۱۰ روش برای افزایش نرخ تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی

گزارش بازرگانی،   3990525124

شماهم قطعا برای افزایش فروش به دنبال راهکارهایی برای تعامل بیشتر با مخاطبان خود هستید، سئوی سایت خود را بهبود می بخشید و یا در شبکه های اجتماعی، بیشتر فعالیت می کنید. با اینکه شبکه‌های اجتماعی با سرعت زیادی در حال تغییر هستند اما برخی قوانین اساسی آنها همچنان ثابت هستند. به عنوان مثال نرخ تعامل ارگانیک کاربران و ارتباط شما با مخاطبین خود همچنان از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر قصد دارید در شبکه‌های اجتماعی موفق باشید باید به کمک این شبکه‌ها جامعه‌ای از مخاطبین خود ایجاد کرده و به آنها خدمات و ارزش‌هایی را منتقل کنید و همچنین نرخ تعامل آنها را افزایش دهید. در این مقاله به ۱۰ روش برای افزایش نرخ تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

 

۱. ایجاد گروه در شبکه‌های اجتماعی

در برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تلگرام و... می‌توانید گروهی از مخاطبین را تشکیل دهید. مخاطبین شما در این گروه‌ها می‌توانند نظرات و سوالات خود را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر به گفتگو بپردازند و این اتفاقات همگی ذیل برند شما اتفاق می‌افتد. این گروه‌ها به خوبی نرخ تعامل کاربران را افزایش می‌دهند و باعث رشد برند شما خواهند شد.

۲. استفاده از بازی‌ها و هدیه دادن

استفاده از محتوایی که تعامل کاربران را برانگیزد باعث می‌شود تا آنها زمان بیشتری را در صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی سپری کنند و همچنین احتمال اینکه محتوای شما را به اشتراک بگذارند بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب افراد جدیدی نیز از مطالب شما دیدن می‌کنند که ممکن است به مشتری شما تبدیل شوند. در همین راستا استفاده از بازی‌ها و مسابقات می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد. می‌توانید به مخاطبینی که در بازی‌ها یا مسابقات شما نیز شرکت می‌کنند نیز هدیه بدهید. مواردی از این دست از آنجا که مخاطبین را سرگرم می‌کنند می‌توانند بسیار مورد استقبال واقع شوند.

در سایت خود نیز می‌توانید از این قبیل بازی‌های استفاده کنید. مثلا اسپین‌ها (دایره‌های شانس که با فشار دادن آن یک هدیه به صورت اتفاقی به شما نشان داده می‌شود) بسیار مورد استقبال مخاطبین هستند.

بیشتر بخوانیم: برای ثبت شرکت در تهران چه مراحل و شرایطی لازم است؟

۳. ویدئوهای چالشی ایجاد کنید

حتما در مورد چالش‌ها در فضای مجازی شنیده‌اید و نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید. مثلا چالش سطل آب یخ که بسیار مشهور است. این چالش‌ها باید طوری باشند که به سرعت و راحتی در منزل قابل انجام باشند و معمولا با یک موسیقی، عبارت و یا هشتگ خاص نیز همراه هستند. این چالش‌ها قابلیت این را دارند که به تعداد بسیار زیادی همه‌گیر شوند و حتی از شبکه‌های اجتماعی نیز فراتر روند و برند شما را به دیگران معرفی کنند. کافیست شما هم یک ایده سرگرم‌کننده پیدا کنید. فقط در نظر داشته باشید این ایده نباید برای انجام خیلی دشوار باشد و یا زمان زیادی برای انجام نیاز داشته باشد. همچنین از تقلید از ایده دیگران نیز به شدت پرهیز کنید.

۴. استفاده از فایل gif در توییتر

برخلاف تصور برخی از بازاریابان، تویتر هنوز یک کانال عالی برای ارائه خدمات به مشتریان، گرفتن نظرات آنها و ایجاد بحث و گفتگو بین آنهاست.

می‌توانید برای ایجاد توجه کاربران از یک فایل gif در توییتر استفاده کنید و با پرسیدن یک سوال آنها را وادار کنید که با ارسال یک gif به سوال شما پاسخ دهند. این مورد به خصوص برای برندهای ورزشی بسیار کاربرد دارد. علت استقبال از این مورد این است که مردم به راحتی می‌توانند در این اقدام شریک شوند.

استفاده از المان بصری در این روش از عوامل دیگری است که باعث می‌شود مردم از آن استقبال کنند.

۵. از کاربران بخواهید مطالب مرتبط با برند شما را با یک هشتگ خاص منتشر کنند

در این حالت باید یک هشتگ که نشانگر برند شما نیز هست ایجاد کنید. سپس از کاربران می‌خواهید که تجربه استفاده از محصول یا خدمات شما را با هشتگی که ایجاد کرده‌اید منتشر کنند. با این کار به نوعی از تبلیغات رایگان استفاده می‌کنید و نوعی تایید اجتماعی را نیز به دست خواهید آورد. در تصویر زیر نمونه‌ای از این روش را با هم مشاهده می‌کنیم.

برای اینکه مردم را تشویق کنید که این کار را برای شما انجام دهند می‌توانید به آنها پاداش دهید. کمترین کار این است که تصویر پست آنها، که با هشتگ شما منتشر شده است را در صفحه خود منتشر کنید. با این کار نشان می‌دهید که متوجه شده‌اید آن شخص هشتگ شما را منتشر کرده و از آنها بدین ترتیب تشکر می‌کنید.

همچنین از طریق این هشتگ می‌توانید یک جامعه از کاربران خود ایجاد کنید. زیرا هم شما و هم کاربران می‌توانید از طریق این هشتگ به افراد دیگر نیز که آن را منتشر کرده‌اند دسترسی داشته باشید.

بیشتر بدانیم: راهنمای جامع مراحل ثبت نام تجاری برای ایجاد کسب و کار جدید

۶. رویدادهای آنلاین برگزار کنید

شما نیز می‌توانید از وبینارها و یا لایو استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از لایو اینستاگرام استفاده کنید و کاربران نیز قادر خواهند بود همزمان نظرات خود را ارسال کنند. اکنون با توجه به محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا بسیاری از برندها به فعالیت‌های مجازی روی آورده‌اند. اما یادتان باشد وقتی شرایط به حالت عادی بازگشت هم باید رویدادهای آنلاین داشته باشید. به این دلیل که برخی همچنان به علت فاصله محل سکونت و یا محدودیت‌های دیگر قادر نخواهند بود به صورت مستقیم به شما دسترسی مستقیم داشته باشند.

۷. همکاری با افراد دیگر

وقتی بحث همکاری با افراد دیگر در بازاریابی مطرح می‌شود، اغلب استفاده اینفلوئنسرها به ذهن می‌رسد. اما همیشه راه‌های ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تری نیز در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. می‌توانید تعداد محدودی از مشتریان خود را انتخاب کنید و از آنها بخواهید مثلا برای یک روز برای شما کار تولید محتوا انجام دهند.

هرچه افرادی که انتخاب می‌کنید، خودشان مخاطبین و یا فالورهای بیشتری داشته باشند شما نیز بیشتر به هدف نزدیک خواهید شد. استفاده از چهره‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای مخاطبین جذاب باشد. همچنین می توانید از  شرکت هایی که سفارش سئو سایت و شبکه های اجتماعی را قبول می کنند کمک  بگیرید.

۸. استفاده از واقعیت افزوده

این روزها تکنولوژی واقعیت افزوده به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است. شاید بی آنکه بدانید به دفعات از این تکنولوژی استفاده کرده باشید. به عنوان مثال اگر از افکت‌های مربوط به اینستاگرام یا اسنپ چت استفاده می‌کنید در حال به کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده هستید.

با توجه به اینکه افراد می‌توانند افکت‌ها مربوط به خود را طراحی کنند، شما نیز می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. با ساختن افکت مرتبط با برند خود و به اشتراک‌گذاری آن با کاربران می‌توانید آنها را به استفاده از آن تشویق کنید. کاربران شبکه‌های اجتماعی از به کار بردن این افکت‌ها لذت می‌برند.

۹. استفاده از مطالب شبکه‌های اجتماعی دیگر

یکی از مزایای شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید مطالب شبکه‌های اجتماعی دیگر و یا لینک مطالب وب‌سایت‌ها را در آن منتشر کنید. مثلا برخی از توییت خود اسکرین‌شات گرفته و در اینستاگرام منتشر می‌کنند. یا لینک یک مطلب را در توییت خود منتشر می‌کنند. تنها مشکل این کار این است که معمولا اینگونه پست‌ها ظاهر مناسبی ندارند.

برای رفع این مشکل می‌توانید از ابزارهایی مانند Buffer استفاده کنید. لینک هر مطلب یا توییتی را که مایل به انتشار آن هستید در این ابزار قرار دهید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد که برای مطلب خود، پس‌ زمینه قرار دهید و ابعاد آن را تنظیم کنید و...بدین ترتیب پست شما ظاهر زیباتری خواهد داشت.

بدین‌ترتیب می‌توانید با ظاهری زیبا نظرات کاربران، اخبار و دیگر مطالب را منتشر کنید.

۱۰. به آینده نگاه کنید

شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش امکانات خود هستند و اغلب سعی دارند که نیازهای بیشتری از کاربران خود را پوشش دهند. به عنوان مثال فیس‌بوک و اینستاگرام قابلیت خرید و اتصال به فروشگاه اینترنتی را فراهم کرده‌اند. سعی کنید با توجه به این امکانات ایده‌های جدیدی برای افزایش نرخ تعامل کاربران ایجاد کنید.