فاجعه دیپلماتیک برای آمریکا

گروه جهان الف،   3990525051 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه خبری الجزیره به نقل از عضو ارشد اندیشکده کارنگی رای قاطع شورای امنیت سازمان ملل متحد را در مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا یک فاجعه دیپلماتیک برای آمریکا خواند.

فاجعه دیپلماتیک برای آمریکا

به گزارش الف، پایگاه خبری الجزیره به موضوع شکست قطعنامه آمریکایی در شورای امنیت سازمان ملل پرداخته است. قطعنامه ای که هدف آن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود.

به گفته رسانه‌ها این قطعنامه که مایک پمپئو نقش موثری در تهیه و ارایه آن داشت با علم به مخالفت اعضای شورا تعدیل هم شده بود اما با این حال قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ۲رای موافق، ۲رای مخالف و ۱۱رای ممتنع رد شد. چیزی که ظاهرا آمریکایی ها انتظار آن را نداشتند.

« شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل قاطعانه ای، قطعنامه پیشنهادی دولت آمریکا مبنی بر تمدید نامحدود تحریم های تسلیحاتی ایران را رد کرد. این مساله در شرایطی اتفاق می افتد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه خواستار برگزاری یک نشست بین المللی از رهبران جهان شده تا از هرگونه تنش زایی بیشتر دولت آمریکا در مورد ایران و تلاش آن جهت بازگرداندن کلیه تحریم های سازمان ملل متحد بر علیه تهران، جلوگیری شود. 

در جریان رای گیری روز جمعه در شورای امنیت، فقط "جمهوری دومنیکن" از طرح آمریکا مبنی بر تمدید نامحدود تحریم های تسلیحاتی ایران استقبال کرد و این مساله نشان داد که موضع آمریکا در بحث تصویب قطعنامه علیه ایران، به مراتب ضعیف تر از کسب 9 رای موافق اعضای شورای امنیت جهت تصویب این قطعنامه است. 

11 عضو شورای امنیت از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس، به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع دادند. چین و روسیه نیز با غیرقانونی خواندن تلاش آمریکا جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، به قطعنامه پیشنهادی آن رای منفی دادند. "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا پس از شکست کشورش در تصویب قطعنامه ضدایرانی خود در بیانیه ای گفت: "شکست شورای امنیت در دفاع قاطعانه از صلح و امنیت بین المللی، به هیچ عنوان قابل قبول نیست". 

مایک پمپئو در اظهاراتی عجیب مدعی شد: "اسرائیل و شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس که از حامیان تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران هستند به خوبی میدانند که اگر این تحریم ها لغو شوند، ایران با قدرت بیشتری به نقض صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی می پردازد. این در حالی است که شورای امنیت کاملا به این مساله بی توجهی کرده است". 

"ژانگ جون" سفیر چین در سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفته است: "نتیجه رای گیری در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران، بار دیگر نشان داد که یکجانبه گرایی در عرصه معادلات بین المللی هیچ حمایتی را به خود جلب نمی کند و سیاست های قلدرمابانه آمریکا، قطعا محکوم به شکست هستند". 

واشنگتن روز قبل از جلسه رای گیری اعضای شورای امنیت در مورد قطعنامه پیشنهادی این کشور جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، سندی را در میان اعضا توزیع کرده و به آن ها توضیح داده که چرا آمریکا هنوز یکی از مشارکت کنندگان توافق هسته ای ایران موسوم به برجام است و با توجه به این موقعیت خود می تواند کلیه تحریم های ضدایرانی را بار دیگر بر علیه این کشور برقرار سازد. استدلالی که به نظر می رسد با بی تفاوتی کشورهای عضو مواجه شده است. 

"کلی کرفت" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای پس از ناکامی آمریکا در شروای امنیت اعلام کرد: "واشنگتن کاملا حق دارد تا مکانیسم بازگرداندن تحریم و فشارها بر علیه ایران را بار دیگر فعال سازد". وی افزود: "در روزهای آتی، آمریکا اقداماتی را در همین چهارچوب عملیاتی خواهد کرد تا مانع از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران شود". 

*خود مقام های آمریکایی هم می دانستند در شورای امنیت شکست می‌خورند !

خبرنگار الجزیره در نیویورک در گزارش خود در مورد نتیجه رای گیری در شورای امنیت در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت: "شکست آمریکا علیه ایران، مساله شگفت انگیزی نبود. آنچه بیش از همه مایه تعجب و شگفتی است این نکته می باشد که آمریکا به هیچ عنوان، انتظار یک شکست سنگینی را نداشت. اینطور به نظر می رسد که اعضای شورای امنیت ضمن مخالفت با تفسیر آمریکا که معتقد است حتی با خروج از برجام، هنوز عضو مشارکت کننده در آن است و می تواند با استناد به این مساله بر علیه ایران اقدام کند، بر این باورند که اساسا آمریکا با خروجِ دو سال پیش خود از توافق هسته ای ایران، از حقی که در چهارچوب این توافق داشته نیز صرف نظر کرده است. این دیدگاهی است که به طور خاص چین و روسیه دارند و به نظر می رسد دیگر اعضای شورای امنیت نیز همین دیدگاه را دارند". 

در این راستا، "مجید تخت روانچی" نماینده ایران در سازمان ملل متحد، به آمریکا در مورد هرگونه تلاش مجدد جهت اعمال تحریم بر علیه ایران هشدار داده است. تخت روانچی گفته است: "تحمیل هرگونه تحریم و محدودیت به ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، با واکنش سخت ایران رو به رو خواهد شد و اعضای این شورا باید بدانند که گزینه های ایران در این رابطه، محدود نیستند". 

در این راستا، "جَرِت بلانک" عضو ارشد اندیشکده کارنگی به الجزیره گفته است که ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه پیشنهادی خود جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، یک "فاجعه دیپلماتیک" برای این کشور است. وی افزوده: "ناکامی آمریکا نشان داد که رئیس جمهور ترامپ و تیم وی، فقط در راهبردهای خود نسبت به ایران بد نیستند، آن ها در تاکتیک های اتخاذی خود علیه این کشور نیز کاملا ضعیف هستند. این کاملا عجیب و غیرقابل قبول است که آمریکا نتوانسته در قطعنامه خود بر علیه ایران، موافقت بیش از یک کشور را کسب کند". 

با این همه، برخی منابع خبری گزارش داده اند که حتی خود مقام های آمریکایی نیز می دانسته اند که اقدام آن ها علیه ایران، با اقبال چندانی از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رو به رو نخواهد شد. 

در جریان رای گیری قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران، روسیه اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور خواستار برگزاری نشستی با حضور رهبران پنج قدرت برتر جهان به همراه ایران و آلمان، جهت مقابله با هرگونه تشدید احتمالی تنش ها میان ایران و آمریکا در زمینه اقدام واشنگتن جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شده است. پوتین از تمامی طرف ها مخصوصا آمریکا خواسته تا از دامن زدن به تنش ها، جدا خودداری کنند. پوتین هشدار داده که عدم گفتگو در مورد این مساله، فقط و فقط به تنش و بحران بیشتر منجر خواهد شد. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از این پیشنهاد استقابل کرده با این حال، کاخ سفید تاکنون موضع گیری خاصی در این رابطه انجام نداده است. »