نامه وزیر بهداشت درباره کرونا به رهبر انقلاب/ تحلیل جهانگیری از بازار بورس/ فرار داماد وزیر سابق با پاسپورت دیگری/ سلیمی نمین: اصلاح‌طلبان باید عناصر تندرویی مثل تاجزاده را مهار کنند

گروه سیاسی الف،   3990513126 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نامه وزیر بهداشت درباره کرونا به رهبر انقلاب/ تحلیل جهانگیری از بازار بورس/ فرار داماد وزیر سابق با پاسپورت دیگری/ سلیمی نمین: اصلاح‌طلبان باید عناصر تندرویی مثل تاجزاده را مهار کنند

آخرین آمار کرونا در ایران

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز (دوشنبه، ۱۳ مرداد) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۰۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.

لاری گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۱۲ هزار و ۳۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۴۰۵ نفر رسید.

لاری تصریح کرد: استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سعید نمکی، در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد کنکور کارشناسی ارشد اگر دوستان تصور می کنند که تعویق آزمون برای فراهم شدن فضای بهتر در کشور از نظر بیماری به مصلحت می باشد، خطا است و بنده چنین پیش بینی از آینده بیماری ندارم و هیچ عقل سلیمی این را نمی گوید اما می توانیم با تشدید تمهیدات، کنکور کارشناسی ارشد را برگزار کنیم.

نمکی گفت: زمانی که مرگ و میر روزانه حدود ۳۰ نفر بود به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و مرگ سه رقمی در هفته ها و ماه های آینده را به ایشان گفتم. پیش بینی ها نشان می دهد که در فصل پاییز، احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کرونا، بیش از ۸۰ درصد است.

بیشتر بخوانید:

آمار کرونا در ایران: شناسایی ۲۵۹۸ مبتلا و ثبت ۲۱۵ فوتی جدید

نمکی: به تعویق انداختن کنکور کار درستی نیست/ آزمون دکترا با حداقل نقص برگزار شد

***

ادعای دست داشتن یک شرکت‌ مخابراتی در ترور سردار سلیمانی
پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که کمیته تحقیق در پرونده ترور ابومهدی المهندس و سردار شهید قاسم سلیمانی اتهاماتی را علیه یک شرکت مخابراتی عراقی مبنی بر دست داشتن در این ترور دریافت کرده است.

این منبع آگاه تاکید کرد: کمیته تحقیق در این پرونده اسناد و مدارکی را از برخی رهبران الحشد الشعبی به دست آورده است که بر اساس آن یک شرکت تلفن همراه متهم به دادن اطلاعات تلفن سیار یکی از همراهان المهندس در اختیار فرماندهی ارتش آمریکا در پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد شده است. 

بیشتر بخوانید:

یک شرکت عراقی به دست داشتن در ترور شهید سلیمانی متهم شد

***

اظهارات اسد بیگی درباره عدم پرداخت حقوق کارگران هفت تپه
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: صبح امروز امیرحسین اسدبیگی قائم مقام مدیرعامل شرکت هفت تپه در گفت‌وگویی با شبکه خبر طی اظهاراتی مدعی شد که حقوق کارگردان تا اردیبهشت ماه به روز پرداخت شده؛ اما از این تاریخ به نادرست برای ما پرونده قضایی تشکیل شد و حساب‌های بانکی ما را بستند و نتوانستیم حقوق‌ها را پرداخت کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که این ادعا پیشتر نیز در جلسات دادگاه مطرح شده بود و در دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی، قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم اسدبیگی گفت: آزادی شما برای پرداخت حقوق کارگران است و حقوق‌ها باید پرداخت شود.

***

داماد وزیر سابق فرار کرده است

چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در بخشی از دادگاه قاضی عنوان کرد: ... علی اشرف ریاحی بخشی از اطلاعات را با اسناد ارائه کرده و با پاسپورت دیگری از کشور فرار کرده است.

وی تصریح کرد: این فرد حتی علیه وزیر سابق که پدرخانمش است مطالبی در راستای تسویه حساب شبنم نعمت زاده در بحث دارویی ارائه کرده و مستنداتی ارائه داده و مستنداتی که ارائه شده از ناحیه شرکا و معاونان شما بوده و مستندات راستی آزمایی شده است.

قاضی اظهار کرد: این فرد یکسری مستندات ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

مشروح چهاردهمین جلسه پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی/ فرار داماد وزیر سابق از کشور

***

فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان

ایلنا نوشت: ... با نگاهی به فعالیت نهادهایی که در سال‌های گذشته برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان تلاش کردند، می‌توان گفت که آن‌ها همواره در انتخابات‌های ریاست جمهوری عملکردی منفعلانه داشته‌اند، یعنی... نخست سیل کاندیداهای «احساس تکلیف‌ کرده»‌ اصولگرا پا به عرصه انتخابات گذاشته و بعد این شورا تلاشی همه‌جانبه برای متقاعد کردن آن‌ها برای ائتلاف و کناره‌گیری به نفع یکدیگر را سامان داده است، اتفاقی که البته در انجام آن جز در انتخابات ۹۶ همواره ناکام بوده است.

حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم میان اصولگرایان صف طویلی از کاندیداها تشکیل شده و از اسامی مختلفی برای انتخابات آینده نام برده می‌شود، نام‌هایی آشنا که در ادوار مختلف همواره به دنبال دستیابی به کلید ساختمان پاستور بوده‌اند، از قالیباف، فتاح، جلیلی و میرسلیم گرفته تا زاکانی، بذرپاش، نیکزاد و محمد قمی همگی از جمله اسامی‌ هستند که از هرکدام از آن‌ها با کارنامه و سوابقی متفاوت و البته وابستگی به طیف‌های مختلف جریان اصولگرا از آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی نام‌برده می‌شود...حال باید دید اصولگرایان که در ۲-۳ سال اخیر عنوان «نیروهای انقلاب» را برای خود برگزیده‌اند موفق به ایجاد وحدت در انتخابات آینده خواهند شد یا اتفاقی مشابه انتخابات ۹۲ تکرار می‌شود.

***

حتی گل آقا هم می گفت تاج‌زاده تندرو است

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگویی با اعتمادآنلاین به مسائلی پیرامون تندروی پرداخته است. بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید:

*من سال ۸۴ هم از سوءاستفاده جریانات سیاسی از این نیروهای تندرو هشدار دادم و گفتم جریان کارگزاران و خانواده آقای هاشمی از این جریان استفاده کردند برای اینکه به خودشان مظلومیتی را تزریق کنند. یعنی خودشان را در موضع مظلومیت قرار دهند.

*شما به سهم خودتان باید عناصر تندرویی مثل تاجزاده را در جریان خودتان مهار کنید. تاجزاده را بسیار تندرو می دانم، نه فقط من، گل‌آقا [هم این نظر را داشت]. من این را نوشتم گفتم شما به یاد ندارید، جلسه‌هایی بود که آقای کیومرث صابری- خدا رحمت‌شان کند- در ششم ماه مبارک همه سران جریانات سیاسی را دعوت می‌کرد.

*یک روز که دعوت کرده بود موقعی بود که به آقای آقاجری حکم اعدام داده بودند. اسم کوچک آقای آقاجری، هاشم بود. گفت هاشم الان فکر می‌کند بیرون، مصطفی به دنبال این است که هاشم اعدام نشود و آزاد شود و... نمی‌داند که تلاش می‌کند که حتماً اعدام شود تا یک مستمسکی را به دست بیاورد تا مملکت را به هم بریزد. این را جلوی خود مصطفی گفت، او هم خندید. واقعاً هم همین‌طور است. مصطفی دنبال حل کردن نیست! مصطفی کارهایی می‌کند که بدترین نوع تندروی است.

***

بورس ریسک دارد، مردم مراقب باشند 

اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس خواست با توجه به اینکه مردم به بازار سرمایه اعتماد کرده‌اند و این بازار در ایام اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است، با تمام ظرفیت از آن حراست و مراقبت کنند تا دغدغه‌ای برای مردم وجود نداشته باشد.

وی در عین حال گفت: البته به صورت طبیعی بورس دارای ریسک است و مردم باید با آگاهی و دقت در آن فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: اجازه بی‌حرمتی به فعالان اقتصادی را ندهیم

***

نبرد هویتی اصلاح‌طلبان

صبح نو نوشت: حزب کارگزاران سازندگی، حزب نزدیک به اندیشه‌‌‌های هاشمی‌رفسنجانی، چندی پیش در جلسه شورای مرکزی خود، با بررسی شرایط موجود، حل مشکلات پیش روی کشور را در گرو بازگشت به ایده‌‌‌های اقتصادی هاشمی ارزیابی کرد... تاکید بر رجعت به مرام هاشمی از سوی حزب کارگزاران سازندگی، می‌تواند به نوعی، عبور از رویکردهای چپ رادیکال در جریان اصلاح طلبی تعبیر شود. کارگزارانی ها با این خط مشی، در مقابل چپ رادیکالی ایستاده اند که نامه موسوی خویینی ها به رهبر انقلاب را به عنوان تابلوی مرامی خود در حوزه حکمرانی، قلمداد می‌کنند. کارگزاران در جدال با طیف چپ اصلاحات، برای بقای میانه روی و عملگرایی، به دنبال انتقال از شیخ اصغر(اشاره اصلاح طلبان به حسن روحانی) به شیخ اکبر یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی هستند. این تئوری در نهایت میتواند به اجماع روی نامزد ائتلافی چون علی لاریجانی بینجامد یا در حالتی دیگر، به نامزدی افراد نزدیک به کارگزاران چون محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری، کمک کند.

***

مجلس فشار تحريم‌ها را ناد‌يد‌ه نگيرد‌

روزنامه آرمان ملی با مهند‌‌‌‌‌س اکبر ترکان مشاور عالی سابق رئیس‌جمهور و وزیر سابق د‌‌‌‌‌فاع و راه و شهرسازی گفت‌وگو کرد‌‌‌‌‌ه كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:

مهم‌ترین چالش امروز جامعه ایران گرانی‌های گسترد‌‌‌‌‌ه‌ای است که اتفاق افتاد‌‌‌‌‌ه است... د‌‌‌‌‌ر شرایط کنونی نقد‌‌‌‌‌ینگی د‌‌‌‌‌ر کشور به بالای د‌‌‌‌‌و هزار و ششصد‌‌‌‌‌ هزار میلیارد‌‌‌‌‌ تومان رسید‌‌‌‌‌ه است. این نقد‌‌‌‌‌ینگی بسیار زیاد‌‌‌‌‌ زمینه‌ساز تورم و گرانی‌های اخیر د‌‌‌‌‌ر کشور بود‌‌‌‌‌ه است. این گرانی و تورم نیز نه‌تنها روی نرخ ارز؛ بلکه روی قیمت همه کالاها هم تأثیرگذاشته است. د‌‌‌‌‌ر چنین شرایطی حقوق مرد‌‌‌‌‌م و به خصوص کارمند‌‌‌‌‌ان و کارگران متناسب با انفجار قیمت‌ها بالا نرفته است. به همین د‌‌‌‌‌لیل مرد‌‌‌‌‌م د‌‌‌‌‌ر فشار معیشتی قرار گرفته‌اند‌‌‌‌‌. 

بود‌‌‌‌‌جه کشور باید‌‌‌‌‌ کوچک شود‌‌‌‌‌ تا کمبود‌‌‌‌‌های بود‌‌‌‌‌جه ما را به سمت استقراض و افزایش نقد‌‌‌‌‌ینگی نبرد‌‌‌‌‌. تا زمانی که بود‌‌‌‌‌جه کشور به شکلی نوشته ‌‌شود‌‌‌‌‌ که با کسری‌های فاحشی مواجه شود‌‌‌‌‌، این وضعیت اد‌‌‌‌‌امه خواهد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌اشت و مرد‌‌‌‌‌م با مشکلات اقتصاد‌‌‌‌‌ی و معیشتی مواجه خواهند‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌ر شرایط کنونی ایران با هند‌‌‌‌‌ و روسیه و برخی از کشورهای جهان مراود‌‌‌‌‌ه اقتصاد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. آیا نباید‌‌‌‌‌ با هیچ کشوری قرارد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌ی منعقد‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌؟ حساسیت‌هایی که پیرامون این موضوع مطرح شد‌‌‌‌‌ه از نوشتن مقاله‌ای د‌‌‌‌‌ر روزنامه‌های انگلیسی آغاز شد‌‌‌‌‌ه است. این موضوع نشان می‌د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌ انگلیسی‌ها د‌‌‌‌‌وست ند‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر شرایطی که ایران تحت فشار تحریم‌های اقتصاد‌‌‌‌‌ی آمریکا قرار گرفته با کشورهای د‌‌‌‌‌یگر جهان از جمله چین همکاری و مراود‌‌‌‌‌ه اقتصاد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌. اگر ما د‌‌‌‌‌ر این تله بیفتیم به نوعی خود‌‌‌‌‌زنی کرد‌‌‌‌‌ه‌ایم. این همکاری نیز مانند‌‌‌‌‌ همکاری‌های گذشته با چین است. 

***

ساعتِ شني پيش‌روي «پاستور»

حسینعلی امیری،معاون پارلمانی رییس جمهوری در گفت و گو با ایرنا درباره ادعای برخی رسانه‌ها که گفته اند دولت اراده‌ای برای تعیین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ندارد و حتی معرفی وزیر را منوط به تشکیل وزارت بازرگانی کرده است، گفت: دولت راجع به وزارتخانه مذکور در فرجه قانونی است، تذکر دهندگان اگر اندکی صبوری کنند انشالله وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد شد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری تاکید کرد: دولت به هیچ وجه معرفی وزیر صنعت،معدن و تجارت را به تفکیک وزارتخانه صمت مشروط و موکول نکرده است.

روزنامه اعتماد نوشت: اختلاف‌نظر قواي مجريه و مقننه بر سر تشكيل يا عدم تشكيل وزارت بازرگاني در اين ميان اما تنها معضل حسن روحاني براي معرفي گزينه پيشنهادي وزارت صمت به مجلس نيست. اگر قرار بر معرفي يك وزير به پارلمان باشد و نامه‌نگاري‌هاي 2 رقيب اصلي انتخابات رياست‌جمهوري 92 به جايي نرسد، روحاني مجبور است از ميان محمود واعظي، رييس‌دفتر خود و اسحاق جهانگيري، معاون اولش نظر يكي را پذيرفته و گزينه مدنظر او را به مجلس معرفي كند.

انتخابي كه باتوجه به شرايط امروز دولت دوازدهم، به‌طور قطع تبعات خاصي به دنبال خواهد داشت. فراموش نكنيد كه روحاني حالا در شرايطي سال پاياني دولتش را پشت‌سر مي‌گذارد كه از سوي اصلاح‌طلبان به عنوان بزرگ‌ترين حاميانش طول 7 سال اخير به ‌واسطه همراهي‌هاي بي‌چون و چرا با واعظي و به اصطلاح اعتدال‌گرايان كابينه، متهم است به چرخش به راست؛ چرخش به راستي كه روز به روز موجبات كاهش نقش جهانگيري در دولت را فراهم آورده و شرايط را چنان رقم زده كه بسياري از ناظران از احتمال خداحافظي معاون اول با كابينه دولت دوازدهم بگويند...

ولي نكته عيان در اين ميان تمايل او به «رزم‌حسيني»، استاندار فعلي خراسان‌رضوي است. در نقطه مقابل واعظي اما «مدرس‌خياباني»، سرپرست فعلي وزارت صمت را بهترين گزينه براي تصدي مسووليت اين وزارتخانه مي‌داند. گزينه‌اي كه از قرار معلوم بيشتر با منويات و ذهنيات روحاني و به‌طور كلي دولت همخواني دارد؛ چنان‌كه ربيعي به عنوان سخنگوي دولت تاكنون حداقل دو مرتبه به نيكي از او و برنامه‌هايش نام برده و اين بدان معناست كه در مرحله اول تلاش قوه مجريه بر معرفي 2 وزير به مجلس خواهد بود تا «رزم‌حسيني» مسووليت وزارت بازرگاني و «خياباني» مسووليت وزارت صنعت و معدن را برعهده بگيرد ولي اگر غير از اين شود، شانس خياباني براي تصدي مسووليت وزارت صمت در قياس با حسيني به مراتب بيشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

درخواست نمایندگان مجلس برای مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی + جزئیات

امیری: دولت معرفی وزیر صمت را به تفکیک وزارتخانه مشروط نکرده است

***

گروه تروریستی تندر چگونه تشکیل شد

باشگاه خبرنگاران نوشت: شنبه یازدهم مرداد خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر توسط وزارت اطلاعات بود. در پرونده این گروه جنایت‌های بسیاری مانند بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود که در این میان بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز حادثه‌ای خون بار است که افراد بی گناه بسیاری در آن به شهادت رسیدند...

این گروه یکی از گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب است که در جریان گروه‌های معاند و طرفداران رژیم پهلوی فعالیت می‌کند. برخی کارشناسان سابقه تاسیس این گروه را در سال‌های نخست دهه ۸۰ و یا به طور دقیق‌تر سال ۱۳۸۳ می‌دانند. 

بیشتر بخوانید:

اعضای گروه تروریستی تندر  چه کسانی هستند؟ + تصاویر

سردار کوثری: سرکردگان گروهک تروریستی تندر مدت‌ها تحت رصد بودند