نقش وبلاگ‌ها در دنيای رسانه

دکتر علی دارابی*،   3990612096
نقش وبلاگ‌ها در دنيای رسانه

سال ۲۰۰۵ وبلاگ نویسان در اقدامی هماهنگ با هم تصمیم گرفتند روزی را در تقویم به نام خودشان ثبت کنند و بر این اساس ۳۱ آگوست به نام روز جهانی وبلاگ مشخص شد، آن هم به خاطر شباهت تاریخ عددی ۳۱ آگوست (۳۱۰۸) با کلمه Blog وبلاگ یا وب نوشت که به صورت خلاصه به آن بلاگ هم گفته می‌شود.

روزگاری بود که وبلاگ‌ها مهمترین محل نشر مطالبی بودند که کاربران عادی یا حرفه‌ای اینترنت آنها را می‌نوشتند به عبارت بهتر تنها بستر رایگان انتشار مطالب در دنیای بی انتهای وب به شمار می‌رفتند ولی به تدریج و با ظهور شبکه‌های اجتماعی، دنیای بلاگ‌ها کوچک و کوچک‌تر شد و وبلاگ‌نویس‌ها هم به خانه جدید کوچ کردند البته شاید هنوز باشند کسانی که وبلاگ‌شان را به روز می‌کنند و کاربران دیگری که مطالب یک بلاگ را دنبال می‌کنند اما تعداد آنها در قیاس با استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی بسیار اندک است.

شبکه‌های اجتماعی نوظهور که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، سرعت و کیفیت تولید محتوا را به شدت افزایش داده‌اند، هر کاربر به عنوان تولیدکننده محتوا نقش بسزایی در توسعه آنها دارد و ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم به کمک او آمده‌اند؛ یک گوشی تلفن هوشمند همه چیزی است که نیاز دارد، سرعت و کیفیت ارتباط دیجیتالی بهبود چشمگیری یافته و مجموعه اینها بستری را به وجود آورده‌اند که دیگر کمتر کسی به سراغ نوشتن و خواندن مطالب وبلاگ‌ها برود با این همه نمی‌توان از نقش تاثیرگذار این ابزار ساده و در عین حال قدرتمند به راحتی گذشت، شاید اگر وبلاگ‌نویسی وجود نداشت، کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به سادگی امروز وارد این حیطه نمی‌شدند.

بلاگ‌نویسی در ایران هم رونق زیادی داشت و جشنواره‌هایی هم با حضور وبلاگ‌نویسان مطرح کشورمان برگزار می‌شد، حتی برخی وبلاگ‌ها آنقدر تاثیرگذار بودند که پشت سرشان تیمی از تولیدکنندگان محتوا قرار داشت، از نویسنده و خبرنگار و عکاس تا منتقد و شاعر و نظریه‌پرداز، وبلاگ‌ها روزگاری از سایت‌های پر طمطراق هم پیشی گرفته بودند چرا که ابزارهای لازم را برای تولید و انتشار سریع مطلب در اختیار کاربران قرار می‌دادند و به نوعی دشواری نگهداری و مدیریت سایت‌های اینترنتی را دور زده بودند؛ البته عمر هر فناوری تازه‌ای به ویژه در دنیای امروز به سرعت تمام می‌شود و آنچه باقی می‌ماند، تجربه‌ای است که در استفاده بهینه از آنها به دست آورده می‌شود، تجربه‌ای که فردا، از پس شبکه‌های اجتماعی و در استفاده از فناوری‌های نو بکارمان خواهد آمد.

* استاد دانشگاه و معاون استانهای سازمان صدا و سیما