پاسخ حداد عادل به فتاح/مهم‌ترین مشکل ایران به روایت عباس عبدی/ حمایت هاشمی‌طبا از پیشنهاد توکلی/ زالی: پاییز امسال، سخت‌ترین پاییز دنیاست

گروه سیاسی الف،   3990528144 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پاسخ حداد عادل به فتاح/مهم‌ترین مشکل ایران به روایت عباس عبدی/ حمایت هاشمی‌طبا از پیشنهاد توکلی/ زالی: پاییز امسال، سخت‌ترین پاییز دنیاست

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۲۳۸۵ بیمار کرونا در شبانه روز گذشته، گفت: تاکنون ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

لاری با اشاره به ۱۶۸ مورد فوتی در شبانه روز گذشته، افزود: آمار فوتی‌های کرونا تا کنون به ۱۹ هزار و ۹۷۲ مورد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: استان های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران پاییز امسال را سخت‌ترین پاییز معاصر پیش‌بینی کرد و گفت: برخی محدودیت‌ها در تهران باید در این فصل ادامه یابد.

علیرضا زالی با بیان این که طبق مطالعات جهانی، پاییز نگران کننده ای را پیش رو خواهیم داشت، گفت: پاییز امسال سخت ترین پاییز معاصر خواهد بود و این موضوع صرفا مربوط به ایران نیست چرا که همزمانی کرونا با بیماری های فصلی، تمایل مردم به حضور در فضاهای سرپوشیده، ایجاد علایم تنفسی و آلرژی در این فصل و ورود موج جدید آنفولانزا  H۱N۱ بسیار نگران کننده است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران تصریح کرد: ۲۷ درصد انتقال بیماری در وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۲۳۸۵ مبتلا به کرونا و فوت ۱۶۸ بیمار در کشور

واکسن ایرانی کرونا احتمالا آبان ۱۴۰۰ ساخته می‌شود/ برگزاری مراسم عزاداری در فضای سربسته مطلقا ممنوع

دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای عزاداری ماه محرم

***

پروتکل ستاد کرونا برای مقامات؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه با توجه به اعلام رئیس دفتر رئیس جمهور که علت عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت را توصیه کمیته بهداشتی ستاد ملی کرونا اعلام کرده‌اند، آیا پروتکل خاصی در کمیته‌ها یا ستاد ملی کرونا در خصوص حضور مسئولین در برخی اجتماعات و جلسات تدوین شده است، گفت: پروتکل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته بهداشتی ابلاغیه‌های مشخصی دارد و قاعدتاً هر جا که شائبه و احتمال عدم رعایت یا عدم امکان رعایت آن باشد، حضور افراد اعم از مقامات یا افراد معمولی جایز نخواهد بود.

وی افزود: این مورد مسبوق به سابقه بوده چنانکه بسیاری از جلسات و دیدارهای مقامات ارشد در این راستا لغو شده یا به صورت ویدئو کنفرانس و از راه دور برگزار شده است و این موضوع کماکان بر قوت خود باقیست.

***

سهم مردم به‌ویژه دهک‌های پایین از فروش اوراق نفت مشخص شود

الیاس نادران، نماینده تهران در یادداشتی توئیتری، دلایل خود را برای مخالفت با فروش اوراق سلف نفت مطرح کرد.

نادران اظهار کرد: پیشنهاد دولت یعنی ۲۲۰ میلیون بشکه، معادل یک سال صادرات فعلی نفت کشور است. این حجم، باعث وابستگی بیشتر بودجه کشور به نفت و مانع اصلاح ساختار آن می‌شود. همچنین دخل و خرج بودجه را بهم می‌ریزد.

وی در ادامه می‌نویسد: محاسبات و معادلات سایر بازار‌های موازی مثل پول، کالا و بورس را دچار آشفتگی می‌کند، همچنین هیچ عایدی برای مردم، اقشار آسیب پذیر، تولید کننده داخلی و بخش مالیات نخواهد داشت.

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره ادعای ارسال نامه سران قوای قضائیه و مقننه به رهبر معظم انقلاب مبنی بر اعلام مخالفت با طرح فروش نفت اظهار داشت:‌ ممکن است سران محترم دو قوه قضائیه و مقننه برخی نظرات اصلاحی در خصوص جزئیات اجرای طرح مورد نظر داشته‌ باشند که حتماً مورد توجه قرار خواهد گرفت، همان‌طور که در آخرین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی نیز نظرات اصلاحی دو قوه دیگر با استقبال مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

۵ دلیل نادران برای مخالفت با طرح فروش اوراق سلف نفتی

واعظی: فروش اوراق سلف نفتی در بورس مستلزم مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی نیست/ استقبال از نظرات اصلاحی قوای دیگر

***

نظر هاشمی‌طبا درباره پیشنهاد توکلی

برنا نوشت: احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا، در توییتر خود نوشت: «خبری که با بعضی حوادث تایید می‌شود حاکی ‌است که شاید برخی مدیرانی که با حکم مقام معظم رهبری قدرت اجرایی دارند در انتخابات 1400 وارد صحنه شوند. این دو عیب بزرگ دارد: 1- امتیاز غیر‌عادلانه‌ای برای آنان فراهم است. 2- دستگاه رهبری به ناحق به جانبداری متهم می‌شود.»

مصطفی هاشمی‌طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به صحبت‌های توکلی گفت: پیشنهاد خوبی است چراکه ممکن است در جریان انتخابات به نوعی از این حکم رهبری سوء استفاده شود.

معاون دولت سازندگی با تاکید براینکه با این اقدام مقام معظم رهبری مبرا از جانبداری می‌شود، افزود: در صورتی که کاندیداها به این پیشنهاد توکلی عمل کنند و استعفا بدهند، دیگر حکمی ندارند و از کسی جانبداری نمی‌شود.

هاشمی‌طبا با اشاره به مزیت‌های این پیشنهاد تصریح کرد: در حقیقت با این اقدام دیگر حکم رهبری پشتوانه افراد نیست که به واسطه آن بگویند نماینده رهبری هم هستیم و رهبری به ما اعتماد دارند چراکه این سوءاستفاده تلقی می شود.

***

کاش به جای تهمت زدن در تلویزیون، مساله را با من در میان می‌گذاشتید

غلامعلی حداد عادل، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی با انتشار فیلمی درباره اظهارات تلویزیونی پرویز فتاح خطاب به وی گفت: آقای فتاح؛ شما با بردن نام حداد عادل و ذکر اینکه قطعه زمینی از بنیاد به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار مدرسه فرهنگ بوده که به تازگی آن را برگردانده‌اند و دیگر اینکه خانه‌ای با قیمت ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار دارند که باید برگردانند دو شبهه ایجاد کرده‌اید؛ اینکه در سال‌های گذشته هرج و مرج کاملی بر بنیاد حاکم بوده و حالا فتاح فرشته نجات شده است دوم اینکه حدادعادل برای مدرسه شخصی خود و املاک متعلق به مستضعفان دست‌اندازی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فرزندان من که دکترای نانوتکنولوژی دارد در ازای کار تمام وقت، تنها ماهی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و فرزند دیگر من که در دو رشته فوق لیسانس دارد در ازای بیش از سه روز کار در هفته ماهی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دارد.

بیشتر بخوانید:

پاسخ حداد عادل به ادعاهای فتاح

***

قوه قضاییه در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اتهامات مطرح علیه مسئولان ارشد کشور شفاف‌سازی کند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در حال حاضر شاهد انتشار اتهامات اقتصادی علیه برخی از مسئولان رده بالای کشور در رسانه های رسمی هستیم که با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع، انتظار عمومی این است که قوه قضاییه در سریعترین زمان ممکن نسبت به تعیین تکلیف این دست از اتهامات اقدام کند و در مورد اتهامات عنوان شده شفاف سازی نماید در غیر این صورت شاهد شکل گیری باوری نادرست در افکار عمومی نسبت به عملکرد و سلامت همه مدیران ارشد نظام خواهیم بود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی و درس آموزی از برخی پرونده های در حال رسیدگی نظیر پرونده فردی از مسئولین دفتر یکی از مقامات ارشد نظام، گفت: اعتماد زیاد به افراد و عدم نظارت دقیق می تواند به تکرار چنین تخلفات و مفاسدی در دفاتر مسئولین کشور منجر شود.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: قوه قضائیه در سریع‌ترین زمان نسبت به اتهامات علیه مسئولان شفاف‌سازی کند

***

اشخاصي که اخيرا ردصلاحيت شده‌اند امکان تاييدصلاحيت آنها کم است

ناصر ایمانی، فعال سیاسی ‌اصولگرا در روزنامه آرمان ملي نوشت: سخناني که از اخيرا از سمت دکتر کدخدايي عنوان شد، به عنوان فصل الخطاب تلقي نشده و حتمي داراي تبصره است، زيرا اين احتمال وجود دارد که قبلا افرادي وجود داشته باشند که ردصلاحيت شده اما براي انتخابات پيش‌رو شرايط لازم را براي کانديداتوري داشته باشند، و از شوراي نگهبان تاييد ورود به انتخابات را اخذ نمايند.

البته عکس اين موضوع هم امکان دارد رخ بدهد، يعني افرادي باشند که در گذشته واجد شرايط بوده و در حال حاضر شرايط لازم را براي حضور در انتخابات نداشته باشند. نمي‌توان به‌طور قطعي گفت کساني که 8 سال پيش رد شده‌اند، امکان حضور در انتخابات را در حال حاضر ندارند. علي القاعده، اشخاصي که اخيرا ردصلاحيت شده‌اند امکان تاييدصلاحيت آنها کم است، و شخصي منکر آن نيست. اما عقلا اين موضوع محال نيست.

***

چرا حجاریان دوباره از بازگشت به قدرت گفت؟

فرهيختگان نوشت: سعید حجاریان ... در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده ضمن فرسوده توصیف‌کردن جامعه مدنی -بخوانید بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان- راه‌حل را مجددا حضور در قدرت می‌داند و می‌گوید اصلاح‌طلبی اصلا یعنی اصلاحات از درون، نوشته‌ای که نسبت به مواضع یک‌ماه قبل او یک عقبگرد کامل به حساب می‌آید... مساله سعید حجاریان و این طیف این است که اولا دائما بین پوزیسیون و اپوزیسیون‌بودن در رفت‌وآمد هستند و ثانیا در مقام توصیف از نظرگاه رادیکالیسم سخن می‌گویند -نگاه سوم- اما در مقام تجویز، ایده تحول‌خواهانه از جنس نگاه دوم دارند -حداقل در نامه آخر- درواقع حتی برای پایگاه اجتماعی خود آنها هم این سوال وجود دارد که مگر می‌شود از دل چنان توصیف تندی چنین تجویز میانه‌ای ارائه کرد؟

درواقع حجاریان و هم‌طیف‌ها درحالی برای جمهوری اسلامی نسخه‌پیچی و تعیین‌تکلیف می‌کنند که تکلیف خودشان هنوز روشن نیست!

اصلاح‌طلبان رادیکال یا همان طیف تحریمی انتخابات مجلس یازدهم از فردای اعلام نتایج انتخابات تلاش کرد مشارکت متفاوت در این انتخابات را حاصل عدم حضور خود بداند، هرچند خود آنها در تحلیل همین رای بعدتر چیزهای دیگری گفتند. مثلا مصطفی تاج‌زاده در مناظره با کرباسچی گفت: «این‌بار نه بالا ما را می‌خواست نه پایین –مردم-». خود آنها خوب می‌دانند حضور یا عدم حضورشان خیلی تاثیری در مشارکت نداشت و سیستم هم به این تحلیل واقف است و حتما این متاع را به قیمت زیادی از آنها نخواهد خرید.

بیشتر بخوانید:

چرا حجاریان دوباره از بازگشت به قدرت گفت؟

***

ایران قحطی سیاستمدار دارد

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر از من پرسیده شود که در ایران کنونی به چه تخصصی بیش از همه نیازمندیم که در وجود آن به ‌شدت فقیر هستیم خیلی سریع خواهم گفت به سیاستمدار. در واقع مشکل اصلی و مادر مشکلات کشور، سیاست است. درست است که مردم با مشکلات و مسائل اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان هستند ولی ریشه همه این مسائل و مشکلات در ضعف و نارسایی‌های سیاسی است زیرا که سیاست و سیاستمدار باید این مسائل را شناخته و آنها را حل کند. اگر سیاستمداران کاربلد نباشند، چه کسی آن را انجام خواهد داد؟

 واقعیت این است که سیاست اگرچه میدانی گسترده و فراگیر به گستره ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و شاید هیچ حوزه‌ای تا این حد گستردگی و فراگیری نداشته باشد ولی از آنجا که این میدان در ایران کنونی محلی برای انجام بازی بی‌قاعده و فاقد استانداردهای لازم است هر کسی که فیلش یاد هندوستان کند به مبتذل‌ترین شکل ممکن وارد این میدان شده و به بازیگری مشغول می‌شود. هر کسی که درست یا نادرست فکر می‌کند آدم خوبیه و انگیزه خیرخواهانه‌ای دارد، خیال می‌کند حتما سیاستمدار خوبی هم هست. ولی اگر میان فوتبالیست خوب یا آهنگر خوب یا... خوب بودن با انسان خوب بودن تلازم پیدا کردید، اینجا هم می‌توانید ملازمه برقرار کنید.

تقریبا می‌توان گفت کمتر هفته‌ای است که یک یا دو جمله ارزشمند و قابل فهم و قابل اعتنا از سیاست‌ورزان کشور بشنویم. ولی تا دل‌تان بخواهد هر روز از یمین و یسار حرف‌های بی‌ربط و بی‌محتوا و متناقض و صد من یک غاز زده می‌شود. حرف‌هایی که عموما از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی و حتی بی‌مسوولیتی مفرط زده می‌شود و بیشتر از طرف مشاوران کم‌مایه و سطحی به این سیاستمداران خورانده می‌شود.

***

گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی محمدجوادظریف در انتخابات

شرق نوشت: این ‌روزها صحبت از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری داغ است و برخی بالقوه و در حد سخن باقی خواهند ماند و برخی هم در حال حذف‌شدن از این کارزار هستند؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها در حال جان‌گرفتن هستند که تا چندی‌پیش بعید به نظر می‌رسیدند؛ از‌جمله محمدجواد ظریف، مرد شماره یک دیپلماسی ایران که حتی با همه عملکرد منفی دولت در سه سال اخیر، همچنان چهره‌ای محبوب و به‌ دور از حاشیه برای مردم است... حدس و گمان مبتنی بر آن است که او در عین حال که رسما در جریان اصلاحات تعریف نمی‌شود، وجوه مشترک زیادی با این جریان دارد و ممکن است اصلاح‌طلبان بتوانند با او به توافقی نهایی دست یابند.

اصلاح‌طلبان هم افزون بر ازدست‌دادن سرمایه اجتماعی خود، همچنان خطر ردصلاحیت نیروهای شاخص خود را احساس می‌کنند؛ بنابراین شاید برایشان مناسب باشد از فردی حمایت کنند که علاوه بر آنکه خودش دارای سبد رأی بالایی است، احتمال تأیید صلاحیتش به‌مراتب بیشتر از اصلاح‌طلبانی است که حتی در انتخابات مجلس نیز تأیید صلاحیت نشدند...

به‌طور قطع محمدجواد ظریف همچنان یک احتمال بسیار قوی برای انتخابات 1400 است و می‌تواند روحی تازه بر کالبد فرسوده اصلاح‌طلبان بدمد و منتفی‌دانستن حضور او به دلیل عدم تمایل شخصی، کمی دور از ذهن است. 

نامه نيوز نوشت: محمدجواد ظریف بار‌ها اعلام کرده که قصد کاندیداتوری ندارد و ترجیح می‌دهد که در حوزه تخصصی خود یعنی سیاست خارجه فعالیت کند، اما اصلاح طلبان اصرار دارند که او را یک کاندیدای جدی به حساب آورند. بر اساس شنیده‌ها در جلسات اصلاح‌طلبانه که بعضا در سطحی بالاتر از شورای عالی سیاست گذاری برگزاری می‌شود، ظریف یک گزینه جدی و مورد قبول است. فعالان سیاسی اصلاح طلب با در نظر داشتن نقاط قوت او مایل به استفاده از این مهره در انتخابات آتی هستند و به اقبال مردم از وی دل بسته‌اند.

شهربانو امانی، عضو حزب كارگزاران مي گويد: کارنامه ظریف قطعا از سایز گزینه‌های غیرحزبی و غیرگفتمانی درخشان‌تر است. ظریف به طور قطع از لاریجانی مورد قبول‌تر و رآی‌ورتر است.

***

قطعا اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي نامزدي شناسنامه‌دار خواهند داشت

اسماعیل گرامی‌مقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان ملي نوشت: اساسا از دوره‌هاي قبل با توجه به تجربه‌هايي که جريان اصلاحات و اصلاح‌طلبان کسب کردند مي‌توان دريافت که بايد در انتخابات‌هاي پيش رو با رويکرد و شناسنامه اصيل اصلاح‌طلبانه وارد شوند، اما براي پيش‌بيني دقيق بايد صبر کنيم تا دقيقه 90 انتخابات فرا برسد چرا که هم مردم ايران از اين نظر قابل پيش‌بيني نيستند و هم همانطور که سياسيون و صاحب‌نظران هم اشاره کرده بودند بايد صبر کنيم تا مشخص شود رويکرد انتخاباتي در سال 1400 به چه شکلي خواهد بود و در رابطه با اصلاح‌طلبان چه سياست‌هايي به کار گرفته مي‌شود اما مي‌توان اميدوار بود که قطعا اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي نامزدي شناسنامه‌دار خواهند داشت.