فعالیت پلیس نامحسوس متوقف شد؟

گروه اجتماعی الف،   3990506097

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، پلیس نامحسوس هنوز در کشور فعال است و با توجه به ایجاد بار روانی برای رانندگان، در کاهش تصادفات تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش میزان، سردار کمال هادیانفر گفت: پلیس نامحسوس به عنوان یکی از راهبردهای اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص کنترل تخلفات و نظارت بر نحوه رانندگی بوده و در حال حاضر نیز فعال است.

وی درباره تاثیر آن در کاهش تصادفات افزود: به نظر می‌رسد عوامل متعدد، غیرقابل تفکیک و غیرقابل اندازه گیری زیادی در جلوگیری از حوادث ترافیکی نقش دارند، اما پلیس نامحسوس با توجه به ایجاد بار روانی و افزایش دقت نظر راننده بر هدایت وسیله نقش به سزایی در کاهش تصادف دارد.

کدام نهاد مسئول نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی است؟

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به چگونگی نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی گفت: ملاک عمل به تهیه و نصب تابلوهای جدید مواد ۹۷ و ۹۸ و تبصره ذیل آن آیین نامه راهنمایی ورانندگی مصوب ۱۳۸۴ هستند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۹۷، تشخیص، انتخاب، تهیه، جانمایی، نصب، ترسیم و نگهداری علایم عمودی و افقی راهنمایی‌و رانندگی درشهرها بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور می‌رسد و در جاده‌ها به عهده وزارت راه وترابری است. همچنین در مواقع اضطراری راهنمایی و رانندگی و پلیس راه می‌توانند خود اقدام به انتخاب نوع علایم و محل‌استفاده و در صورت لزوم تهیه و نصب آن‌ها به طور موقت نموده و مراتب را بر حسب مورد، به شهرداری و یاوزارت راه و ترابری اعلام کنند.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: مفاهیم، رنگ و شکل علائم و تابلوها و چگونگی رفتار رانندگان پس از دیدن آنها، که درکتاب‌های آموزشی باید ارایه شود، از سوی کار گروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه وترابری و راهنمایی و رانندگی تهیه و به همراه آیین‌نامه برای اطلاع عمومی در اختیار مراجع صلاحیت دارو با همکاری شوراهای اسلامی شهرها در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

سردار هادیانفر اظهار کرد: بر اساس ماده ۹۸، رانندگان کلیه وسایل نقلیه و اشخاص اعم از پیاده یا سوار بر حیوانات و یا اشخاصی که مسؤل هدایت انفرادی و یا دسته جمعی پیادگان و یا حیوانات در راه‌ها هستند، موظفند از علایم و مقررات مربوط‌ تبعیت نمایند، مگر این که مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه به دلایلی رعایت نکردن آن‌ها را در محل، مجاز اعلام کنند.

طراحی تابلوها بر اساس قوانین بین المللی انجام می‌شود

وی درباره چگونگی طراحی تابلوها اظهار کرد: بر اساس قانون الحاق ایران به کنوانسیون عبور و مرور در جاده‌های و کنوانسیون مربوط به علائم راه‌ها مصوب ۲۶/۱۱/۵۴ طراحی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در کشور در چارچوب قوانین بین المللی انجام گرفته و بر اساس نیاز مکانی و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قراوانی آن نیز بستگی به شرایط زمان حال دارد.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: استفاده از یک تابلو راهنمایی و رانندگی بر اساس نظرات کارشناسان حوزه راه و نوع تغییر کاربری معابر و نیازهای موجود قابل تغییر و تعویض است. همچنین عدم استفاده از یک تابلو برای همیشه، مطلق نیست و به شرایط بستگی دارد.