بایدها و نبایدهای تغدیه در دوران کرونا

گروه سلامت الف،   3990424022

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: شاید خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی ، افراد را به سمت اولین چیزی که سوق می‌دهد غذا خوردن باشد ولی باید یادمان باشد خستگی از رایج‌ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستیم‌، غذا می‌خوریم.

همانطوری‌که همه ما می‌دانیم چاقی یکی از فاکتورهای خطر در بحث ابتلا به کرونا محسوب می‌شود ولی باتوجه به قرنطینه خانگی و همچنین اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها مردم با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدند و نگرانی‌ها در این زمینه افزایش یافته که در این باره سمیه صمدی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاید خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی، افراد را به سمت اولین چیزی که سوق می‌دهد غذا خوردن باشد ولی باید یادمان باشد خستگی از رایج‌ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستیم‌، غذا می‌خوریم.

وی با بیان اینکه باید با دانستن راهکارهایی از چاق شدن در این دوران جلوگیری کنیم، افزود: به این دلیل که همانطور که می‌دانیم چاقی یکی از مهم‌ترین ریز فاکتورهای افزایش آسیب‌پذیری در صورت ابتلا به کرونا است.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: در این شرایط باید سعی کنیم برای دور شدن از این خستگی دفعات غذا خوردن را افزایش دهیم و به جای اینکه دو تا سه وعده غذایی بزرگ بخوریم چهار تا پنج وعده غذایی کوچک‌تر و دارای کالری کمتر انتخاب کنیم.

صمدی با اشاره به اینکه در این شرایط بهترین انتخاب غذاهای کم کالری و کم چربی است، بیان کرد: از طرف دیگر خیلی از افراد استرس را با غذا مدیریت می‌کنند سعی کنند برای کنترل استرس از روش‌های دیگر از جمله یوگا کمک بگیرند.

وی یادآور شد: در بیشتر موارد هنگام بعدازظهر احساس خستگی بیشتر است در این صورت قبل از غذا خوردن باید از خود بپرسیم ایا به گرسنگی پاسخ می‌دهیم یا خستگی؟! بهتر است قبل از خوردن میان وعده عصر سعی کنیم ۱۵ دقیقه خواب کوتاه داشته باشیم.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه در انتخاب میان وعده هم باید دقت شود که با اعتدال مصرف شود، اظهار کرد: به یاد داشته باشیم که هر غذایی که زیاد مصرف شود باعث افزایش وزن می‌شود؛ مهم نیست که چه میزان سالم باشد.

صمدی ادامه داد: از سوی دیگر اگر در این دوران به تازگی رعایت رژیم را شروع کرده باشیم مراقب باشیم که خودتان را خسته نکنیم؛ زیرا بدن برای تعدیل در رژیم غذایی و ‌جلوگیری از افت قند نیاز به زمان کافی دارد و اگر کربوهیدرات دریافتی خود را خیلی کم‌ کنیم احساس خستگی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بدن منبع سریع انرژی دیگری غیر از کربوهیدرات وجود ندارد، افزود: حال با توجه به اینکه ذخایر قند در بدن کم است و از طرفی بیشتر از ۹۵درصد انرژی مورد نیاز مغز از کربوهیدرات تامین می‌شود معمولا با شروع رژیم بدن مقدار زیادی از قند خود را از دست می‌دهد و این موضوع باعث ایجاد احساس خستگی شده و هر تغییری که خیلی ناگهانی و شدید اتفاق بیفتد به بدن شما آسیب می‌زند و این امر موقعی شدت می‌یابد که رژیم گیرنده بدون مشورت با مشاور تغذیه،حجم کربوهیدرات دریافتی خود را کم کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: اگر با وجود همه این پروتکل‌ها باز هم احساس خستگی داشتید، می‌توانید گزینه‌های دیگری را پیدا کرده و سعی کنید حواستان را پرت کرده و با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و مشغول صحبت شوید.

صمدی گفت: انجام یک تمرین کوچک ورزشی، حل جدول و یا فقط پنج دقیقه مغز فرد وادار به یک چالش شود که باید یادتان باشد خستگی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستیم غذا می‌خوریم و بارها و بارها به خودمان بگوییم که سلامت‌مان ارزش تلاش بیشتر را دارد.