نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره موضوع تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت

گروه اجتماعی الف،   3990515174 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف رییس بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره موضوع ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت طی نامه‌ای خطاب به نمایندگان از آنان خواست ضمن اعلام موافقت و فراهم نمودن زمینه‌ی شکل گیری این کمیسیون، رای خود را شفاف کرده و به موکلین خود ارایه کنند.

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره موضوع تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت

 

متن کامل نامه به شرح زیر است :

«مسأله‌ی مادری، مسأله‌ی همسری، مسأله‌ی خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. در همه‌ی طرحهایی که ما داریم، بایستی خانواده مبنا باشد.» مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)

 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

نظر به قرارگیری موضوع تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت در دستور کار این هفته ی مجلس شورای اسلامی و عطف به گزارشات متعدد علمی و کارشناسی دفاتر بسیج دانشجویی در هفته های اخیر در این رابطه، بار دیگر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نامه به طور خلاصه دلایل لزوم تشکیل این کمیسیون ویژه را به استحضار می رساند:

 
فوریت و اهمیت مسئله جمعیت:

اهمیت و فوریت مسئله جمعیت و تاثیر آن در امنیت بخشی آینده کشور در این برهه حساس کنونی بر کسی پوشیده نیست؛ به نحوی که رهبر معظم انقلاب در اکثر پیام های اخیرشان در کنار چالش های بزرگ کشور از جمله مسئله کرونا و یا مشکلات اقتصادی، این مورد را به طرق گوناگون خاطر نشان کرده اند. چراکه طبق آمارهای موجود، کشور ما وارد پنجره جمعیتی شده است که درصورت عدم اقدام مناسب مسئولین، تا چند سال آینده درصورت پایان یافتن این فرصت نهایی، حل این مشکل نیازمند صرف هزینه و زمان چندین برابری نسبت به امروز خواهد بود. از آنجایی که در حال حاضر ریشه اصلی این مشکل، ضعف عملکردی مسئولین امر بوده است، امروز هر گونه اهمال و یا سستی در این مورد خسارت محضی دیگر خواهد آفرید.

 


 
چند بُعدی بودن حل معضل جمعیت:

با وجود آنکه مسئله جمعیت از ابعاد و پیچیدگی های مختص به خود درحیطه های فرهنگی، حقوقی، فقهی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی، امنیتی، اقتصادی و آِینده پژوهی برخوردار است؛ تولیت این مورد در انحصار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته که خود با وجود سایر لوایح، طرح ها و دغدغه ها، مطابق ظرفیت مسئله خانواده و جمعیت به آن پرداخته نشده است و سبب ضعف عملکرد مجلس های پیشین در این زمینه گشت است. از طرفی بررسی آثار و عواقب سایر قوانین و لوایح مجلس نسبت به نهاد خانواده و مسئله جمعیت و تطابق آن با اسناد بالادستی نیاز به یک ساختار دارای هویت مشخص ذیل مجلس دارد.

لذا ضروری می نماید که با تشکیل کمیسیون ویژه در این مورد علاوه بر اهتمام شایسته و بایسته به مسئله مذکور، کمیسیون فرهنگی را در اهتمام و تمرکز بر سایر وظایف خطیر خود یاری نماید و از پراکندگی و حاشیه سازی در این زمینه توسط ساختار های ذیل مجلس شورای اسلامی پرهیز گردد.

 


 
ساختارهای و نهادی های موازی حاکمیتی:

با توجه به حضور بیش از 20 نهاد و سازمان مختلف سیاست گذاری، سیاست ورزی و فرهنگی در خصوص موضوع خانواده و جمعیت، ضروری است که در داخل مجلس ساختاری مشخص و ویژه برای این امر تعیین گردد تا از یک سو با تقسیم کار و یا تجمیع برخی ارکان حاکمیتی از موازی کاری سایر بخش ها جلوگیری شود و از سویی دیگر بررسی و پیگیری عملکرد مناسب سایر ارکان حکومتی به ویژه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از سوی مجلس شورای اسلامی با یک متولی خاص صورت گیرد.

در نتیجه از شما نمایندگان مردم خواهشمندیم ضمن اعلام موافقت و فراهم نمودن زمینه‌ی شکل گیری این کمیسیون، رای خود را شفاف کرده و به موکلین خود عرضه بدارید.

درنهایت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی خود را برای همکاری با ساختارهای ذیل مجلس شورای اسلامی جهت ارائه برنامه و راهکار در حوزه‌ی مربوط به جمعیت و نظام مسائل بانوان و خانواده اعلام می دارد. در پایان توفیق روز افزون خادمین انقلاب اسلامی را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماییم.

والسلام علی من اتبع الهدی

دکتر محمدحسین عباسی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران