ساخت برخی از تجهیزات آتش نشانی در کشور

گروه اجتماعی الف،   3990525082

شهردار تهران گفت: برخی از تجهیزات آتش نشانی که امروز از آن رونمایی شد، در داخل کشور ساخته شده اند و برخی دیگر نیز خریداری شده است.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه ۱۳۲ آتش نشانی شهر تهران گفت: سازمان آتش نشانی شهر تهران قابل مقایسه با قبل از حادثه پلاسکو نیست، تجهیزات آنها کامل شده و البته نقش آموزش را نیز نباید از یاد برد. 

شهردار تهران در ادامه گفت: در تاریخچه سازمان آتش نشانی مطمئنا پلاسکو یک نقطه عطف است شرایط سازمان و آمادگی آن با قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست. اگر این اتفاقات بیفتد و شرایط قبل و بعد مساوی باشد بزرگترین خسارت را دیده ایم.

به گفته حناچی، حادثه سینا اطهر هم همین طور است و اگر درس نگیریم همه خسارت است. باید از این حوادث درس بگیریم و روش هایمان را اصلاح کنیم. درخواست کرده ام که در حادثه سینا اطهر گزارش جمع بندی شده این موضوع را بدهند تا به صورت آیین نامه اصلاحی به مجلس داده شود.

او تاکید کرد که استفاده از ساختمانهای مسکونی برای کاربری های دیگر صحیح نیست و گفت: طبیعتا این نوع استفاده از ساختمان ها در شرایط بهره برداری وضعیتی را به وجود آورده که کسی نتواند از آن دفاع کند. در پلاسکو و سینا اطهر یکی از دلایل حادثه، استفاده نادرست از ساختمان بوده است.

شهردار تهران با اشاره به همکاری شورای شهر تهران برای توسعه سازمان آتش نشانی گفت: خوشبختانه در این دوره از شورای شهر، درصدی از درآمد شهرداری برای توسعه آتش نشانی اختصاص یافته و برای مردم قبض هایی برای همین منظور ارسال شده، چون  هرچقدر آتش نشانان ما مجهزتر، آموزش دیده تر و آماده تر باشند، احتمال خطر نیز کمتر است.

حناچی گفت: ایمنی یک فرآیند است که از طراحی و مقررات ملی ساختمان آغاز می شود و به رعایت ضوابط ایمنی از سوی استفاده کننده هم ختم می شود، گرچه ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت وجود دارد؛ اما درجه ناایمنی این ساختمان ها متفاوت است، برخی از آنها ساختمانهای بلندمرتبه ای هستند که با طرح ویژه تحت عنوان ۹۹۹ توسط آتش نشانی پیگیری می شوند و اغلب ساختمان هایی را شامل می شوند که قبل از اجباری شدن مقررات ملی کشور ساخته شده اند.در قدم اول ساکنان باید بدانند این ساختمان ها نا ایمن است و بدانند برای این ناایمنی چه کاری باید انجام بدهند.

شهردار تهران  با اشاره به اینکه در  آخرین استخدام حدود ۲۰۰ نفر جذب سازمان آتش نشانی شهر تهران شده اند، گفت: چون آتش نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می شود، سال های خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است و به طور مرتب این ورودی را در آتش نشانی باید داشته باشیم تا نیروهای جدید وارد شوند و آموزش ببینند.

او همچنین به آموزش تعداد معدودی از آتش نشان زن اشاره کرد که مجوز استخدام آنها در دست پیگیری است.

همچنین شهردار تهران درباره نگرانی هایی که درباره نا ایمن بودن فضاهای شهری با کشته شدن یک پسر نوجوان در پارک لاله مطرح شده است، این مساله را مربوط به رعایت مقررات مربوط HSE دانست و گفت: این موضوع در همه فضاهای عمومی موضوعیت دارد و پارک ها و فضاهای عمومی دائما باید کنترل شود.

نیروهای آتش نشان باید ۷۰۰۰ نفر شوند

همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز  در حاشیه این مراسم گفت: در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی با حدود ۵۰۰۰ نفر آتش نشان در تهران هست که باید این اعداد به ۱۵۰ ایستگاه و ۷۰۰۰ نفر نیرو برسد. آتش نشانی که از سازمان های شهرداری محسوب می شود برای جذب نیرو ابتدا مجبور شد تا ثابت کند نیروهایش زیاد نیست و به تازگی اجازه جذب ۲۰۰ نیروی دیگر را هم گرفته است.

بر اساس گزارش سایت پلیس، هاشمی افزود: از نظر تأمین تجهیزات آتش نشانی کارهای زیادی باید انجام شود و به همین دلیل در زمانی که هنوز ارز گران نشده بود تعداد زیادی از تجهیزات مورد نیاز را خریداری کردیم.