رئیس جدید سازمان تجارت جهانی چگونه انتخاب خواهد شد؟

گروه جهان الف،   3990514001

در حالی رئیس کنونی سازمان تجارت جهانی این ماه از سمت خود کنار می‌رود که هنوز سرپرستی برای این سازمان انتخاب نشده و احتمالاً برای مدتی رئیس نخواهد داشت.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، رئیس کنونی سازمان تجارت جهانی قرار است این ماه از سمت خود کناره‌گیری کند و هم‌اکنون هشت نفر از کشورهای مختلف از جمله مکزیک کاندیدای تصدی ریاست بر این سازمان هستند.

در روند انتخاب رئیس جدید به گونه‌ای است که کاندیداها 2 ماه مهلت دارند تا برای خود تبلیغ کنند و این مهلت تا روز 7 سپتامبر ادامه خواهد داشت. به طور معمول این کاندیدها برای جلب آرا به کشورهای مختلف سفر می‌کنند اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و شیوع کرونا این مسئله به صورت مجازی انجام شود. 

در فاز نخست کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی باید کاندیداها را از هشت به پنج کاهش دهند و سپس تعداد آنها به 2 نفر تقلیل می‌یابد و نهایتاً روی یک نفر اجماع خواهد شد.

روند تصمیم‌گیری در سازمان تجارت جهانی مبتنی بر آرا و اجماع در میان 164 عضو آن است.

سه نماینده ارشد سازمان تجارت جهانی روند انتخابات را مدیریت کرده و زیر نظر خواهند داشت و به دنبال آن خواهند بود که کدام کاندیدا بیشترین حمایت را از میان اعضا خواهد داشت.

کشورها باید بدون رده‌بندی و بدون حق وتو به این سه نماینده کاندید مورد نظر خود را اعلام کنند که این مسئله هم 2 ماه طول خواهد کشید و فاز نخست آن بین روزهای هفتم تا 16 سپتامبر انجام خواهد شد. 

در صورتی که کشورها نتوانند برای انتخاب رئیس جدید به اجماع برسند آن وقت راهی جز رأی‌گیری نمی‌ماند البته همیشه این روند ساده انجام نشده است. به عنوان مثال در سال 1999 رقابت بین وزرای نخست نیوزیلند و تایلند برای انتخاب یک رئیس به نتیجه نرسید و نهایتاً سازمان تجارت جهانی به جای یک دوره چهار ساله به هر یک از آنها یک دوره ریاست سه ساله اختصاص داد.

دوره ریاست آزودو، رئیس کنونی سازمان تجارت جهانی پیش از اتمام روند انتخاب رئیس جدید به پایان خواهد رسید و در حالیکه کشورهای عضو باید یکی از چهار معاون وی را به عنوان سرپرست تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات معرفی کنند اما مذاکرات در این زمینه شکست خورده و این بدان معنا است که چهار معاون آزودو باید تا زمان انتخاب رئیس جدید به فعالیت خود ادامه دهند.

انتظار می‌رود رئیس جدید چهار معاون جدید را منصوب کرده و پیشنهاد طرح بودجه خود را ارائه دهد و بر کمیته مذاکرات تجاری که بر توافقات بین‌المللی نظارت دارد اعمال کنترل داشته باشد.

رئیس سازمان تجارت جهانی همچنین می‌تواند در مناقشات تجاری ورود کرده و البته در برخی موارد نادر وساطت کند. 

رئیس جدید البته با چالش‌های جدی در حوزه تجارت جهانی روبه‌رو خواهد بود که از جمله آنها بالا گرفتن تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و آمریکا است. از طرف دیگر دبیرکل جدید باید به سیاست‌های حمایت‌گرایانه اعمال شده از سوی کشورها ناشی از شیوع ویروس کرونا مقابله کرده و در راستای اجرای قوانین تجاری در جهان تلاش کنند.

سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، موسوم به «آمریکا در اولویت» نظم تجارت در حوزه بین‌الملل را مختل کرده و به تهدیدی علیه موجودیت سازمان تجارت جهانی تبدیل شده است. ترامپ اوضاع این سازمان را از هم پاشیده و وحشتناک عنوان کرده است.