ویروس کرونا و سخن دور از انتظار از کارشناسان ما

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3990520017
ویروس کرونا و سخن دور از انتظار از کارشناسان ما

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:

"شاهد عود مجدد کرونا در بین برخی مبتلایان هستیم. "و " ویروس کرونا جهش پیدا کرده و قدرت سرایت آن حدود ۱۰ برابر شده است."

واقعا جای تاسف است.  وقتی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با درجه فوق تخصص به این راحتی و بدون استناد مانند شبکه‌های اجتماعی غیر علمی نظر می‌دهند دیگر چه توقعی از مسئولان سیاسی داریم؟

امروزه حتی قبل از ساخت دارو یا واکسن، دولت‌ها و مجامع و دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی کشورهای دنیا بدنبال پاسخ به این دو سوال بسیار حیاتی و کلیدی هستند که: آیا ابتلا مجدد یا به قول ایشان عود مجدد به کرونا امکان دارد یا خیر؟ و آیا این ویروس جهش می‌یابد یا خیر؟ چون اگر خدای نکرده تایید رسمی بشود و معلوم شود که امکان ابتلا مجدد یا عود مجدد یا جهش ویروس آن هم آن‌طور که خانم محرز گفته در سه ماه وجود دارد یعنی اصلا بحث تولید واکسن در دنیا آب در هاونگ کوبیدن است و یا روش‌های درمانی مانند پلاسما درمانی حتی با فرض تاثیر بالا باز دیگر نمی‌تواند مفید باشد.

 در تمام دنیا تا امروز حتی یک دولت یا موسسه و نهاد معتبر علمی و بهداشتی رسما تایید ننموده که امکان ابتلا مجدد به ویروس کرونا وجود دارد یا این ویروس جهش یافته و مثلا میزان مسری بودن آن ده برابر شده. واقعا این سخنان بسیار غیر علمی و فقط مبتنی بر شواهد سست مانند عوام از کارشناس اصلی و مشاور دولت در امور بهداشتی یک کشور غیر قابل باور است.

در خود ایران ما در اسفند و فروردین شاهد موج وحشتناک همه گیری کرونا در دو استان قم و گیلان بودیم.  اما در تیرماه و مرداد که شاهد همه گیری بالا کرونا در تمام استان‌های کشور بودیم این دو استان هیچگاه مجددا قرمز نشدند و کمتر خبری از وضع حاد این دو استان در خبرها می‌شنویم. اینکه می‌گوییم اگر شفافیت آمار به تفکیک استان و شهر وجود داشت برای تحلیل علمی و مهار بحران برای کارشناسان خیلی کمک کننده بود به همین علت است. همین امر می‌تواند شاهدی باشد که در این دو استان بخاطر ابتلا بالا در اسفند و فروردین  ایمنی گسترده ای ایجاد شده و حالا خوشبختانه میزان ابتلا در آنها با وجود اینکه عقلا قابل درک است که نمی‌تواند بدلیل رعایت بالای پروتکل‌های بهداشتی فقط در این دو استان باشد هرگز به گستردگی اسفند و فروردین نیست. 

البته این به آن معنا نیست که ما موافق ایمنی رمه ای هستیم.  چون در مدت کوتاه چند ماهه اگر بخواهیم بدنبال ایمنی رمه ای باشیم و با فرض اینکه مبتلایان دارای ایمنی چند ساله باشند باز دچار یک فاجعه انسانی در بیمارستان‌ها خواهیم بود و  هرگز به صلاح نیست.  

در مورد علت رشد شدید ابتلا به کرونا در تابستان هم این قلم در یادداشت‌هایی که با همکاری سایت محترم الف انتشار یافت در فروردین و اردیبهشت بارها هشدار دادیم که با توجه به فصل تابستان و بکار افتادن سیستم‌های برودتی ساختمان‌ها امکان انتقال این ویروس از شخص الوده به فواصل بسیار دورتر از دو متر وجود دارد و بنابراین تشدید ابتلا به کرونا قطعی است و از انجا که امکان خاموش کردن سیستم‌های برودتی وجود ندارد تنها و تنها راه برای کاهش خطر همان اجبار به پوشش همگانی ماسک و رعایت عدم تجمع و پروتکل‌های فاصله فیزیکی در ساختمان‌ها است که خیلی دیر و ناقص اجرا شد. در خود امریکا تمام استان‌ها جنوبی و بسیار گرم حالا مرکز گسترش کرونا هستند.

خلاصه اینکه علمی عمل کردن و نظر دادن اینقدر که برخی تصور می‌کنند سخت نیست. بسیاری از روسا و مدیران دولتی در ایران مجبورند سیاسی و تبلیغی صحبت کنند ولی کارشناس ارشد امور پزشکی و بهداشتی که مشاور هم هست و نظراتش به سلامت 85 میلیون ایرانی و حتی مردم دنیا ( وقتی اعلام غیر علمی می‌فرماید که ابتلا مجدد به کرونا قطعی است) ارتباط پیدا می‌کند مجبور نیست سیاسی و غیر دقیق و غیر علمی صحبت کند.

ویروس کرونا یک ویروس جدید است که عمرش در انسان به بیشتر از حداکثر 7 ماه نمی‌رسد. اگر بتوانیم انتظار داشته باشیم کسی برای ما پیش‌بینی کند که یک نوزاد 7 ماهه در آینده مدیر می‌شود یا هنرمند یا کارشناس بهداشت یا رئیس بانک مرکزی، می‌توانیم کاملا رفتار این ویروس را هم پیش‌بینی کنیم. بسیاری از مسایل در مورد این ویروس مانند همین میزان زمانی که ایمنی ایجاد می‌کند و آیا جهش می‌یابد یا خیر فقط نیاز به گذشت زمان دارد. تمام علم و ثروت دنیا جمع شود نمی‌تواند ده روزه غوره را حلوا کند. تمام علم و ثروت دنیا جمع شود نمی‌تواند پروسه ساخت واکسن و در دسترس بودن ان را به سه ماه یا حتی ششماه کاهش دهد. بنابراین باید فقط بدنبال کنترل و مهار بیماری با همین اجرای دقیق پروتکل‌های اجتماعی باشیم و امیدوار باشیم که علم بتواند در کمترین زمان ممکن راه حل دارویی یا واکسنی ان را بیابد و تا ان‌زمان خود مردم و دولت‌ها در دنیا بتوانند ابتلا به همه گیری ان را کاهش دهند.