دیپلمات سازمان ملل: قطعنامه ضدایرانی آمریکا شکست می‌خورد

گروه سیاسی الف،   3990522054

مدیر گروه بحران بین‌المللی سازمان ملل پیش‌بینی کرد قطعنامه ضدایرانی آمریکا با وجود اعمال اصلاحات جدید، در شورای امنیت با شکست مواجه می‌شود.

دیپلمات سازمان ملل: قطعنامه ضدایرانی آمریکا شکست می‌خورد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، برغم انجام اصلاحاتی در پیش نویس قطعنامه آمریکایی تحریم تسلیحاتی ایران، منابع دیپلماتیک از شکست این قطعنامه در کسب حد نصاب موافق برای تصویب تا روز جمعه می‌گویند.

به نوشته رویترز، اگرچه آمریکا شب گذشته در تلاشی دقیقه نودی به امید جلب آرای موافق، در پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی خود اصلاحاتی صورت داد، همچنان بعید به نظر می‌رسد این قطعنامه در میانه مخالفت‌های روسیه و چین امیدی برای موفقیت داشته باشد.

ریچارد گوون، مدیر گروه بحران بین المللی در سازمان ملل در حساب شخصی خود در توئیتر آورد: اجازه ندهید که مختصر بودن پیش نویس جدید آمریکا شما را فریب دهد. نکته اصلی این است که این (پیش نویس) مجوز تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را می‌دهد. این همان چیزی است که چین و روسیه «دوست ندارند»؛ بنابراین به احتمال فراوان پیش نویس قطعنامه آمریکا تا روز جمعه شکست می‌خورد.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران غربی پیش نویس تازه قطعنامه ضدایرانی آمریکا را پیش نویسی «ماکسیمالیستی» توصیف کرده که دربرگیرنده صفحات بسیار بوده و دیگر کشور‌ها را ملزم می‌کند تا بازرسی در خصوص محموله‌هایی که به یا از ایران می‌آیند صورت دهند.

در این پیش نویس ضرورت تعهدات قانونی کشور‌ها برای جلوگیری از فروش سلاح ایران مستثنی شده است. همچنین بازرسی کشتی‌های حامل کالا‌های ایرانی اجباری نخواهد بود. بر اساس این پیش نویس، شخصیت‌ها و موسسات ایرانی از جمله سپاه پاسداران تحریم نخواهند شد.

این اصلاحات به این خاطر انجام شده است که پیش‌نویس اصلی قطعنامه مورد حمایت کشور‌های عضو شورای امنیت به ویژه اروپایی‌ها واقع نشد.

خبرنگار رویترز اعلام کرد آمریکا در این پیش‌نویس، به زبان ساده از اعضا خواسته تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید کنند. آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس قطعنامه ارائه دهند.