردند.

طرحی که اخیراً آمریکایی ها به اسم ماشه علیه ایران طراحی کردند و چند روز قبل در جلسه‌ای که در شورای امنیت در چهارم و پنجم شهریور و حدود 10 روز قبل در یک اجلاس بود که این اجلاس راجع به ایران نبود و ‌راجع به مسایل منطقه و فلسطین بود اما به مناسبت بحث ماشه آمریکا مطرح شد و در شورای امنیت از 14 عضو، غیر آمریکا، یک نفر از این 14 عضو از آمریکا حمایت نکرد و تقریباً 13 عضو سخنرانی کردند و طرح آمریکا را رد کردند و گفتند اصلاً قابل پذیرش نیست و این طرحی نیست که شورای امنیت بپذیرد و غیر قابل قبول است. یک همچون شکستی در تاریخ آمریکا بی‌نظیر است.

این بخاطر چیست؟ بخاطر ایستادگی ملت ما است و اگر ملت ما در این دو سال و نیم ایستادگی نمی‌کرد نه این قطعنامه‌ها بلکه آمریکا بدتر از این قطعنامه‌ها علیه ما تصویب می‌کرد و به همه آرزوهایی که نسبت به این نظام و ملت داشت، می‌رسید اما این ایستادگی و مقاومت و از آن طرف شکست آمریکا از لحاظ سیاسی را در سازمان ملل می‌بینیم و از این طرف هم آبادانی ایران را مشاهده می‌کنیم.

امروز علیرغم همه فشارها اعلام می‌کنیم که تا پایان این دولت ان‌شاء الله 20 هزار مگاوات به میزان تولید برق کشور افزوده خواهد شد و این افتخار برای ما است یعنی هر سال 2 هزار و 500 مگاوات برق کشور افزوده شده است البته در دولت‌های قبلی افزوده می‌شد و مثلاً در سال فرض بگیرید یک هزار و 770 مگاوات که در این دولت به طور متوسط دو هزار و500 مگاوات یعنی مردم ما امروز آماده‌تر برای خدمت هستند و با روحیه و نشاط بیشتری تلاش می‌کنند.

این نکته را هم اضافه کنم که مردم ما علیرغم فشارها و تحریم، در برابر ویروس خطرناک کرونا مقابله و ایستادگی‌ می کنند و با اجرای دستورالعمل‌هایی که بر این کشور حاکم شد، در موج اول بهتر از کشورهای دیگر عبور کردیم و در موج دوم هم به نظر من قدم‌های پایانی را طی می‌کنیم و امیدواریم استان‌های ما به سلامت باشند.

الان بسیاری از استان‌هایی که در موج دوم گرفتار بودند از جمله در همین منطقه آذربایجان، اردبیل، کردستان و خوزستان، بحمدالله توانستند از موج دوم عبور کنند و امیدواریم با احتیاط مردم ان‌شاء الله شاهد موج سوم نباشیم و بتوانیم هم در سلامت و هم در معیشت و هم در تحول و آبادانی ایران قدم‌های بهتری را برداریم.

به 3 استانی که امروز در خدمت‌شان بودیم و به همه مردم عزیز و بزرگوار تبریک می‌گویم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.