گفتمان اجتماعی موثر

مهدی سبزواری، گروه تعاملی الف،   3990508063
گفتمان اجتماعی موثر

زمانی گفتمانی برعموم مردم موثرخواهد بود که واجد انسجام لازم باشد. درحالیکه جامعه ما مانند سایر جوامع دنیا در حال مبارزه با همه گیری جهانی بیماری کرونا است و با وجود اینکه شاهد تبلیغات گسترده رسانه های جمعی و مجازی برای آگاه کردن و هشدار به عموم مردم در این رابطه هستیم همچنان نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید و بسیاری از مردم بی توجه هستند چرا که گفتمان اجتماعی بحران بر مخاطب کم اثر است و مخاطب بخشی از آن نمی شود.

در واقع این گفتمان برای مردم باورپذیر نیست و استنباط  دقیق و درستی از منظور و قصد و شفافیت رسانه و متولیان امر ندارند. پیام گفتمان بحران زمانی تحقق می‌یابد که مخاطب تبدیل به کنشگر اجتماعی موثر شود و کسی که در این کنش اجتماعی فراگیر شرکت نکند و نسبت به آن بی توجه باشد توسط شهروندان از چرخه کنش این گفتمان حذف و طرد خواهد شد. در واقع به عنوان شهروند غیر مسئول شناخته می‌شود در برابر شهروندی مشارکت گر که به طور نمونه حتی در صورت نبود پلیس و دوربین در نیمه های شب از چراغ قرمزعبور نخواهد کرد.

یکی از وظایف اصلی درازمدت دولت‌ها در بعد آموزشی و فرهنگی تبدیل مردم بی تفاوت، به شهروندان مسئول در کلیه گفتمان های اجتماعی است و در اینصورت است که انسجام گفتمان ناشی از پیوند کنشگران اجتماعی جامعه را به سمت رشد و بهبود سوق خواهد داد. بنابراین اگر مردم کم توجه هستند به این دلیل است که به سمت شهروند شدن سوق داده نشده اند و خود کنشگری اجتماعی را تمرین نکرده اند. در بستر اجتماعی پویا و رشد یافته مردم همواره کنشگران فعال و پیشرو هر گفتمان و کنش اجتماعی فراگیر هستند.