رقص شادی حاکمان عربی با صهیونیست‌ها/ پاسخ افکار عمومی ملت‌های عرب چه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3990525045 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 علت طولانی شدن زمان رونمایی رسمی از عادی‌سازی روابط اعراب با اشغالگران ترس رژیم‌های عربی از فشار افکار عمومی و دولت‌های حامی مسئله فلسطین در منطقه بوده است.

رقص شادی حاکمان عربی با صهیونیست‌ها/ پاسخ افکار عمومی ملت‌های عرب چه خواهد بود؟

به گزارش الف٬ روز پنجشنبه ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ ( ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ) به سرعت خبری در رسانه‌‌های عبری و عربی منتشر شد و سپس در سایر رسانه‌ها بازتاب یافت که یادآور معاهده شوم «کمپ دیوید» میان مصر و رژیم اشغالگر صهیونیستی بود. در این روز ننگین برای همه اعراب و جهان اسلام٬ دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که رسما توافقی میان محمد بن زاید٬ ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل برای عادی‌سازی کامل روابط صورت گرفته است. ترامپ همچنین از یک توافق صلح تاریخی بین رژیم اسرائیل و امارات سخن گفت.

مقامات ارشد آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافقات لازم برای عادی‌سازی کامل روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات صورت گرفته است و ظرف چند هفته آینده هیئت‌هایی از امارات و رژیم صهیونیستی برای امضای توافقنامه‌های دوجانبه در خصوص سرمایه‌گذاری،‌ گردشگری، پروازهای مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، سلامت، فرهنگ، محیط زیست، راه‌اندازی سفارتخانه و سایر مسائل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

خبر شرم‌آور عادی‌سازی رسمی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی٬ هرچند برای همه مسلمانان و جهان عرب٬ تلخ بود؛ اما کمتر کسی از شنیدن آن شوکه شد. علت امر آن است که مقدمات این اتفاق از سال‌ها قبل فراهم شده و به ویژه در ماه‌های اخیر به شکل علنی و رسمی نمود یافته بود. همانطور که مدت زیادی از پرواز هواپیماهای امارات به فرودگاه تل‌‌آویو و مقاله «یوسف العتیبه» سفیر امارات در ایالات متحده در راستای سازش با صهیونیست‌ها نمی‌گذرد.

بخش از شاخص‌های عادی سازی ابوظبی با صهیونیست‌ها در دوره اخیر نیز به شکل زیر است:

-روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم٬ گزارش داد که نتانیاهو در خلال دو سال گذشته حداقل ۲ بار به صروت محرمانه به امارات سفر کرده است.

-در سال ۲۰۱۵ رسانه‌ها از دیدار «محمد دحلان» مشاور امنیتی وزیر خارجه امارات که فلسطینی‌ها وی را خادم اسرائیل می‌دانند٬ با «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی در پاریس خبر دادند.

-در سپتامبر ۲۰۱۶ ارتش امارات در مانورهای نظامی مشترک با  با نیروی هوایی پاکستان و اسپانیا و  رژیم صهیونیستی در ایالت نوادا آمریکا مشارکت داشت و این اتفاق در مارس ۲۰۱۷ نیز تکرار شد.

-روزنامه صهیونیستی هآرتص گزارش داد که در جولای ۲۰۱۷ نتانیاهو با عبدالله بن زاید٬ وزیر خارجه امارت در نیویورک دیدار کرده است.

- در اکتبر ۲۰۱۸ دولت امارات به ورزشکاران اسرائیلی اجازه شرکت در مسابقات قهرمانی جودو در ابوظبی و برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی را داد.

مری رگیو، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم اسرائیل برای پیگیری این مسابقات به ابوظبی رفت و حین شنیدن سرود اسرائیل در حین توزیع مدال‌ها اشک شوق ریخت.

-۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ ایوب قرا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی در نشست ارتباطات که در دوبی برگزار شد شرکت و سخنرانی کرد.

-جولای ۲۰۱۹ یسرائیل کاتس، وزیر خارجه سابق اسرائیل برای شرکت در نشست آب و هوا با نظارت سازمان ملل به ابوظبی رفت.

- ۲۰ آگوست ۲۰۱۹ روزنامه  صهیونیستی هاآرتص نوشت که اسرائیل و ابوظبی قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار با هدف مجهز کردن به ابزارهای جاسوسی مدرن از جمله پهپادهای جاسوسی امضا کرده‌اند.

- ۶ ژوئن ۲۰۲۰ در راستای ثمره نزدیکی مناسبات میان امارات و رژیم  صهیونیستی حدود ۳۰۰۰ یهودی از کشورهای مختلف در امارات حساب رسمی برای اقلیت یهود در توییتر ایجاد کردند که مه گذشته این حساب افتتاح شد.

اما پس از اعلام خبر آغاز رسمی عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو یک منبع صهیونیست گفت انتظار می‌رود که بحرین نیز روند عادی سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را در پیش گیرد. خبرگزاری رسمی عمان نیز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که عمان تصمیم امارات برای عادی سازی روابط با اسرائیل را تایید می‌کند. جایگاه مصر نیز که آغازگر عادی‌سازی روابط با اشغالگران در دنیای عرب و اسلام بود٬ در این دومینو مشخص است.

اما بعد از اعلام حمایت این کشورها از ابوظبی در این زمینه٬ گمانه زنی‌هایی درباره پیوستن زودهنگام عربستان به قطار عادی‌سازی رسمی با صهیونیست‌ها مطرح شد. البته عربستان نیز همچون امارات از سالها قبل عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را آغاز کرده؛ اما هنوز به شکل رسمی از آن رونمایی نکرده است.

یک روز بعد از اعلام توافق امارات و اسرائیل٬ یک شاهزاده سعودی که خواست نامش فاش نشود در واکنش به این اتفاق گفت:«توافق امارات و اسرائیل را تبریک می‌گویم. امیدوارم این اتفاق به زودی در عربستان سعودی نیز رخ دهد٬ به علت جایگاه عربستان سعودی در جهان عرب و اسلام این مسئله کمی حساس است؛ اما امارات صدای ما درباره اسرائیل است».

در همین راستا روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به نقل از ««حاییم سابان» تاجر صهیونیست گزارش داده بود که ولی‌عهد سعودی در مراسمی به  حاییم گفته که علت اصلی عدم عادی‌سازی علنی روابط ریاض-تل‌آویو، ترس از ایران و قطر است.

شب گذشته نیز «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ اعلام کرد که تحقق مسئله عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، حتمی است. وی روز پنجشنبه نیز ساعاتی پس از انتشار بیانیه توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه مدعی شد که با چندین کشور دیگر در خصوص عادی‌سازی روابطشان با این رژیم گفتگوهایی صورت گرفته است.

سازوکار حامیان مسئله فلسطین برای متوقف کردن دومینوی عادی‌سازی با اشغالگران

همه این ها نشان می‌دهد که اگر اقدام قاطعی در برابر این گستاخی‌ها انجام نشود٬ با موج بزرگی از عادی‌سازی با اشغالگران در جهان اسلام و عرب مواجه خواهیم بود. اگر امارات تاکنون برای رونمایی رسمی از روابط خود با اسرائیل منتظر مانده بود و اگر عربستان تا این زمان جرات رسمی کردن مناسباتش با صهیونیست‌ها را نداشته هیچ ارتباطی به بحث ایدئولوژیک اسلامی آنها نداشته و «مسئله فلسطین» نیز از کمترین اهمیتی برای آنها برخوردار نیست. بلکه علت این امر فشار افکار عمومی مسلمانان و اعراب و دولت‌های حامی مسئله و حقوق فلسطینیان بوده است.

بنابراین برای متوقف کردن دومینوی عادی‌سازی روابط اعراب با اشغالگران اقدامی قاطع از جانب ملت‌ها و دولت‌های حامی مسئله فلسطین نیاز است و افکار عمومی اسلامی و عربی هرگز نباید اجازه عادی شدن چنین مناسبات ننگینی را بدهند. جمهوری اسلامی ایران نیز باید در این مرحله حساس مدیریت خود را نشان داده و از ادامه این روند جلوگیری کند.