کاهش ۸۰ درصدی درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990520100

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از کاهش ۸۰ درصدی درآمد بیمارستان‌ها در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: کمتر از ۳۰ درصد از مبلغ یک میلیارد یورویی صندوق دخیره ارزی اختصاص پیدا کرده که قرار است با دولت مکاتبه و علت را جویا شویم.

کاهش ۸۰ درصدی درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا 75 تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: بیمارستان‌ها به دلیل شرایط کرونایی مجبور به لغو برخی جراحی‌ها شدند و بخشی از تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد البته بیماران هم به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا برای جراحی‌ها که حتی نیاز هم بود مراجعه نکردند بنابراین درآمد فعلی بیمارستان ها به20 تا 25 درصد رسیده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه کمتر از 30 درصد از یک میلیارد یور صندوق ذخیره ارزی به بیمارستان‌ها پرداخت شده است، افزود: بیمارستان‌ها از نظر اقتصادی با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند و به خوبی نمی‌توانند به تعهدات خود در قبال پرسنل عمل کنند و پرسنلی که از جان خود برای درمان بیماران کرونایی مایه می‌گذارند به شدت نگران هستند.

وی ادامه داد: قرار است با وزارت بهداشت، رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص این مبلغ مکاتبه و علت عدم اختصاص را پیگیری کنیم و مشکلات سد راه را جویا شویم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه اغلب بیمارستان‌ها در حال ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند، گفت: سلامت کادر بهداشتی و درمانی به طور مداوم در معرض خطر است به گونه‌ای که متاسفانه روز عید غدیر 5 نفر از کادر بهداشت و درمان یعنی 4 پزشک و یک پرستار جان خود را از دست دادند.

شهریاری بر ضرورت ارائه مشوق‌هایی به کادر درمان در شرایط فعلی تاکید کرد و یادآور شد: به عنوان مثال اردیبهشت سال گذشته کارانه پرستاران یک و نیم میلیون تومان بوده اما در زمان کرونا به آنها 500 هزار تومان پرداخت شد و این موارد انگیزه‌های خدمت را از بین  برده و کاهش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: پرستاران و پرسنل بیمارستانی فرسوده و خسته هستند و مشوق‌هایی هم برای آنها در نظر گرفته نشده؛ نگران این هستیم که در فصول پاییز و زمستان که آنفلوآنزا به کرونا اضافه می شود چه مشکلاتی را در پیش خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد بکارگیری نیروی تازه نفس در بیمارستان‌ها، گفت: هنوز آزمونی برگزار نشده و برگزاری آزمون و طی مراحل استخدام زمان بر است بنابراین مشخص نیست نیروهای جذب شده چه زمانی شروع به کار کنند و در این رابطه نگرانی جدی وجود دارد ضمن اینکه بسیاری از نیروهایی که قرار است جذب شوند در حال حاضر در بخش‌های کرونایی مشغول هستند و متاسفانه هنوز شاهد اقدام جدی برای جذب نیرو نیستیم.