حاشیه‌های جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی

گروه سیاسی الف،   3990522078 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت مخالفت کرد.

حاشیه‌های جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی

به گزارش ایسنا، جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، صبح امروز در مجلس برگزار شد آن هم در شرایطی که پیش‌بینی‌ها حاکی از وضعیت نه چندان بد وزیر پیشنهادی در مجلس بود و به نظر می‌رسید او با رأی حداقلی می‌تواند به کرسی وزارت دست پیدا کند.

از چند روز گذشته اعلام شده بود که رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت حضور نمی‌یابد بر همین اساس اسحاق جهانگیری به همراه وزیر پیشنهادی صنعت و امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافتند.

در این جلسه محسن زنگنه، حسینعلی حاجی دلیگانی، علی‌اصغر عنابستانی و عباس گودرزی به عنوان مخالف و سیدسلمان ذاکر،‌ علی بابایی کارنامی، محمد خدابخشی و سیداحمد رسولی‌نژاد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی کردند. عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد موضوعی بود که در نطق نمایندگان مخالف مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین جمعی از نمایندگان در جریان استماع سخنان مخالفان مدرس خیابانی «احسنت احسنت» می‌گفتند.

۱۵ ماه مسئولیت مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت در این وزارتخانه نیز از دیگر موضوعاتی بود که مورد اشاره مخالفان قرار داشت. آن‌ها معتقد بودند او فرصت لازم را داشته و اقدام خاصی انجام نداده است.

وزیر پیشنهادی نیز به مدت نیم ساعت از خود دفاع کرد و با توجه به آنکه آیین‌نامه فرصت یک ساعته برای دفاع رئیس جمهور پیش‌بینی کرده بود و او در جلسه حضور نداشت فرصتی برای دفاع معاون اول رئیس جمهور وجود نداشت. بنابراین معاون اول رئیس جمهور به همراه معاون پارلمانی و وزیر پیشنهادی با آغاز رأی‌گیری جلسه علنی مجلس را ترک کردند.

پیش از آغاز رأی‌گیری در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه تذکری درمورد عدم حضور رئیس جمهور داد که به نظر می‌رسد توانست تا حدودی بر فضای جلسه رأی اعتماد تأثیر بگذارد.

او در این تذکر گفت: چطور گفته می‌شود رئیس جمهور به توصیه ستاد ملی کرونا در مجلس حضور پیدا نکرده در حالی که به یک میلیون دانش‌آموز می‌گوید در کنکور شرکت کنید؟ مگر خون شما رنگین‌تر است؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز تأیید کرد که نامه مکتوبی از دفتر ریاست جمهوری و همچنین امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور دریافت کرده که براساس آن اعلام شده رئیس جمهور برای حضور در مجلس از ستاد ملی کرونا استعلام کرده و آن‌ها حضور ایشان در مجلس را از جهت شرایط کرونایی به مصحلت ندانستند.

به نظر می‌رسد عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد موضوعی بود که توانست در نهایت بر رأی نمایندگان تأثیر بگذارد. آن‌ها با ۱۴۰ رأی مخالف به مدرس خیابانی رأی عدم اعتماد دادند.

با اعلام نتیجه آرا از سوی قالیباف رئیس مجلس، نمایندگان صلوات فرستادند.

حال با توجه به پایان مهلت سرپرستی مدرس خیابانی در وزارت صنعت باید منتظر معرفی وزیر پیشنهادی بعدی و رویکرد مجلس به او بود.