رضایی: امضاهای استیضاح زنگنه در حال افزایش است/ نوع مدیریت زنگنه به صورتی است که مشکلات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود می‌آورد

گروه اقتصادی الف،   3990520029 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده دشتستان در مجلس با اشاره به استیضاح بیژن زنگنه گفت: امضاهای این استیضاح در حال افزایش است و وزیر نفت باید درباره خام‌فروشی و ضعف در دیپلماسی انرژی پاسخگو باشد.

امضاهای استیضاح زنگنه در حال افزایش است/ نوع مدیریت زنگنه به صورتی است که مشکلات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود می‌آورد

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: هم اکنون در حال جمع آوری امضاهای استیضاح وزیر نفت هستیم که روز به روز در حال افزایش است.

وی در توضیح دلایل استیضاح زنگنه افزود: ما احساس می‌کنیم که وزیر نفت کارایی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این وزارتخانه ندارد و او نمی‌تواند مشکلات ایران در این حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رفع کند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوع مدیریت زنگنه به صورتی است که وقتی بر مسند مدیریتی قرار می‌گیرد مشکلات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود می‌آورد که در طول سال‌های اخیر بر حجم این مشکلات افزوده شده است.

رضایی گفت: بر زمین ماندن و عدم تحقق اسناد کلان نظام در حوزه انرژی مانند سند اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بخشی از این موضوعات است که این وزارتخانه نتوانسته آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ زنگنه نتوانسته است صنعت ملی نفت ایران به خوبی حمایت کند، این در حالی است که ایران در حوزه نفت و گاز در جهان دارای رتبه‌های برتر بوده است.

نماینده دشتستان در مجلس گفت: نفت و گاز در ایران ثروت ملی و فرصت بسیار بزرگی است که بایستی به عنوان یک سرمایه مولد برای افزایش منافع ملی، عزت ملی و تأمین منافع مردم و افزایش رفاه و رضایت مردم به منظور افزایش رشد اقتصادی از آن استفاده کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: جایگاه فعلی ایران در حوزه نفت دنیا برخلاف شعاری است که زنگنه پیش از این در طول سال‌های گذشته عنوان کرده بود و حتی جایگاه دوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ایران اعلام کرده بود ولی هم اکنون در جایگاه پنجم قرار داریم.

وی در مورد محور دیگر استیضاح زنگنه گفت: توسعه ظرفیت پالایشگاه و پتروپالایشگاه مطابق انتظارات نبوده است و متأسفانه زنگنه و تیم مدیریتی وی اعتقاد خاصی به خام‌فروشی دارند. در حالی که خام‌فروشی برای کشور بسیار مضر است و حتی برخلاف سیاست‌های انرژی و اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: زنگنه در طول سال‌های گذشته کاری کرده است که جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل خام‌فروشی نفت از دست داد.

رضایی تصریح کرد: زنگنه نتوانست در طول سال‌های اخیر از فرصت سرمایه ‌گذاری در بخش نفت و گاز استفاده کند که این اقدام یا به دلیل تحریم‌ها بوده یا به دلیل اعتماد بیش از حد به غربی‌ها. ضمن این که متأسفانه او و تیم مدیریتی‌اش به سرمایه گذاران شرقی بی اعتماد بوده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه زنگنه در دوران حضورش در وزارت نفت نتوانست سرمایه گذار قابلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ایران بیاورد. این در حالی است که توتال به عنوان یکی از سرمایه گذارانی که آقای زنگنه بر روی آن برنامه ریزی کرده بود با حجم زیادی از اطلاعات از ایران خارج شد و کاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام نداد.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه ما هم اکنون مشکلات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه فروش نفت و گاز داریم که بخش زیادی از مشکلات مربوط به زنگنه و تیم مدیریتی‌اش است، ضمن این که متأسفانه ما شاهد بی‌تدبیری زیاد این وزارتخانه و عدم شجاعت لازم برای فروش نفت هستیم.

رضایی گفت: زنگنه در پیگیری دیپلماسی انرژی ناتوانی خاصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است و ما شاهد محکومیت ایران در دادگاه‌های بین‌المللی هستیم و خیلی از قراردادها بر روی زمین باقی مانده است که می‌توانم به قرارداد با پاکستان، هند، سوآپ نفت، انتقال گاز به اروپا و یا کرسنت اشاره کنم.

وی افزود: زنگنه و تیم مدیریتی وی در استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه نفت و گاز در حالی که شرکت‌های توانمند زیادی وجود دارند، متبحرند و احساس می‌کنیم که او اعتماد لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نیروهای توانمند داخلی ندارد و همین موضوع منجر به آن شده که پروژه‌های نفت و گاز یا متوقف شده است و یا به شرکت‌های داخلی داده نشده و عملا متضرر شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: حذف کارت سوخت و بازگشت مجدد آن با هزینه کلان یکی دیگر از محورهای استیضاح زنگنه است.

وی افزود: تأخیر در توسعه میدان استراتژیک گازی پارس جنوبی که عملا پایتخت انرژی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود از دیگر محورهای استیضاح زنگنه است. این در حالی است که وزارت نفت در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی وظایفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارند و این وزارتخانه در دوران زنگنه نتوانست پارس جنوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طبق انتظارات و برنامه ریزی‌های گذشته توسعه دهد که نمونه آن عدم بهره‌برداری فاز 14 پارس جنوبی و عدم تکمیل آن است.

رضایی اضافه کرد: عدم احداث مخازن بزرگ نفت و بی‌توجهی این وزارتخانه نسبت به این مهم از دیگر محورهای استیضاح وزیر نفت است.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس احساس می‌کنند تغییر در راس وزارت نفت به نفع منافع ملی و موجب رضایت بدنه ارزشمند و قوی این وزارتخانه است و به نظر می‌رسد که باید فردی کارآمد، جوان، پرکار، انقلابی و جهادی روی کار آید.

نماینده دشتستان در مجلس در پایان گفت: زنگنه وزیر دوران صلح است نه در دوران جنگ اقتصادی فعلی.